Trei tineri au lansat o afacere „verde” cu care fac sute de mii de euro din deșeuri

Emil Popescu 04/07/2017 | 12:10 Companii
Trei tineri au lansat o afacere „verde” cu care fac sute de mii de euro din deșeuri

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Tot mai mulţi producători şi importatori încearcă săşi îndeplinească pe cont propriu, măcar parțial, obligaţiile privind reciclarea deşeurilor de ambalaje. În ecuație a intervenit o platformă dedi­cată licitaţiilor cu deşeuri, care a ajuns să intermedieze în scurt timp tranzacţii reprezentând 5% din piaţa totală.

„Cunoaştem foarte bine firmele de salubritate, staţiile de sortare şi centrele de ma­nagement la nivel naţional şi ne-am gândit să dezvoltăm o platformă online, un instrument virtual unde se pot întâlni colectorii cu cei care au ţinte de îndepli­nit. Pentru că, evident, o companie mare precum Procter&Gamble sau Coca-Cola nu are de unde să ştie cine deţine deşeuri în Galaţi sau cine este operator de salubritate în Bihor. Sunt firme cu ţinte foarte mari, pe care nu le-ar putea îndeplini indi­vidual un singur colector“, rezumă Ade­la Lazăr po­vestea apariției Greenbroker, ope­ratorul portalului www.deseuriambalaje.ro.

Legislația obligă firmele să recicleze 60% din cantitatea de ambalaje pusă pe piaţă, pentru volumele nevalorificate percepându-se o taxă de penalizare de doi lei/kilogram. Din iunie 2016, firmele pot să recicleze deşeuri cum­părate de la companii de salubritate, staţii de sortare ori centre de management integrat, sau să „paseze“ în conti­nua­re – aşa cum s-a în­tâmplat mai bine de zece ani –  toate obli­gaţiile către Organiza­țiile de Transfer de Responsabilitate (OTR), în schimbul unor comisioane.

A apărut astfel și o oportunitate de bu­si­ness, exploatată imediat de fondatorii Greenbroker – conectarea producătorilor cu colectorii, prin licitații online.

TRANZACȚII DE MILIOANE. Pentru deseuriambalaje.ro, rezultatele au venit rapid, portalul intermediind în primele nouă luni de la lansare licitaţii pentru 16.000 de tone de deşeuri. La un preţ mediu cuprins între 800 şi 1.000 de lei pe tonă, tranzac­ţiile însumează între 12,8 şi 16 milioane de lei.

Astfel, platforma a ajuns să acopere o cotă de piaţă de până la 5%, iar obiectivul său pentru 2017 este tranzacţionarea a 40.000 de tone. Printre clienţii platformei se numără companii din industrii diverse – farma, ciment, ape minerale, bere etc.

Pentru 2018 site-ul își propune să ajun­gă la o cotă de piaţă de 10%, în con­di­ţiile în care ţintele producătorilor şi importatorilor privind reciclarea deşeu­rilor de ambalaje sunt de 650.000 tone pe an.

Scandalul din 2015 legat de raportările false declarate către Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), situaţia econo­mică difi­cilă în care se găsesc multe or­ga­nizații de transfer de responsabilitate și costurile mai mici fac ca firmele să încerce pe cont propriu să-şi îndeplinească direct ţintele de reciclare, evitând OTR-urile.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.