Totul despre cel mai neobișnuit turneu final al Campionatului Mondial de Fotbal

Mimi Noel 22/11/2022 | 10:29 Global
Totul despre cel mai neobișnuit turneu final al Campionatului Mondial de Fotbal

A început cel mai neobișnuit turneu final al Campionatului Mondial de fotbal – este pentru prima dată când are loc iarna pentru locuitorii din emisfera nordică. Stadi­oa­nele sunt pregătite, paturile, nu prea, iar mulți se întreabă dacă a meritat totul o investiție de peste 300 de miliarde de dolari.

Peste 90% din cele aproape trei milioane de bilete erau vândute la jumătatea lui octombrie, dar FIFA a promis că va mai vinde pe site-ul organizației până pe 18 decembrie. Pentru prima dată în istoria fotbalului, Cupa Mondială nu se va juca vara, ci iarna, între 20 noiembrie și 18 decembrie. Alegerea bogatului stat din Golf (are al treilea cel mai mare produs intern brut pe cap de locuitor din lume) a alimentat controversele și a des­chis dezba­terea pe marginea celei mai importante în­trebări. „Sunt banii singurul balon care miș­că lumea fotbalului?“, întreabă retoric un articol amplu al ziarului spaniol El País dedicat turneului înainte de începerea lui.

Cert este că FIFA câștigă 4,5 miliarde de dolari – cam 85% din veniturile obținute la un ciclu de patru ani între turnee. Timp de 28 de zile, Qatar, mai mic decât statul ameri­can Connecticut și cu o populație echiva­lentă cu a metropolei Chicago, va primi un aflux de peste 1,2 milioane de turiști. Po­li­ticoșii qatarezi nu au nici spațiu, nici răbdare să gestioneze peste un milion de suporteri, majoritatea dintre ei neavând ha­bar despre țara în care se află și despre cu­l­­tura acesteia, comentează cotidianul ame­­rican Los Angeles Times. „Aceasta este și ideea, de a deschide emiratul unui nou public“, spune Fatma Al-Nuaimi, director executiv de comunicare al Supreme Committee for Deli­very & Legacy, entitatea care organizează lo­cal Cupa Mondială.

Concentrare

Nu există niciodată trafic aglomerat pe autostrada cu câte 10 benzi pe sens care iese din Doha, capitala micului stat vest-asiatic. Autostrada trece chiar pe lângă stadionul „Lusail“, cu o capacitate de 80.000 de locuri, care va găzdui o parte din meciurile Campionatului Mondial din decembrie. Altele vor fi jucate pe „Al-Bayt“, arena (unde se va desfășura și semifinala), aflată la 20 de minute distanță. Promisiunea autorităților din Qatar de a organiza un Cam­pionat Mondial extrem de compact a fost respectată – fanilor nu le va fi greu să ur­mărească mai multe meciuri într-o zi.

Eforturile par mai puțin impresionante dacă intri pe străzi secundare însă. Imediat după ce treci pe lângă „Al-Bayt“, în capăt se află „satul fanilor“ (Al-Khor), locul unde sute de suporteri ar urma să se bucure de o ședere plăcută și cu pretenții (prețul pe noapte pornește de la 415 dolari). Numai că, în octombrie, satul nu era gata. Nici pe departe să fie ceva agreabil, nemaivorbind de lux. La început de noiembrie, locul era încă plin de buldozere și semăna mai curând cu un loc de detenție în deșert, unde regimurile arabe obișnuiesc să-și încarce­reze disidenții, comentează sarcastic revista britanică The Economist.

De altfel, ce se petrece la Al-Khor este în mic o replică a ceea ce se întâmplă la nivel na­țional cu pregătirile pentru găzduirea celei mai urmărite competiții sportive globale. Vestea bună este că infrastructura este gata. Toate cele opt stadioane au fost terminate la timp și au un design futurist („Al-Bayt“ este construit ca un cort, iar „Stadium 974“ are o structură făcută din 974 de containere de transport, cifra reprezentând chiar prefixul telefonic internațional al Qatarului).

Au fost construite noi drumuri și o nouă linie de metrou (investiție de 36 de miliarde de dolari) pentru ca suporterii să se miște ușor și gratis. Aeroportul din Doha, unul dintre cele mai spectaculoase din lume, are piste refăcute pentru a face față flu­xului mai mare de aeronave. Potrivit estimărilor, nota de plată pentru toate aceste pregătiri ajunge la 300 de miliarde de dolari.

