La fața locului. În măruntaiele celui mai complex depozit românesc de sortare a comenzilor online
În linie cu progresul comerțului electronic, FAN Courier crește viteza conexiunii dintre online și offline printr-o serie nouă de investiții.
Acest articol a apărut în numărul 63 (15 – 28 aprilie 2019) al revistei NewMoney
Mii de colete sunt antrenate într-o mișcare neîntreruptă pe „o bandă specială de sortare“. Sus, jos, pe repede înainte, sunt preluate și pregătite pentru expediție. Încă de la început, ies în evidență numele unor magazine mari din comerțul online, scrise colorat pe pachete. Totul se întâmplă într-un ritm foarte rapid, iar cei 670 de angajați ai depozitului FAN Courier din Ștefăneștii de Jos, de lângă București, lucrează la foc continuu în mai multe schimburi. „Este singurul depozit de acest fel din regiune, gândit să respecte anumite standarde. A fost construit pentru viitor“, spune Adrian Mihai, unul dintre acționarii și fondatorii FAN Courier, companie care a avut afaceri de 145 de milioane de euro în 2018.
La ce fel de viitor se referă? La unul în care – iar de acum nu mai există niciun dubiu – „vedetă“ va fi comerțul online. Asistăm, așadar, la o remodelare a businessului FAN Courier, care să țină pasul cu dezvoltarea accelerată a jucătorilor din e-commerce-ul local, o piață evaluată la 3,5 miliarde de euro.
ORE CÂȘTIGATE. „Noul depozit nu a fost gândit pentru prezent, dat fiind că are capacitatea să lucreze de trei ori peste ceea ce avem acum. L-am conceput, printre altele, să țină pasul cu dezvoltarea fulminantă a online-ului. Cred că, odată cu această investiție, avem asigurată o creștere a businessului între 10 și 15% anual, pentru următorii zece ani“, mai spune Adrian Mihai despre depozitul de la Ștefăneștii de Jos, în dezvoltarea căruia compania a investit aproximativ 26 de milioane de euro. Dacă în vechiul hub al companiei banda de sortare avea 66 de tobogane care deserveau trei orașe, iar la fiecare tobogan era un om care manevra coletele, la noul depozit sunt 312 tobogane, deservite de 156 de oameni.
Cu noua bandă de sortare, explică antreprenorul, s-a dorit în primul rând să se câștige timp. Ceea ce s-a și întâmplat, înregistrându-se un plus de o oră și jumătate până spre două ore. Ce înseamnă de fapt acest timp? În cazul Timișoarei, de exemplu, unde compania are 90 de curieri, dacă mașina încărcată la depozitul din Ștefănești ajunge cu o oră mai devreme, „lucrul acesta înseamnă 90 de ore câștigate, câte oră pentru fiecare curier“.
Tot acest proiect, implementarea lui, cu tot cu obținerea autorizațiilor de construire, a durat circa trei ani. Undeva prin 2016, într-un dialog cu NewMoney, și Felix Pătrășcanu, de asemenea acționar și cofondator al companiei FAN Courier, vorbea despre „uberizarea afacerilor“, în sensul că actualele afaceri vor rezista doar dacă se vor adapta noilor evoluții ale pieței, în speță evoluției din online.
În context, potrivit unui studiu publicat anul acesta de KeysFin, numărul firmelor de poștă și curierat a avansat cu aproape 270% față de 2007, la peste 1.500 de companii în urmă cu un an. Exceptând Poșta Română, care-i deținută de stat prin Ministerul Comunicațiilor (93,5%) și de Fondul Proprietatea (6,5%), din rândul companiilor de curierat FAN Courier Express este cea mai mare, urmată de Urgent Cargus, DHL International România și TNT România.
„Mi-am dat seama că Uber nu are niciun taxi în proprietate, iar Airbnb nu are niciun hotel în proprietate și că aceste companii au o forță de penetrare a pieței extraordinar de rapidă“, explica atunci Felix Pătrășcanu.
De altfel, apariția unui Uber și în curierat – platforma Postmates din San Francisco – este unul dintre motivele pentru care orice investitor într-o companie de curierat ar trebui să-și remodeleze businessul. Postmates oferă servicii de curierat în mai multe domenii, de la livrări de mici aparate electronice la mâncare. Serviciul a fost fondat în 2011, iar astăzi este deja prezent în zeci de orașe din Statele Unite. Postmates este o interfață a unei aplicații folosite de magazinele mici pentru livrarea rapidă de bunuri către clienți, scopul fiind de a mai limita din popularitatea pe care o are Amazon. Aplicația permite accesarea mai multor curieri care pot livra într-un timp foarte redus produsele cumpărate.
PIAȚA LA PACHET. Și în România, retailer-ii locali încep să își adapteze operațiunile pentru noul model de business. Iar o bună parte dintre spațiile logistice care se construiesc acum sunt destinate livrărilor online. „Așa funcționează sistemul de e-commerce. În detrimentul retail-ului clasic, vine cu prețuri mai mici. Iar prețul de vânzare nu e suficient. Produsul trebuie să ajungă și cât mai repede acasă“, mai explica Pătrășcanu. Avansul din online se vede și în businessul FAN Courier. „Dacă acum zece ani segmentul din e-co-mmerce însemna 2-3% din business, astăzi acoperă 40%. Și e pe creștere“, detaliază Adrian Mihai.
Dar toate aceste progrese sunt umbrite de problemele pe care curierii le au din cauza infrastructurii. „Degeaba câștig timp la sortare, dacă am cinci camioane blocate pe Valea Oltului, iar în acele camioane sunt coletele a 10.000 de clienți“, mai spune acesta.
O altă problemă punctată de Adrian Mihai se referă la criza forței de muncă, în contextul în care este din ce în ce mai dificil să găsească personal: „Forța de muncă este o problemă tot mai mare. Am ajuns să aducem oameni de la 110 kilometri din jurul Bucureștiului. Dimineața, la noi este ca la autogară, vin și pleacă microbuze. Zilnic, avem 20 de microbuze cu oameni care vin din jurul Bucureștiului“.
Cu toate acestea, compania va continua să investească. Următoarea investiție majoră într-un depozit se va concretiza la Cluj, unde a fost deja cumpărat un teren. Depozitul va avea o suprafață de 6.000 de metri pătrați, iar birourile și spațiile tehnice vor fi construite pe 2.500 de metri pătrați. „Clujul și Brașovul (unde a fost finalizat deja un proiect, n.r.) sunt două puncte de tranzit foarte importante pentru noi“, adaugă Adrian Mihai. La capitolul „investiții mai mici“, acesta enumeră „1,5 milioane de euro în device-urile celor 3.000 de curieri“, dar și în flota auto, cu un buget anual alocat de 7 milioane de euro.
În paralel, compania a demarat în București un program-pilot de livrări cu biciclete electrice, însă Adrian Mihai nu intră în detalii. Strategic, FAN Courier se uită și către piața externă, „observă ce se întâmplă acolo“, și ia pulsul economiei din Ungaria și din Bulgaria, două țări unde ar putea să intre la un moment dat cu o nouă investiție.
FOTO: Arhiva personală