Viața de după vaccinare. Ce obiceiuri din pandemie vor supraviețui și după intrarea în normalitate
Cumpărăturile online, livrările de mâncare și grija pentru sănătate vor supraviețui pandemiei chiar dacă omenirea s-ar întoarce la o normalitate asemănătoare cu cea de dinaintea acesteia. 2021 s-ar putea dovedi însă o nouă piatră de încercare pentru oricine nu-și păzește bine afacerile în acest an.
După un an în care lumea a lucrat, a mâncat și a trăit mai mult acasă și mai puțin la birou sau în oraș, mulți și-au format obiceiuri la care nu vor renunța nici după ce pandemia nu-i va obliga să mai stea atât de mult între patru pereți.
Cea mai evidentă schimbare vizează comerțul. Nici cumpărătorii, nici vânzătorii nu mai procedează ca înainte de pandemie, iar această tendință are toate șansele să devină noua normalitate.
„Vom asista la o hibridizare a comerțului“, apreciază Alexandra Smedoiu, expertă Deloitte și președinta Asociației Analiștilor Financiari Certificați din România (CFA). „Asta nu înseamnă că totul se va transfera online, dar consumatorii s-au obișnuit deja cu astfel de cumpărături“, apreciază ea. E o schimbare din care profită atât vânzătorii, care și-au redus costurile, cât și consumatorii, care beneficiază de prețuri mai mici la unele produse.
Comerțul online e unul dintre domeniile care vor crește semnificativ în acest an, crede și Vlad Năstase, chief executive officer la Concilium Consulting și președintele Asociației de Turnaround Management România. „Cei care comandau înainte câte două-trei articole comandă acum cel puțin opt-zece. Și comercianții și-au adaptat sistemele de vânzare și vor continua să investească în asta“, apreciază consultantul.
În plus, tendința privind lucrul de la distanță se va menține. „Chiar dacă angajații nu vor mai lucra doar de acasă, timpul fizic petrecut într-o clădire de birouri se va diminua. În consecință, și obiceiurile ce țin de rutina zilnică se vor schimba“, spune Năstase.
Piețe noi
Livrările de mâncare vor continua să crească, chiar dacă „oamenii vor continua să-și dorească să meargă măcar din când în când la restaurant“. Potrivit Alexandrei Smedoiu, „faptul că tot mai multe restaurante și-au pus oferta la livrare a creat practic o nouă piață. Ea se va menține, e greu de crezut că cei care s-au obișnuit să comande mâncare pentru acasă nu vor mai face acest lucru odată ce pandemia se va fi încheiat, din confort și conveniență“, consideră ea.
O altă tendință importantă e legată de sectorul privat de sănătate. Pandemia a creat noi piețe, „mai ales în privința segmentelor inovative, cum este medicina online“, precizează președinta CFA. „Gândiți-vă ce piață s-a creat numai cu testele COVID și cu testele de imunitate. O piață care nu exista înainte“, spune Alexandra Smedoiu.
Ea atrage însă atenția că piața serviciilor medicale a avut o evoluție mixtă în ultimul timp. „Au crescut serviciile legate de COVID, au scăzut celelalte. Investigațiile neesențiale, de pildă, au fost amânate. Odată ce vom vedea mai multe vești pozitive privind eficacitatea vaccinului, pe măsură ce va crește nivelul de încredere, apetitul pentru astfel de servicii va reveni“, consideră Smedoiu.
Sectorul medicinei private va crește în acest an și pentru că „oricum, în prima parte a anului, până când vaccinul va ajunge la suficient de multă lume, spitalele se vor concentra mai ales pe tratarea cazurilor COVID“, apreciază Vlad Năstase. Explicația e că oamenii care mai suferă și de alte boli vor dori să se protejeze cât mai bine, astfel că vor apela mai mult la serviciile medicale private.
UPU pentru firme
Economia își poate reveni pe măsură ce campania de vaccinare va deveni un succes. „2021 va fi un an împărțit în două: în prima jumătate, nu doar oamenii, ci și multe companii vor avea nevoie de îngrijiri la Unitatea de Primiri Urgențe“, apreciază consultantul de management. „Iar din a doua jumătate a anului, odată cu începerea producerii efectelor campaniei de vaccinare, ar trebui ca ușor-ușor economia să revină pe un trend ascendent, pozitiv. Riscul de lockdown, prin acest vaccin, clar s-a diminuat“, explică Năstase.
„Vaccinarea e unul dintre elementele care vor readuce încrederea, dar nici pierderile nu au fost atât de mari pe cât se temea toată lumea la începutul pandemiei“, spune, de asemenea, Alexandra Smedoiu. Ea dă credit, din acest punct de vedere, programelor europene, guvernamentale care i-au ajutat pe cei care ar fi riscat să intre în faliment, în șomaj. „Toate acestea au susținut ritmul economiei“, apreciază experta Deloitte.
Cât despre consum, în general, Vlad Năstase se așteaptă la „prudență“ în 2021. „Populația va continua să economisească, iar de la un anumit nivel încolo, românii preferă să-și pună banii mai ales în imobiliare, pe care le consideră investiții sigure și mai ușor de gestionat.“ Tocmai de aceea, adaugă el, sectorul construcțiilor, care la crizele anterioare era total nefinanțabil, e considerat atractiv acum de bănci. „Contează și tendința conturată în 2020, de a migra dinspre apartamente spre case sau măcar dinspre apartamente mai mici către apartamente mai mari, pentru ca oamenii să-și poată asigura un confort sporit dacă sunt nevoiți să lucreze de acasă“, spune Vlad Năstase.
Creșteri de taxe
Analiștii sunt de acord că 2021 va fi un an extrem de complicat din punct de vedere bugetar. „Sigur că nu e bine să mergem cu deficite foarte mari, dar am văzut și alte state care au făcut același lucru pentru a face față cheltuielilor de pandemie“, spune Alexandra Smedoiu. Ea crede că la un moment dat s-ar putea pune problema unor creșteri de taxe din care guvernul să finanțeze programele cele mai costisitoare. „Deocamdată discuția nu este urgentă“, precizează ea, „pentru că ratele de dobândă sunt încă mici, atât la nivel mondial, cât și în economia românească. Dacă această tendință se va schimba, atunci va avea loc, inevitabil, și discuția despre creșterile de taxe.“
Și Vlad Năstase se așteaptă la o perioadă dificilă. „Guvernul va trebui să aducă în țară efectiv, nu doar pe hârtie, banii din schemele de sprijin ale Uniunii Europene. Va fi un influx deosebit de benefic, iar deficitul va fi influențat de rezultatul acestui exercițiu de atragere a banilor.“
Optimism prudent
61% din companii estimează că își vor reveni complet după pandemie în 2022, apreciază un studiu realizat de Frames Management & Consulting, barometrul Moneycorp, în decembrie 2020.
- VÂNZĂRILE. 64% din 1.000 de firme care au răspuns chestionarului spun că nivelul vânzărilor a fost afectat de pandemie.
- REVENIREA. 63% din respondenți se așteaptă la o revenire de forma literei K. 15% se așteaptă la o revenire sub formă de U sau W. Doar 7% cred că revenirea va fi în formă de V.
- AJUTOARELE. 17% din firmele intervievate au apelat la ajutor financiar din partea statului.
Acest articol a aparut în numărul 107 al revistei NewMoney
FOTO: Getty