Probleme

Toate bune, numai că supor­terii care au sosit aici din toate colțurile lumii au nevoie să doarmă undeva. Potrivit cifrelor momentului, au fost vândute două milioane de nopți la toate categoriile de ca­zări, de la hoteluri de cinci stele la corturi special amenajate în orășele. În cei 12 ani de când Qatar știe că va găzdui turneul, au fost construite 40.000 de camere noi de hotel, dar tot insuficient pentru necesarul pe care-l presupune găzduirea Campionatului Mondial.

Drept urmare, au apărut alternative ine­dite, de la corturi la cazare în apartamente plutitoare pe bărci dhow – vor fi însă doar 30 disponibile, pe cea mai mare, capacita­tea fiind de maximum zece persoane. Mulți vor ajunge în locuri precum Barwa Barahat al-Janoub, unde pot intra cam 10.000 de tu­riști. Pe site-urile de rezervări, locul este des­cris ca fiind inspirat din casele arabe tradiționale. Nu se spune însă că se află la zece kilometri distanță de cea mai apro­piată stație de metrou, iar multe dintre drumurile din apropiere nu sunt încă asfaltate. Pe distanțe de kilometri nu există nici restaurante și nici magazine.

Potemkiniadă?

Muncitorii trudesc zi și noapte, dar multe locuri nu par pregătite să-și primească oaspeții. O realitate care îi în­grijorează pe localnici și pe suporteri, de­o­potrivă. Unii sunt entuziasmați de turneu, alții se tem de traficul care va deveni infernal, de supraaglomerarea restaurantelor, a străzilor, de prezența huliganilor băuți. Școlile rămân închise o lună, iar părinții se gândesc ce vor face cu odraslele. Unii chiar și-au făcut planuri să plece timp de o lună, pentru a evita toată nebunia.

Sunt și unii care se întreabă dacă merită. Autoritățile qatareze susțin că ar fi cons­truit oricum o mare parte din infrastruc­tură ca parte a planului național de dezvoltare. „Dar totul pare o potemki­ni­adă (cu ocazia unei vizite în Rusia a împăratului Iosif al II-lea, dorind să creeze o imagine excepțională investițiilor din teritoriile abia cucerite de la Ucraina, prințul Potemkin ar fi pus să fie construite niște uriașe decoruri de teatru, închipuind case, sate și orașe înfloritoare pentru a-și impresiona oaspeții, n.r.)“, con­tinuă pe același ton critic articolul celor de la The Economist.

Există și un avantaj pentru Qatar. Dacă acest turneu o va transforma într-o desti­na­ție turistică, va fi fost atins un obiectiv din așa-numita strategie „Viziunea Națională 2030“, care vizează diversificarea surselor de bunăstare (qatarezii fiind conștienți că re­sursele pe care le au acum nu sunt regene­rabile). Viziunea se bazează pe un plan care prevede investirea a 200 de miliarde de do­lari în dezvoltare economică, socială, eco­lo­­­gică, astfel încât emiratul să devină o des­tinație turistică, educațională și culturală, re­marcă Los Angeles Times.

În ultimul deceniu, Qatar a organizat peste 600 de evenimente sportive interna­ționale, de la un Grand Prix de la Mare Premiu de Formula 1 la competiții de bow­ling, squash, tenis de masă sau echitație. Tu­ris­mul sportiv a accelerat investițiile în in­fra­structură (construcția de autostrăzi, linii de trenuri ușoare, extinderea Aeroportului Internațional Hamad).

Dacă este sau nu pregătit micul emirat să-i primească pe cei peste un milion de su­porteri din toată lumea pentru cea de-a 22-a ediție a Cupei Mondiale, rămâne de văzut, fiind și prima oară când o astfel de competiție este găzduită de un stat arab majoritar musulman, conchid cei de la Los Angeles Times.

Cine, ce, cât

Finala va avea loc pe 18 decembrie 2022, care este și Ziua Națională a Qatarului.

  • CIFRE. ­Va fi ultima ediție la care participă 32 de echipe naționale, inclusiv țara-gazdă (din 2026 vor fi 48 de echipe).
  • ACUZAȚII. ­Au fost făcute numeroase acu­zații de corupție legate de modul în care Qatar a câștigat dreptul de a găzdui evenimentul. FIFA a finalizat o investigație internă asupra acestor acuzații și a emis un raport ce a absolvit țara de orice suspiciune.
  • VECINII. ­Pentru a compensa insuficiența spațiilor de cazare, au fost organizate 160 de zboruri pe zi între Dubai, Jeddah, Kuwait, Muscat și Riad, ceea ce le va permite supor­terilor să stea în țările vecine și să ajungă la Doha în ziua meciurilor.

Acest articol a apărut în numărul 152 al revistei NewMoney.

FOTO: Getty

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.