Publi-interviu. Starea de bine a angajaților – preocuparea angajatorilor
Un abonat economisește, în medie, circa 3.500 lei pe an, o sumă care este mai mare decât salariul minim brut pe economie în momentul actual, spune Andreea Minuță, directorul executiv al Diviziei de abonamente din cadrul rețelei de sănătate Regina Maria.
NewMoney: La cât se ridică (din perspectiva valorii) piața abonamentelor medicale în 2023?
Andreea Minuță: În prezent, vorbim de o piață cu circa două milioane de abonamente medicale, dintre care noi gestionăm peste 800.000. Divizia de abonamente a rețelei de sănătate Regina Maria a crescut de 2,5 ori în ultimii cinci ani, ceea ce arată interesul tot mai mare pentru acest segment din piața serviciilor medicale.
Putem spune că anul 2023 a fost unul bun pentru abonamentele medicale. Constatăm că românii sunt din ce în ce mai preocupați de sănătatea lor, atât fizică, cât și mintală și, mai mult decât atât, că din ce în ce mai mulți angajatori, indiferent de domeniul de activitate sau de dimensiunile companiei, își doresc să ofere aceste beneficii extrasalariale angajaților lor.
Contextul reflectă o schimbare profundă în mediul profesional: în 2023, rolul angajatorului nu mai este doar de a oferi siguranță și securitate la locul de muncă, ci de a fi un adevărat partener de sănătate al angajaților săi. Practic, atât angajatorii, cât și angajații au înțeles cât de importantă este sănătatea, transformând-o într-o prioritate.
Companiile au devenit atente la nevoile medicale complexe ale angajaților lor și le acoperă prin abonamentele oferite. Avem peste 11.000 de companii în portofoliu, iar dacă pentru companiile mari abonamentele medicale sunt deja beneficii cunoscute și așteptate, acum ele devin din ce în ce mai populare și în rândul companiilor mai mici.
– Cât de importante sunt abonamentele pentru businessul Regina Maria? Cât generează acestea din veniturile totale?
– Cel mai important aspect legat de abonamente este, de fapt, rolul lor in dezvoltarea sistemului medical din Romania. Pe fondul creșterii veniturilor populației, al accesului la educație și al informării corecte, serviciile de prevenție s-au dezvoltat în ultimii ani, un rol important în această evoluție avându-l sectorul medical privat, prin creșterea accesului la servicii medicale.
Obiectivul ambițios pe care îl avem este cel de a fi furnizorul de servicii medicale preferat de companiile din România. Suntem singurul furnizor medical care măsoară gradul de satisfacție al abonaților: în acest moment avem un NPS de 87%, iar rezultatele acestea ne confirmă încrederea pacienților noștri.
– Care sunt avantajele unui abonament medical la nivel individual? De ce își doresc angajații astfel de beneficii?
– Prin abonamente, companiile le oferă, de fapt, angajaților lor acces la o gamă largă de servicii medicale, la un ecosistem care poate include și servicii de stomatologie sau psihoterapie, pe lângă toate analizele și consultațiile specifice prevenției. Prin modul în care sunt construite, abonamentele încurajează mersul la medic înainte de apariția oricăror simptome, contribuind la dezvoltarea unui comportament preventiv.
Cifrele ne arată că pacienții abonați merg de trei ori mai mult la medic decât un pacient neabonat și, astfel, reușesc să își țină sănătatea sub control. Mai mult decât atât, abonamentele permit și control asupra cheltuielilor, pacienții înțelegând că pe abonament economisesc. Un abonat economisește, în medie, circa 3.500 lei pe an, o sumă care este mai mare decât salariul minim brut pe economie în momentul actual.
– Care este topul celor mai „vizitate“ specialități medicale de posesorii de abonamente?
– Cele mai accesate servicii medicale pe abonament rămân acelea de prevenție, incluse gratuit sau cu discount semnificativ: consultații, analize și ecografii. Ele constituie baza medicinei primare și subliniază, încă o dată, rolul deosebit de important pe care îl au abonamentele medicale în dezvoltarea unui comportament preventiv și a unei atitudini care are în centru importanța menținerii unei bune stări de sănătate. Am constatat că un pacient care deține un abonament Regina Maria merge la medic, în medie, de șapte ori pe an, de aproximativ trei ori mai mult decât un pacient fără abonament. Doar în ultimul an, abonații noștri au avut aproape 4 milioane de vizite, în creștere cu 15% comparativ cu perioada similară anterioară.
Dacă vorbim de cele mai accesate specialități, acestea sunt analizele, urmate de consultațiile de obstetrică-ginecologie, dermatologie, cardiologie și endocrinologie. Ultimele trei sunt nou intrate în topul specialităților accesate, fiind corelate direct cu perioadele de stres pe care le-am traversat și continuăm să le traversăm – pandemia și războiul. Cele trei reprezintă specialități care au o legătură puternică cu starea psiho-emoțională, pentru că pot fi influențate de stres și anxietate, și ne atrag atenția despre cât de importante sunt abonamentele medicale pentru ca un angajat să fie sănătos și fericit.
Bineînțeles, problemele de sănătate au un impact puternic asupra stării psihologice a pacientului și, implicit, asupra eficienței sale profesionale. Atunci când nu îți este bine fizic, nu poți avea o stare bună din punct de vedere psiho-emoțional și viceversa. Prin oferirea unui abonament medical, dar și prin extraopțiunile adăugate, precum ședințele gratuite de psihoterapie sau implementarea unor programe personalizate de wellbeing, angajatorul devine parte din soluție și manifestă o grijă mai profundă, mai durabilă.
– Cât de mult a contat pandemia în creșterea numărului de abonamente medicale?
– Putem afirma fără doar și poate că pandemia a determinat o schimbare importantă de viziune, atât în modul în care companiile au perceput importanța unei bune stări de sănătate, cât și în felul în care pacienții au ales să se protejeze. Am remarcat un interes crescut acordat abonamentelor medicale, precum și o orientare din ce în ce mai mare spre pachete complexe, două tendințe puternic accentuate după o pandemie și un război. Uitându-ne, așadar, în urmă, la începutul lui 2022 constatam, după doi ani de pandemie, că numărul companiilor care ofereau angajaților abonamente medicale crescuse cu 65%. Tot atunci, observam că IMM-urile nu doar că nu reduceau contractele de abonamente medicale, ci, din contră, erau din ce în ce mai interesate de pachete complexe pentru angajații lor.
Piața abonamentelor medicale este într-o continuă dezvoltare, portofoliul nostru crește organic prin adăugarea de extraopțiuni la abonamentele medicale existente, dar și prin noi parteneri și clienți care conștientizează importanța prevenției medicale pentru angajații lor. Există companii care ne-au devenit partenere alegând să ofere pentru prima oară extra beneficii salariale, și-au dorit ca acestea să fie abonamentele medicale. Per total, doar în ultimii doi ani, numărul companiilor care oferă abonamente medicale a crescut cu peste 30%.
– Cum a evoluat, de-a lungul timpului, apetitul angajatorilor pentru abonamente ca beneficiu pentru angajați?
– Alături de interesul constant pentru oferirea acestor beneficii extrasalariale angajaților, care se menține, deja, de ani buni, am remarcat alte trei tendințe foarte importante. Prima dintre ele este legată de orientarea către abonamente medicale din ce în ce mai complexe care vin în completarea salariului sau a altor beneficii financiare. Dincolo de serviciile de bază, de prevenție, angajatorii sunt din ce în ce mai atenți la nevoile psiho-emoționale ale angajaților. Astăzi, peste 150.000 dintre abonamentele Regina Maria oferite de companii includ cel puțin trei sesiuni de psihoterapie. În ansamblu, vorbim de o creștere de 300% pentru servicii de psihoterapie față de perioada pre-pandemică și de un număr dublu, față de anul trecut, de abonați care beneficiază de ședințe de psihoterapie acoperite de companie. De asemenea, angajatorii aleg să completeze serviciile disponibile pe abonament cu programe de wellbeing.
