A înființat o agenție de marketing digital, a rulat bugete de milioane de euro și acum se extinde la nivel internațional

Senica Micu 05/03/2019 | 15:38 Digital
A înființat o agenție de marketing digital, a rulat bugete de milioane de euro și acum se extinde la nivel internațional

Când viața îți dă limonadă, înființezi o agenție de marketing digital, rulezi bu­gete de milioane de euro și apoi te extinzi la nivel internațional. 

Acest articol a apărut în numărul 60 (4 – 17 martie 2019) al revistei NewMoney

În fiecare an, fără excepție, Anabela Luca (35 de ani) și echipa sa de la adLemonade merg o săptămână să-și schițeze planurile de business într-un spațiu neconven­țio­nal, pe litoralul românesc sau pe un alt li­to­ral, în străinătate. „Anul acesta, mergem în Cipru“, spune ea, ca o paranteză, când vine vorba de strategia de dezvol­tare a companiei, care vizează, între altele, dublarea numărului de angajați în 2019.

În cei aproape șapte ani de când a în­ființat agenția de marketing digital adLemonade, specializată în Google Ads, antreprenoarea a crescut businessul de aproape 17 ori, ajungând astăzi să negocieze ieșirea cu birouri proprii și pe piața inter­națională.

DE LA ANGAJAT LA ANTREPRENOR. În 2009, o companie de telecom din Statele Unite își deschidea un birou în România, la Sibiu. Primul său angajat a fost Anabela Luca. „Am lucrat la această companie trei ani, am fost marketing manager și coordo­nam o echipă de nouă oameni. Acope­ream zona de digital, făceam campanii pe Facebook, pe Google. Era un domeniu nou, despre care am învățat foarte multe în perioada aceea“, detaliază ea. Lucrase în marketing direct și în vânzări, însă ex­pe­riența pe care a avut-o la această companie americană i-a insuflat dorința de a se dezvolta și pe cont propriu, ca an­tre­prenoare.

Intuind potențialul de dezvoltare al aces­tei nișe, Anabela Luca a înființat ad­Lemonade, la acea vreme prima agen­ție de marketing digital din Sibiu. „Online-ul era foarte diferit ca peisaj, față de ce este astăzi. Se mergea mult pe vânzarea de click-uri și de afișări. Pentru că îmi do­ream să cresc, să fiu agenție în adevăratul sens al cuvântului, am făcut angajări chiar din prima zi“, povestește ea.

La început, a investit o sumă mică, aproximativ 5.000 de euro, în oameni și în tot ce înseamnă logistică. Ulterior, sumele bugetate anual pentru investiții au crescut, odată cu mărirea numărului de anga­jați (zece, în prezent) și cu extinderea, în anii care au urmat, în București și în Cluj-Napoca.

Tot în anul în care a lansat businessul, Anabela Luca a devenit trainer certificat Google, într-o piață care, atunci, era foarte săracă în specialiști pe segmentul acesta. „Reprezentanții Google aduceau traineri din afară în România, ei fiind, la început, pe piața locală. Am mers la ei și le-am povestit despre experiența mea și așa am început să țin cursuri. Sunt trainer certificat Google din 2012, iar de atunci am ținut peste 150 de traininguri pe zona de digital“, punctează ea.

Între timp, cifra de afaceri a agenției adLemonade a crescut de la 15.000 de euro în primul an la 250.000 de euro în 2018. Cu o precizare: la acest volum, bu­getele rulate anul trecut au fost de aproxi­mativ cinci milioane de euro, iar 40% din clienți au fost din străinătate. De asemenea, 60% din portofoliul companiei este acoperit de com­panii din e-commerce.

Privind lucrurile la nivelul pieței, și 2019 ar putea să urmeze trendurile din 2018, considerat „un an al automatizărilor în publicitatea online“. Pe de altă parte, mai spune Anabela Luca, au trecut mai bine de doi ani de când mobilul a depășit și în România desktopul ca volume de trafic. La nivel internațional, statisticile arată că aproximativ cinci miliarde de utilizatori de telefoane mobile și peste 72% din piața de publicitate din SUA „se vor întâlni“ în 2019.

„Un trend similar vedem și în piața lo­cală, unde clienții agenției înregistrează 70%, uneori chiar 80% din traficul site-ului de pe dispozitivele mobile“, detaliază antreprenoarea. Potrivit unui studiu realizat de 2Checkout la nivel internațional, 66% din companiile din e-commerce iau în consi­de­rare o expansiune pe piețe noi, Ame­ri­ca de Nord fiind principala regiune vizată (49%), în vreme ce Europa de Est este atractivă doar pentru 33%. Pentru a atinge eficient noile piețe, 53% din companiile incluse în studiu sunt dispuse să investească în tehnologii de targetare și personalizare, în timp ce dezvoltarea de aplicații mobile și optimizarea pentru dispozitive mobile sunt prioritare pentru 46% din acestea.

PRIMA IEȘIRE. Cum una dintre țintele adLemonade este să ajute companiile ro­mânești să devină cunoscute și în străi­nătate, agenția se pregătește, la rândul său, de o nouă extindere, pe mai multe direcții. În primul rând, caută parteneri externi, în special din Viena, Londra, Barcelona, New York și din țările nordice. În paralel, pregătește deschiderea primului birou în Londra, anul acesta, în urma unei investiții de câteva zeci de mii de euro. Un al doilea birou pe plan extern ar urma să fie deschis la New York, în următorii trei ani. „În New York, este o competiție mare. Piața este foarte exigentă, exact ca în filme. Acolo, ritmul este extrem de alert, iar oamenii, foarte determinați și axați pe business, pe rezultate. Ei folosesc mult mai multe tool-uri de automatizare decât în Europa“, explică Anabela Luca.

Într-un fel sau altul, Google și Facebook vor continua să atragă cea mai mare parte a bugetelor online, indiferent de do­meniul în care activează firmele care au bugete de promovare. Astfel, în calitate de client, cu multiplele opțiuni de targetare și datele inteligente furnizate de Facebook, orice companie va putea ajunge mult mai eficient la publicul-țintă.

În ceea ce privește agențiile de marke­ting, 2019 va continua să fie despre au­tomatizări avansate și creare de conținut video într-un ritm accelerat, dar și despre „a fi la curent cu toate update-urile lan­sate de Google și Facebook“. Iar pentru uti­li­zatori, la fel ca în anul trecut, va crește rata adopției de adblockere.

Privind lucrurile din acest unghi, în cazul adLemonade, care are peste 300 de clienți, cifra de afaceri este estimată să crească cu aproximativ 50% în 2019, după un avans de 70% în primele două luni, în timp ce numărul de angajați se va dubla, până la circa 20 de persoane. Loc de dezvoltare este. Atât în plan local, cât și internațional.

 

Trenduri

Câteva tendințe în marketing digital devin și mai vizibile în 2019.

  • Unu. Video-marketingul se află pe primul loc, tot mai multe companii publicând filmu­lețe de la evenimente live.
  • Doi. Vocea se transformă într-un tool de căutare foarte important, iar tehnologia de recunoaștere a vocii ajută consumatorii să-și găsească rapid produsele.
  • Trei. Publicitatea programată se află în creștere, fiind foarte căutată de marketeri, care-și folosesc mai eficient bugetele.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.