Vivienne Westwood, rebelă cu mai multe cauze

Oana Borviz 13/02/2023 | 16:19 Fapt Divers
Vivienne Westwood, rebelă cu mai multe cauze

A dat tonul modei punk, stabilind o relație fără precedent între muzică, fashion și contracultură. A depășit granițele genului, îmbrăcând bărbații în fuste și femeile în haine masculine. A fost o activistă ferventă până în ultimele zile de viață. Oamenii și-o vor aminti ca pe o rebelă cu mai multe cauze.

Vestea că Vivienne Westwood a murit, pe 29 decembrie, a luat prin surprindere lumea modei. Deși avea 81 de ani, pentru iubitorii de fashion a fost aproape de neimaginat să accepte că „regina de necontestat a modei britanice“
chiar nu mai este. „Femeia care nu a ratat niciodată să surprindă și să șocheze“, cum a numit-o designerul Marc Jacobs, a avut un impact imens asupra modei începând cu anii ’60 și până în zilele noastre, hainele ei fiind purtate de toată lumea, de la Theresa May până la Chrissie Hynde, de la Pretenders.

Numele său este, practic, sinonim cu iconoclasmul, rebeliunea și subminarea normelor, abordarea ei nouă și incitantă schimbând din temelii moda din ultima jumătate de secol.

Fostă profesoară de școală primară, Vivienne Westwood s-a lansat în lumea modei la începutul anilor ’70, când a înființat împreună cu partenerul ei de atunci, Malcolm McLaren, magazinul Let It Rock, pe King’s Road din Londra. Buticul, în care își promova propriile creații vestimentare, a fost primul pas spre revoluția stilistică pe care avea s-o declanșeze și piatra de temelie a punkului, subcultură ce avea să se manifeste în modă, muzică, arte vizuale, dans, literatură și film.

Pornind de la propria reacție contra denimului evazat și a reverelor largi care dominau anii ’60 (ura pur și simplu fenomenul hippy), Westwood a ajuns să creeze pulovere de mohair cu găuri mari, tricouri tăiate, cusături și etichete plasate la exterior, ornamente cu ace de siguranță și accente de tartan. A adus astfel în modă spiritul rebel al muzicii punk ajungând să îmbrace unele dintre cele mai mari vedete punk, precum băieții de la Sex Pistols sau Annabella Lwin, de la Bow Wow Wow.

Eram o persoană punk înainte de a se inventa numele“, spunea ea pentru The Independent în 1998, amintind de coafura explozivă și de rujul mov de pe buze care întorceau, fără excepție, capete. Westwood a devenit astfel rapid cunoscută pentru modelele androgine, tricourile cu slogan și atitudinea ireverențioasă față de establishment (nu de puține ori a folosit iconografia antiestablishment, subminând în special imaginile tradiționale ale monarhiei).

Obsesii de artistă

„A o reduce pe Westwood la un simbol al anarhiei înseamnă a-i face un deserviciu“, cred cei de la Elle.com, admirând faptul că în spatele acelui edificiu punk se afla o femeie care cunoștea suficient de bine tradiția, încât să o distrugă. Pasionată de artă, Westwood (care a predat artă la Viena) a folosit deseori ca modele de inspirație picturi celebre, precum cele ale artistului francez rococo Jean-Antoine Watteau sau ale peisagistului de secol XVIII Thomas Gainsborough. Între 1993 și 1999, spre exemplu, a produs interpretări memorabile ale trecutului, cum sunt tartanele din colecția „Anglomania“ și rochiile gigantice din colecția „Les Femmes ne connaissant pas toute leur coquetterie“. A reimaginat, de asemenea, portul britanic istoric de secol XIX, pe care l-a adaptat la rochii de tricotaje și fuste mini din tartan.

Sub influența modei victoriene, a introdus corsajul în modelele ei, Westwood fiind unul dintre primii designeri care au folosit lenjeria de corp ca îmbrăcăminte exterioară (simbol al împuternicirii și eliberării feminine). Creațiile ei nu au avut niciodată de-a face cu tendințele în modă, ci mai degrabă cu propriile obsesii, iar asta o demonstrează cel mai bine colierele de perle, cărora le-a dat o nouă semnificație, o nouă simbolistică, bijuteriile fine pe care toată lumea le asocia cu eleganța și feminitatea devenind dintr-odată un accesoriu hetero (în 2020, perlele au devenit accesoriile preferate ale băieților din generația Z).

Revoluție climatică“

Westwood a adus pe podium nu doar obsesiile, ci și crezurile ei, iar activismul privind schimbările climatice stă în cap de listă. Westwood s-a concentrat în mod evident asupra mediului, mai ales începând cu anii 2000, când a folosit în creațiile sale sloganuri și materiale eco friendly (în 2012 a apărut pe podium în timpul Săptămânii Modei de la Londra într-un tricou pe care scria „revoluție climatică“, iar în 2015 a condus un tanc lângă casa fostului premier britanic, David Cameron, pentru a protesta față de fracturarea hidraulică).

Moștenirea pe care Vivienne Westwood a lăsat-o modei este uriașă. Dar, poate mai presus de inovațiile pe care le-a adus modei, a lăsat moștenire spiritul de revoltă, rebeliunea, curajul, libertatea. Adică, acele valori fără de care nu poți schimba nimic pe lumea asta.

FOTO: Getty