Uberizarea afacerilor: vor rezista businessurile clasice valului online?

Florel Manu 10/11/2016 | 11:49 Digital
Uberizarea afacerilor: vor rezista businessurile clasice valului online?

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

După ce au scăpat de criză și au început să revină încet, businessurile clasice au din nou emoții. Întrebarea este dacă ele vor trece la fel de ușor și peste explozia tehnologiilor.

Se spune că la începutul anilor 1900, în Cuba, la Havana, se dezvolta o afacere cu gheață adusă direct de la Polul Nord. Antreprenorii au investit în nave și au crescut capacitatea de transport, pe o piață pe care cererea de gheață era mare. Numai că, în aceeași perioadă s-a inventat și frigiderul. Ușor de imaginat, afacerea cu gheață s-a topit rapid.

O sută de ani mai târziu, trăim o nouă poveste. Afacerile clasice din retail, transporturi, turism și alte servicii sunt amenințate de online. Diversitatea domeniilor de e-commerce și noile tendințe de tipul time-sharing au mușcat zdravăn din piața tradițională. Fie că este vorba de Uber, de Airbnb, Amazon sau Alibaba, toate aceste platforme sunt amenințări la care oamenii de afaceri cu companii clasice se văd nevoiți să reacționeze.

Marcat de povestea afacerii cu gheață din Cuba, unul dintre cei mai importanți oameni din curierat, Felix Pătrășcanu, CEO al Fan Courier, recunoaște că actualele afaceri vor rezista doar dacă se vor adapta noilor evoluții ale pieței.

UBER-ul din curierat. Din postura de lider pe piața de curierat, Felix Pătrășcanu crede că businessurile clasice vor avea de suferit odată cu avansul noilor modele de afaceri. „Mi-am dat seama că Uber nu are niciun taxi în proprietate, iar Airbnb nu are niciun hotel în proprietate și că aceste companii au o forță de penetrare a pieței extraordinar de rapidă“, explică Felix Pătrășcanu.

Apariția unui Uber și în curierat – platforma Postmates din San Francisco – e, de altfel, unul dintre motivele pentru care începe să-și simtă afacerea amenințată. Postmates oferă servicii de curierat în mai multe domenii, de la livrări de mici aparate electronice la mâncare. Serviciul a fost fondat în 2011, iar în 2014 era prezent în 18 orașe din Statele Unite. În 2015 s-a extins masiv în o sută de zone metropolitane.

Postmates este o interfață a unei aplicații folosită de magazinele mici pentru livrarea rapidă de bunuri către clienți, scopul fiind de a mai limita din popularitatea pe care o are Amazon. Aplicația permite accesarea mai multor curieri care pot livra produsele cumpărate într-un timp extrem de redus. Fără a avea o flotă proprie, Postmates conta în 2015 pe 13.000 de curieri care lucrau cu propriile mijloace de transport.

Cum funcționează sistemul. Și retailerii români își adaptează operațiunile pentru noul model de business. O bună parte din spațiile logistice care se construiesc acum sunt destinate livrărilor online.

„Așa funcționează sistemul de e-commerce. În detrimentul retailului clasic, vine cu prețuri mai mici. Iar prețul de vânzare nu e de ajuns. Produsul trebuie să ajungă și cât mai repede acasă“, adaugă Pătrășcanu. El spune că avansul din online se vede și în businessul său. „Dacă acum patru ani, comenzile de transport pentru achizițiile online erau de 3%, acum ele reprezintă peste 35% din total“, remarcă Pătrășcanu.

Dă exemplu, concurența dintre platformele online Amazon și Alibaba. „Nu există doar Amazon pe lumea asta. S-a văzut clar cum s-a impus Alibaba în China, iar Amazon a pierdut piața de acolo. Alibaba va veni și către America și Europa. Companiile de această dimensiune au nevoie de spații logistice“, arată Pătrășcanu. Dă ca exemplu Germania, unde dezvoltatorii imobiliari au început deja să investească în astfel de spații.

Șeful Fan Courier face și o comparație între extinderea Amazon și dezvoltarea regională a retailerului online din România eMag. „A pătruns în Bulgaria, în Ungaria, în Polonia. Și să nu ne mire dacă va apărea cu propriul serviciu de curierat“, explică Pătrășcanu. El compară eMag cu un Amazon al Europei Centrale și de Est.

Aceleași afaceri, alte bugete. Pe o piață cu atâtea provocări, Pătrășcanu spune că există și o soluție pentru afacerile clasice. Aceasta trebuie să vină chiar de la antreprenori. „Poți investi în jur de 70% din resurse direct în business și în oameni. E bine să-ți păstrezi 5-10% din resurse, pe care să le aloci inventivității și noilor idei“, explică Pătrășcanu.

El se gândește deja la formarea unui nucleu tânăr: „Să vină cu câte o idee bună săptămânal, dar să aibă legătură cu businessul meu, cu logistica. Eu sunt convins că ei gândesc altfel, pentru că noi gândim în alt sistem în care am fost ancorați“. Pătrășcanu vede o generație a viitorului fără griji și fără un simț accentuat al proprietății.

„Ei îmbrățișează vacanțele Airbnb. Scot din ecuație hoteluri. Văd ce impact mare are car sharingul. Nu-și mai doresc o mașină. Ies pe stradă și la cinci minute găsesc o mașină pe o platformă. O împart cu alții“. În fond, e simplu: sharing is caring.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”CV-Fulger” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1478766908600{background-color: #ffe8e8 !important;}”]Felix Pătrășcanu este co-fondator al FAN Courier, alături de frații Adrian și Neculai Mihai, o companie cu o cifră de afaceri de circa 89 de milioane de euro în 2015.[/vc_column_text][vc_column_text]• Omul de afaceri are 50 de ani, jumătate din viață petrecându-și-o în curierat.
• A intrat în domeniu în 1990 și a condus operațiunile companiei de curierat Cargus timp de șapte ani, până în 1997.
• Brandul Fan Courier pleacă de la inițialele numelor celor trei asociați F (Felix Pătrășcanu), A (Adrian Mihai), N (Neculai Mihai).
• Compania este liderul pieței de curierat din România, în ultimii zece ani.
• A absolvit în 1994 cursurile Facultății de Drept din București.
• Este membru fondator al Asociației Operatorilor de Curierat din Romania.
• Susține proiectul Repatriot, program care își propune să atragă antreprenori români din diaspora să investească în România.
• Pasionat de mașini și de off-road, a participat la mai multe etape ale Campionatului Național.
• Colecționează branduri de vinuri și coniac. Pasiunea pentru aceste băuturi l-a determinat să achiziționeze o podgorie de viță-de-vie la Panciu.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.