Un antreprenor din București vinde suplimente alimentare despre care spune că înlocuiesc antibioticele

NewMoney 15/03/2019 | 16:52 Oameni
Un antreprenor din București vinde suplimente alimentare despre care spune că înlocuiesc antibioticele

Ce a fost mai întâi, oul sau găina? În cazul Romvac, răspunsul e simplu: oul hiperimun.

Acest articol a apărut în numărul 61 (18 – 31 martie 2019) al revistei NewMoney

La câțiva kilometri de București, pe Șoseaua de Centură, în Voluntari, în curtea celui mai mare producător de medicamente de uz veterinar din România, Romvac, sunt puse cap la cap ultimele amănunte pentru „o posibilă viitoare“ investiție într-o fabrică de producție construită în Florida (SUA). Atenție, nu este vorba despre „producție pe segmentul veterinar, ci despre producție pe segmentul uman“, o direcție pe care Romvac a început să o dezvolte în ultimii ani, cu accent pe suplimente alimentare.

„Din 2010, am început să combinăm medicina veterinară cu medicina umană. Acum, nu doar că producem, dar și tratăm oamenii“, povestește Constantin Chiurciu, directorul general al companiei. Iar ca să înțeleagă mai bine cum stau lucrurile în medicina umană, Chiurciu, de profesie inginer chimist, a urmat și cursuri specializate în domeniul medicinei complementare, anul acesta pregătindu-se să-și susțină teza de doctorat în imunologie.

„Ce nu reușește medicina alopată să rezolve cu antibioticele, noi rezolvăm cu suplimentele alimentare pe care le producem, având la bază oul hiperimun“, explică Chiurciu. Pe scurt, susține el, dintr-un aliment obișnuit, cum este oul, se poate produce un supersupliment nutritiv pentru imunitate, „un produs complex care poate înlocui antibioticele“. În urmă cu șase ani, cercetătorii companiei au început să colaboreze cu medicii de la Spitalul de Boli Infecțioase „Victor Babeș“ din București, care au recoltat tulpini de la pacienții ce nu răspundeau la antibiotice. „Ni le-au dat nouă (tulpinile, n.r.), iar noi am făcut vaccinuri cu care am imunizat găinile de laborator. Și am căutat antidotul în gălbenuș. Informațiile privind bacteriile rezistente la antibiotice au fost transferate în gălbenușul de ou sub forma imunoglobulinei Y (IgY, anticorpi produși în mod natural de găină, n.r.)“, detaliază Chiurciu.

ANTIDOTUL DE BUSINESS. Pornind de la acest ou hiperimun, compania a creat o întreagă gamă de suplimente alimentare, pe care a numit-o Imunoinstant, brevetată și certificată, cu ajutorul căreia tratează infecții cu bacterii care nu răspund la antibiotice. Între timp, cererea pentru aceste produse a crescut atât de mult, încât acestea generează în momentul de față 10% din totalul veniturilor.

„În 2018, am avut un avans de 17% al cifrei de afaceri față de anul anterior, până la 12,5 milioane de euro, în timp ce profitul net a crescut cu 137%, până la 1,4 milioane de euro“, detaliază el. În paralel, a fost deschis un cabinet propriu de medicină complementară, unde sunt evaluați pacienții, vizitat zilnic de zeci de persoane din țară și din străinătate. „Și urmează să mai fie deschis unul“, completează Chiurciu.

MINA DE AUR. „Gama Imunoinstant a avut cea mai rapidă evoluție din istoria companiei. Le-am spus colegilor: «Fiți atenți că aici avem o mină de aur». Acum am ajuns să nu avem produse pe câte comenzi sunt. Estimez o dublare a volumului pe acest segment în 2019, poate chiar mai mult“, face el o previziune pentru anul în curs, adăugând că, cel mai probabil anul viitor, compania va face „o altă mișcare extrem de importantă“. „Este vorba despre o fabrică nouă, de la A la Z, în România, pentru producția de suplimente alimentare. Cred că avem nevoie de câteva milioane de euro, având în vedere că există deja terenul, care de altfel ar fi fost foarte scump“, detaliază Constantin Chiurciu.

