Ziua cea mai neagră pentru Uber: compania americană, în pericol de a fi scoasă de pe piață

Ionuț Ancuțescu 20/12/2017 | 13:40 Ştiri
Ziua cea mai neagră pentru Uber: compania americană, în pericol de a fi scoasă de pe piață

UPDATE: În urma articolului „Ziua cea mai neagră pentru Uber: compania americană, în pericol de a fi scoasă de pe piață”, Uber România a adus câteva precizări:

  • Curtea Europeană de Justiție a decis că Uber este un serviciu de transport și trebuie reglementat ca atare, însă nu a fost indicată explicit cărui tip de reglementare ar trebui să se supună. „Transport poate însemna și închirierea de mașină cu șofer (cazul UK, Franța) sau ridesharing/transport contra cost cu un autoturism privat (Estonia, SUA, Lituania)”, potrivit Uber.
  • În unele state, serviciile Uber au fost interzise parțial, doar în anumite orașe: în Germania, Uber este disponibil în Berlin și Munchen, iar în Olanda, este disponibil în Rotterdam, Haga, Amsterdam și Eindhoven.

Articolul inițial:

O hotărâre a Curții Europene de Justiție, o hotărâre a Consiliului General al Muncipiului București și ample proteste de stradă creează pentru Uber România unul dintre cele mai dificile momente din istoria sa de trei ani. De altfel, situația se complică mult și pentru operațiunile Uber pe plan european.

Curtea Europeană de Justiție a dat o decizie prin care Uber este considerată o companie de transport (deci de taxi), nu o platformă digitală care „potrivește” șoferii cu pasagerii, așa cum îi plăcea să se autodefinească până în prezent. Măsura ar putea afecta extinderea în Europa a Uber, din cauza obligativității de a plăti taxe de licențiere și beneficii pentru angajați. Totodată, Uber va trebui să-i considere pe șoferii din sistem drept taximetriști, mai degrabă decât free lanceri care nu au nicio legătură cu compania, în afara unei simple aplicații instalate pe telefon.

De remarcat că Uber are probleme în mai multe state europene. Serviciile companiei americane au fost interzise în Germania, Ungaria, Bulgaria și Danemarca și a fost suspendată temporar în Finlanda, Belgia și Olanda. La Londra, licența Uber nu a fost reînnoită în această toamnă, însă decizia a fost contestată.

Ca o coincidență, ieri, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat un proiect de hotărâre potrivit căruia, în București, își vor putea derula activitatea de transport în regim de taxi doar transportatorii autorizați care au servicii de dispecerat autorizate de municipalitate. Proiectul a fost aprobat cu 32 de voturi „pentru” și 20 de voturi „împotrivă”. Măsura nu a fost votată de reprezentanții PNL și USR, aceștia coonsiderând-o o amenințare pentru serviciile alternative de transport.

Dificultatea situației în care se află Uber vine din faptul că, după ce decizia Curții Europene de Justitiție va fi aplicată și în România, reprezentanța companiei americane în România va fi obligată să-și ia licență de taximetrie și va trebui să se supună legislației privind taximetria. Paradoxal, „la o primă vedere”, modificările aduse de CGMB „nu afectează” serviciile Uber, au spus reprezenanții companiei. „În unele țări, Uber funcționează sub cadrul care definește serviciile de închirere mașini cu șofer în regim privat, în timp ce alte state au definit ride-sharing-ul ca pe o categorie separată de servicii de transport

Ca o a doua coincidență, sute de taxiuri și microbuze protesetază azi (miercuri) în Piața Vctoriei pentru a protesta față de pirateria și concurența neloială. Manifestații similare sunt anunțate pentru alte orașe, precum Constanța, Timișoara, Arad sau Bacău.

„Chiar dacă primarul general, Gabriela Firea, a luat hotărârea eliminării concurenței neloiale din București, restul țării suferă în continuare din cauza concurenței neloialeși a pirateriei, astfel încât protestele vor continua”, spun reprzentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). Transportatorii au cerut ca revendicările lor să fie statuate printr-o Ordonanță de Urgență a Guvernului.

Conflictul dintre Uber și companiile de taxi s-a accentuat în ultimii doi ani, după intrarea companiei americane pe piața românească. Cifrele indică un război disproporționat.

Uber a avut în 2016, ultimul an pentru care sunt informații oficiale disponibile, venituri de circa un milion de euro. Având în vedere că din costul unei curse, companiei îi revine între un sfert și o treime, „efectul” Uber pe piața locală poate fi estimat la 3-4 milioane de euro.

Despre piața de taximetrie nu există cifre oficiale, însă aceasta este evaluată la câteva sute de milioane de euro, la nivel național (dacă includem și evzaiunea fiscală).

Totodată, noile reglementări pun în pericol și aplicații asemănătoare cu Uber, precum Clever Taxi, cumpărată în vara aceasta de nemții de la Daimler pentru o sumă de peste 10 milioane de euro.


FOTO: Mediafax

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.