A plecat din țară cu gândul de a face tenis de performanță, dar s-a întors și are rezultate bune în business

Florel Manu 28/07/2022 | 10:17 Oameni
A plecat din țară cu gândul de a face tenis de performanță, dar s-a întors și are rezultate bune în business

Iulia Sullivan a plecat din țară cu gândul de a face performanță în tenis, însă după încheierea studiilor s-a întors acasă și face performanță în business.

Antreprenoarea Iulia Sullivan (35 de ani) conduce de la București afacerea familiei, pornită în anii ’90, la Bistrița. Producătorul de ambalaje de hârtie BisBags are fabrica în localitatea Petriș, de lângă Bistrița, însă operațiunile de vânzări și de marketing sunt coordonate din Capitală.

Pe o piață în care este resimțită lipsa de ma­terie primă din cauza războiului din Ucra­ina, Iulia Sullivan încearcă să organizeze businessul astfel încât să aibă cele mai bune termene de livrare din piață. „Pe piața ambalajelor din hârtie este cerere foarte mare, media de livrare fiind de 9-12 săptămâni. Noi am reușit anul acesta să livrăm în 6-8 săptămâni“, spune Iulia Sullivan.

Visul american

BisBags a avut anul tre­cut o cifră de afaceri de aproape 5 mili­oane de euro, iar anul acesta estimează o creș­tere până la 6,4 milioane de euro. Afacerea a început în 2009, după ce Iulia Sullivan s-a întors de la studii din Statele Unite.

Ea provine dintr-o familie cu spirit antreprenorial. Părinții ei, Mărioara și Simion Doci (59 de ani), au încercat mai multe businessuri încă din anii ’90. Simion Doci a plecat în Statele Unite în 1994, cu ocazia Campionatului Mondial de fotbal. După un an i s-a alăturat și soția sa. Visul american nu a durat însă prea mult pentru soții Doci, care au revenit în țară în 1997 și au început apoi să facă mici afaceri.

„Au făcut și transporturi, ambalaje pentru înghețată și tot felul de mici businessuri“, își amintește Iulia Sullivan. La reveni­rea din Statele Unite, tatăl său a decis să o dea la tenis, pentru a face performanță. În 2002, Iulia Sullivan a ajuns în Spania, la o aca­demie de tenis, unde a terminat și liceul. „În 2005 am avut două opțiuni. Pentru că eram la un nivel foarte OK, ori cău­tam un sponsor și continuam tenisul, ori mergeam cu o bursă la facultate în Statele Unite“, povestește antreprenoarea. A ales a doua variantă.

Ajunsă pe pământ american, la New Jersey, a început studiile în domeniul mana­ge­ment-finanțe, jucând și tenis pentru echipa facultății. Nu a încercat să se înscrie în clasamentul WTA, pentru că risca să-și piardă bursa de studii. „Regula facultății era că dacă ai venituri din competiții, atunci nu mai beneficiezi de bursă“, explică Iulia Sullivan. În vacanțe s-a înscris la mai multe internshipuri, dar a predat și ore de tenis pentru diverși jucători amatori, în cadrul unui club privat.

Tot în perioada facultății l-a cunoscut și pe cel care avea să-i fie soț, Michael Sullivan (36 de ani), după ce s-au întâlnit în perioada studiilor. Acesta a urmat știin­țele po­litice și a dat un examen pentru a intra în poliția din New York. A fost pus pe o listă de așteptare și nu a mai fost contactat. După încheierea studiilor, Iulia Sullivan a luat în calcul să rămână în Statele Unite, însă voia să aibă mai multă independență în luarea deciziilor și dorea să lucreze și în vânzări.

Înapoi în România

A revenit în țară în 2009 și a pus bazele producătorului de ambalaje de hârtie BisBags. „Am observat ten­dințele din Statele Unite pe partea de ambalaje sustenabile. Iar după facultate mi-a rămas în minte că tot timpul trebuie să vinzi oamenilor lucruri care să aibă re­cu­rență“, detaliază Iulia Sullivan.

A deschis fabrica de la Petriș cu ajutorul familiei, iar timp de câteva luni a fost distribuitor de pungi de hârtie pentru covrigi. În 2010 a cumpărat la mâna a doua un utilaj pentru producția acestui tip de ambalaje. Doi ani mai târziu, în urma unei in­ves­tiții de 150.000 de euro, a cumpărat primul utilaj nou pentru producția de hârtie cu po­li­etilenă (hârtie cerată) destinată secto­rului de retail pentru ambalarea produ­se­lor din carne.

Din 2014 a început să acceseze fonduri europene, investind în noi utilaje pentru a fabrica mai multe tipuri de ambalaje din hârtie. Recunoaște că a început cu clienți mici, dar mulți, iar pe parcurs a căutat com­panii din ce în ce mai mari. Afacerea a avut o creștere naturală de la an la an.

În 2020, lucrurile s-au complicat puțin, după ce zona HoReCa a avut probleme din cauza restricțiilor sanitare, însă Iulia Sullivan a schimbat tactica. „Am început să pro­ducem pungi pentru farmacii și am livrat inclusiv ambalaje pentru drojdie“, mai spune antreprenoarea.

Acum, Iulia Sullivan se concentrează și pe exporturi, care în acest moment gene­rează 22% din veniturile totale ale compa­niei. Nu exclude pe viitor intrarea pe bursă sau atragerea unui investitor. La fel ca în tenis, are încredere în capacitatea sa de con­cen­trare, astfel că în perioada ce ur­mează va continua să crească natural afacerea. Pas cu pas, cum se spune în business, sau serviciu cu serviciu, cum e în tenis.

În câteva cifre

Industria globală a ambala­jelor se află în plină expansiune și va crește cu circa 30% până în 2025, de la 770 de miliarde de dolari la 1.000 de miliarde de dolari, potrivit unui studiu de la începutul acestui an al companiei de consultanță internațională Horváth.

  • DESTINAȚIE. 70% din toate ambalajele de consum sunt produse pentru alimente și băuturi, 8%, pentru produse medicale, 4%, pentru cosmetice, iar restul de 18% – pentru alte bunuri de larg consum.
  • CREȘTERE. Piața globală a ambalajelor are o medie anuală de creștere de 5,6%, conform estimărilor făcute de Horváth.
  • RECICLARE. Europa reu­șește reciclarea ambalajelor în proporție de 90% în cazul metalului, 87% în cazul hâr­tiei și al cartonului, 84% în cazul sticlei, 47% în cazul plasticului și 25% în cazul lemnului.
  • SCUMPIRI. Prețul hârtiei craft pentru ambalaje a crescut până la 30-40%, după ce liniile de aprovizionare din Rusia au fost blocate, odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina.

Acest articol a apărut în numărul 144 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.