În țară, Romvac are solicitări din partea unor clinici de medicină privată și spitale, cu care colaborează deja. În afara granițelor, produsele sale ajung inclusiv în Statele Unite, unde compania pune acum bazele unui parteneriat cu un american de origine română. Chiurciu nu intră însă în prea multe detalii. Spune doar că partea americană „vine cu banii, iar noi, cu cercetarea“. Cert este că va fi o companie mixtă româno-americană, care va acoperi America de Nord și America de Sud.

CONSOLIDARE. Dacă planurile pe segmentul de medicină umană sunt clare, este de așteptat ca și segmentul veterinar să-și păstreze ritmul de creștere. Și în acest caz, compania se va axa pe export, ținta fiind depășirea pragului de 10%, cât înseamnă astăzi din totalul afacerilor. În anii trecuți, Romvac a reușit să înregistreze mai multe medicamente în diverse regiuni, în condițiile în care produsele medicamentoase nu se pot vinde în alte țări decât dacă sunt înregistrate și acolo.

„În ceea ce privește rețeaua de farmacii, în prezent avem zece la nivel național și nu intenționăm, cel puțin nu în viitorul apropiat, să deschidem altele, ci să consolidăm ceea ce avem“, completează Chiurciu. Pe zona de retail, Romvac concurează cu FarmaVet sau Biotur, iar pe partea de producție în zona de medicină veterinară, cu firme precum Bioveta România sau Vanelli.

În altă ordine de idei, compania a intrat, relativ recent, pe un nou segment. Este vorba despre producția de îngrășăminte ecologice, un domeniu care, crede Chiurciu, se va dezvolta „foarte rapid“. „O firmă ne-a dat acum comenzi de cinci-șase ori mai mari decât putem produce noi“, punctează el.

Înființată în 1974, Romvac a fost privatizată în 1995 prin metoda MEBO, ajungând să dețină în momentul de față peste 25% dintr-o piaţă locală a medicamentelor pentru animale estimată la aproape 80 de milioane de euro. Constantin Chiurciu și soția sa, Viorica, de profesie medic veterinar, dețin împreună circa 18% din acțiuni, restul fiind împărţite între cei peste 400 de angajați.

 

În câteva repere

Înființată în urmă cu 45 de ani, Romvac este astăzi o companie cunoscută atât în plan local, cât și internațional.

Început. Romvac Company a apărut în 1974, ca Laboratorul de Virusuri Tumorale Aviare (LVTA), în cadrul Centralei pentru producţia avicolă. LVTA producea un singur vaccin, contra bolii Marek, în premieră pe plan european, ajungând la o producție anuală de 20 de milioane de doze în 1977.

Schimbare. În 1981, LVTA se transformă în Centrul de Cercetări și Biopreparate pentru Păsări și Animale Mici (CCBPAM), care produce până în 1990 peste 30 de produse biologice, asigurând întreg necesarul de vaccinuri pentru marile Avicole româneşti, precum și unele vaccinuri pentru vulpi, iepuri și câini.

Redenumire. În 1990, prin preluarea activului şi pasivului CCBPAM, se înfiinţează Societatea Comercială Romvac Company Voluntari, aflată la câteva minute de Bucureşti. Romvac începe să producă vaccinuri și pentru bovine, ovine și suine, dar și medicamente. În 1995, Romvac se privatizează prin metoda MEBO.

Prezent. Cu o cifră de afaceri de peste 12 milioane de euro, compania realizează peste 60 de produse biologice (vaccinuri, substanţe revelatoare, kituri de diagnostic) și peste 200 de medicamente de uz veterinar. Are o rețea proprie de distribuție, cu 11 farmacii veterinare denumite „Pongo“ și 36 de depozite judeţene.

Nou. Din anul 2015, Romvac are un nou Laborator de Cercetare-Dezvoltare, în domeniul medicinei umane, activitatea acestuia vizând cercetarea pentru producția și utilizarea suplimentelor alimentare pe bază de anticorpi (IgY) specifici. Terapia cu imunoglobulina Y se recomandă în cadrul Cabinetului autorizat de Medicină Complementară a companiei.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney