Unde pot fi admirate creațiile vestimentare Yves Saint Laurent între 9 februarie și 25 august 2024

Oana Borviz 22/12/2023 | 10:27 Special
Unde pot fi admirate creațiile vestimentare Yves Saint Laurent între 9 februarie și 25 august 2024

Yves Saint Laurent este cel care a adus în modă lookul nud și, ca o pledoarie pentru transparențele din creațiile lui vestimentare, Musée Yves Saint Laurent din Paris îi dedică o expoziție pe această temă. Din 9 februarie până pe 25 august 2024 poți admira senzualitatea artei sale.

Așa cum Coco Chanel a redefinit moda în anii ’30 și ’40 prin creații deopotrivă confortabile și elegante, tot așa a făcut și Yves Saint Laurent în anii ’50 și ’60 cu hainele lui minimaliste, abstracte și exu­berante. Dar dincolo de faptul că a revo­luționat moda prin costumul cu panta­loni, paltonul, blazerul, jacheta safari și smokingul său, Yves Saint Laurent a mai scris un capitol fără precedent în istoria modei: transparența. Încapsulând ideea de transparență în creațiile lui, combinând formele pline cu goliciunea, acesta a reușit să regândească limbajul seducției în contextul revoluției sexuale.

Pornind de la această idee, două muzee franceze – La Cité de la Dentelle et de la Mode din Calais și Musée Yves Saint Laurent din Paris – au conceput un proiect îndrăzneț pe care l-au concretizat sub forma a două expoziții: prima, „Yves Saint Laurent: Transpa­rences“, tocmai s-a încheiat la muzeul din Calais; a doua, „Transparences – Le pouvoir des matières“, va fi găzduită de muzeul parizian începând cu 9 februarie.

Femeia nouă

„Cred că am făcut tot ce se putea pentru emanciparea femeilor. Am creat haine care se potrivesc perfect secolului al XXI-lea“, spunea Yves Saint Laurent într-o vreme în care nu înceta să șocheze cu inovațiile lui. Era epoca revo­luției sexuale, când trupul începea să fie dezvelit puțin câte puțin și când Yves Saint Laurent a făcut vizibil, pentru prima dată, pieptul feminin prin bluze și rochii din organzin transparente (rochia de șifon complet transparentă din 1968, cu o curea din pene de struț, este cel mai viu exemplu).

Pe această temă a lookului nud insistă și expoziția „Transparences – Le pouvoir des matières“, prin cele aproximativ 40 de modele provenite din colecțiile Fun­dației Pierre Bergé–Yves Saint Laurent și din care nu lipsesc prima lui bluză topless și celebra rochie din șifon.

Însoțite de modele pe hârtie de calc, desene inspirate din picturile lui Francisco de Goya, desene de Anne Bourse, fotografii de Man Ray, un film al fraților Auguste și Louis Lumière și un tablou de Francis Picabia, creațiile din expoziție arată pu­te­rea sugestivă a mate­rialelor și a trans­parenței și anali­zează legătura pro­fundă pe care a avut-o acest designer cu corpul, nuditatea și transpa­rența (în 1971 avea să pozeze el însuși nud pentru parfumul Pour Homme).

Cu ajutorul lor îți poți imagina cum decupa, drapa și combina, cum folosea efectele transparente ale țesă­tu­rilor pentru a dez­veli spatele femeilor, talia, pici­oarele, pentru a crea imaginea unei femei noi, puternice și senzuale, misterioase și independente.

Stilul rămâne

„Yves Saint Laurent a adus o mulțime de idei proaspete și noi în haute couture și în modă în general… Un exemplu este modul în care a introdus transparența în haine, ceea ce a fost un șoc, deși nu a făcut-o niciodată în mod vulgar, ci, dimpotrivă, cu grație“, spunea criticul de artă Thierry Van­denbussche, cu ocazia unei expoziții dedicate artistului, cu ani în urmă, la Bruxelles.

Într-adevăr, în anii ’60, Yves Saint Laurent și-a asumat faptul de a lucra cu șifonul, dantela și tulul, jucându-se astfel cu forța sugestivă a transparenței, o temă pe care o va repeta ulterior în mai toate colecțiile sale. Astfel, avea să le ofere femeilor nu doar putere (simbolizată de Le Smoking, din 1966, o haină a rebe­liunii, a androginiei și a glamourului), ci și senzualitate (topurile transparente, bluzele și rochiile lui din organzin fiind un omagiu adus frumuseții și grației feminine).

„Saint Laurent le-a oferit clienților săi pangene­raționali… un sex-appeal lipsit de vulgaritate“, spune englezul Hamish Bowles (jurnalist al revistei Vogue), care e convins că designerul a adus astfel un omagiu emoționant spiritului vremurilor sale și a avut un rol covârșitor în pro­cesul de afirmarea egalității dintre sexe.

Se știe că Yves Saint Laurent a fost printre primii designeri de modă care au salutat diversitatea, aducând femei de culoare pe podium (Iman, Rebecca Ayoko, Katoucha Niane și Dalma Callado s-au numărat printre muzele și modelele sale pre­fe­rate).

Cert este că Yves Saint Laurent a stabilit prin transparențe un „vocabular sti­listic“ care continuă să fie folosit și astăzi în modă, ceea ce de­monstrează că acesta nu s-a înșelat deloc atunci când spunea că „modelele trec, stilul rămâne“.

Acest articol a apărut în numărul 177 al revistei NewMoney

FOTO: Getty