A doua tendință este legată de transformarea acestor abonamente din beneficiu exclusivist în opțiune din ce în ce mai des întâlnită în ofertele de angajare, indiferent de mărimea sau domeniul de activitate al companiei. Dacă înainte abonamentele medicale erau oferite doar de către multinaționale sau doar angajaților din industriile calificate, astăzi, lucrurile s-au schimbat profund și este suficient să privim datele pe care le avem disponibile pentru a vedea cât de bine este conturat acest trend. Lucrătorii în producție reprezintă aproape jumătate din portofoliul Regina Maria. În paralel, doar în ultimii trei ani, în cadrul rețelei de sănătate Regina Maria, numărul partenerilor IMM care oferă abonamente medicale s-a triplat, iar 85% dintre aceștia aleg abonamente medicale complexe.
A treia tendință este reprezentată de grija și preocuparea față de accesul angajaților la servicii medicale, în special în zonele unde acesta nu se poate realiza cu ușurință. Din ce în ce mai mulți angajatori aduc serviciile medicale cât mai aproape de angajații lor, fie prin deschiderea de cabinete on-site sau mini policlinici cu mai multe specialități direct la sediile companiilor, fie prin intermediul caravanelor noastre mobile, cu ajutorul cărora oferim serviciile medicale de care au nevoie chiar la locul de muncă. Avem aproape 80 de locații deschise la sediile companiilor noastre partenere și trei caravane mobile prin care oferim servicii medicale pe tot teritoriul României.
– Achiziția Clinicilor Dentare Dr. Leahu a avut drept scop inclusiv introducerea serviciilor stomatologice în abonamente?
– Indiferent dacă sunt oferite de către angajator sau achiziționate individual, ne dorim ca abonamentele Regina Maria să reprezinte punctele de acces către un întreg ecosistem medical, care include nu doar serviciile medicale orientate către sănătatea fizică, ci și pe acelea dedicate sănătății psiho-emoționale și, în particular, sănătății orale.
Pentru noi, alăturarea Clinicilor Dentare Dr. Leahu în acest an a reprezentat nu doar oportunitatea pătrunderii pe o piață pe care nu ajunsesem încă, ci și șansa de a genera noi beneficii pentru pacienții noștri. A fost firească includerea serviciilor stomatologice în pachetele de abonamente deja disponibile, ca extraopțiune, sau chiar formularea unor abonamente de stomatologie dedicate prevenției dentare.
De peste 27 de ani, schimbăm comportamentul românilor față de propria sănătate, determinându-i să înțeleagă rolul și importanța prevenției și convingându-i să meargă, anual, la controalele de rutină. În mod similar, ne asumăm rolul de educație privind sănătatea orală, un aspect deosebit de important, dar neglijat de către foarte mulți pacienți. Țara noastră ocupă penultimul loc în UE după numărul mediu de consultanții stomatologice, iar studiile ne arată că unul din cinci români nu merge la stomatolog pentru că este de părere că nu are probleme. Intenționăm ca, prin intermediul abonamentelor de stomatologie cu accent pe prevenție, să reușim să schimbăm acest comportament.
– Afirmați că în 2023 ați atins pragul de un milion de programări la Clinica Virtuală. În ce constă acest serviciu?
– Clinica Virtuală este un rezultat direct al schimbărilor aduse de pandemie: proiectul a fost dezvoltat în anul de debut al COVID-19 în doar 10 zile, constituind un adevărat record pentru soluțiile de telemedicină din țara noastră și ilustrând, încă o dată, impactul profund al digitalizării asupra sistemului medical. Prima consultație virtuală a avut loc pe 25 martie 2020, iar, pe măsură ce a crescut cererea programărilor, am simțit nevoia să dezvoltăm chiar și un hub medical fizic, pentru ca medicii care acordă consultații online să beneficieze de tot confortul necesar pentru un act medical similar celui din policlinică.
Clinica Virtuală înseamnă peste 500 de medici din 40 de specialități diferite și acces la medic chiar în aceeași zi sau la o zi distanta, de oriunde te-ai afla, în țară sau peste hotare. De asemenea, serviciul permite și monitorizarea de la distanță a pacienților cu diverse boli cronice sau autoimune. Cele mai accesate consultații online, prin Clinica Virtuală, au fost cele pentru medicina muncii, medicină generală şi internă, urmate de cele pe specialitățile pediatrie, endocrinologie şi obstetrică-ginecologie.
Un aspect important este integrarea Clinicii Virtuale cu celelalte sisteme digitale dezvoltate în cadrul rețelei noastre: la finalul consultației online, concluziile și recomandările sunt salvate în raportul medical al pacientului, la care acesta are acces oricând, prin intermediul Contului Meu pe site-ul reginamaria.ro sau în aplicația mobilă Regina Maria. Programarea se poate face din contul creat pe site-ul Regina Maria, în secțiunea dedicată, în câțiva pași simpli și durează în medie 2-3 minute.
– Ce schimbări/tendințe va aduce 2024 pe piața abonamentelor?
– Analizând preferințele pacienților noștri, putem spune că se va menține trendul abonamentelor medicale complexe, care răspund cât mai bine nevoilor individuale, acele pachete personalizate care se concentrează pe medicină preventivă și care privesc sănătatea într-un mod mai complex. În acest context, am gândit programe de wellbeing prin inițiativa noastră Corporate Sano, fondată pe cinci piloni – screeninguri medicale, nutriție, sport & kinetoterapie, sănătate psihoemoțională și calitatea somnului.
Privind, apoi, în mod specific, către corporații, suntem de părere că trendul abonamentelor medicale completate de servicii de stomatologie și servicii de psihoterapie se va menține. Acesta reprezintă un important instrument de atracție și retenție a talentelor, aspect deosebit de important într-o piață a muncii efervescentă și extrem de activă, așa cum este cea din România. Tot pe segmentul corporațiilor, se va păstra interesul crescut pentru digitalizare. Observăm cât de apreciate sunt, în rândul angajaților din corporații, instrumentele digitale care ajută pacienții să gestioneze cât mai simplu și rapid programările la medic, rezultatele analizelor și evoluția lor în timp, vizualizarea sumelor pe care le economisești dacă ești abonat și în final vizita la medic tot în spațiul virtual.
În ultimul an, 2 milioane de pacienți Regina Maria s-au programat la medic online, și, după cum am menționat și anterior, am înregistrat și un record în medicina digitală: 1 milion de programări în Clinica Virtuală, de la lansare. Pentru noi, este esențial ca toate soluțiile și produsele pe care le dezvoltăm să evolueze odată cu nevoile pacienților, iar feedback-urile pe care le primim de la ei ne confirmă că ne aflăm și continuăm în direcția bună. Șapte companii din top 10 cei mai buni angajatori din România oferă angajaților servicii medicale Regina Maria.
Deținem un portofoliu variat, care acoperă toate industriile, iar multe dintre companii ne sunt alături de peste 20 de ani, unele dintre ele chiar de la lansarea acestui produs. Avem o rată de retenție de 98% în rândul companiilor, iar aceste cifre validează calitatea serviciilor oferite.
Vorbind despre tendințele specifice unui segment important al forței de muncă în România, angajații din producție cu un rol fundamental în economie, observăm două aspecte: încurajarea accesului la servicii medicale, respectiv derularea programelor de screening. Vom susține aceste trenduri prin deschiderea de cabinete medicale on-site, la sediul companiilor, care să asigure accesul angajaților la medic chiar la locul de muncă. Astăzi avem aproape 80 de cabinete on-site sau chiar mini-policlinici cu cinci-șase cabinete la sediul celor mai mari angajatori din România, unele dintre ele cu asistență medicală disponibilă permanent, 24/7. Aproape 10 locații s-au deschis doar în ultimul an.
În ceea ce privește programele de screening, de mai bine de șase ani le desfășurăm alături de companiile partenere. Acestea includ investigații anuale de prevenție și reprezintă un pas important pentru verificarea stării de sănătate a pacientului. Pentru a ne asigura că oferim soluția optimă care să răspundă nevoilor specifice partenerului nostru, fiecare astfel de program presupune analize interne, atât în cadrul rețelei noastre, cât și la nivelul companiei partenere, precum și prelucrarea și studierea datelor medicale, a rapoartelor de medicina muncii și a informațiilor demografice.
Indiferent dacă se desfășoară în locațiile Regina Maria sau chiar la sediul companiilor, cu ajutorul caravanei, rezultatele acestor campanii continuă să ne impresioneze cu fiecare proiect desfășurat și cu siguranță ele vor continua într-un ritm susținut în 2024. Am descoperit pacienți care au făcut, pentru prima oară în viață, o ecografie prin intermediul acestor campanii.