Strip malluri și extinderi prin noi concepte, motoarele de creștere ale pieței de retail în 2017

Cristina Dobreanu 05/04/2017 | 14:34 Ştiri
Strip malluri și extinderi prin noi concepte, motoarele de creștere ale pieței de retail în 2017

Piaţa spaţiilor comerciale va continua să crească în acest an, circa 180.000 de metri pătrați de spaţii de retail urmând să fie livraţi în România, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Colliers International. Cea mai mare parte a acestui stoc o reprezintă proiectele de tip strip mall, care vor fi livrate în oraşele secundare şi terţiare, un astfel de exemplu fiind Prima Shops Oradea, ce va fi inaugurat pe 6 aprilie.

„În următorii cinci ani, ne aşteptăm ca numărul strip mallurilor livrate anual să depăşească numărul centrelor comerciale de tip mall. Spre exemplu, anul acesta vor fi livrate cel puţin şase strip malluri în oraşe precum Bistriţa Năsăud, Dorohoi, Mioveni, Oradea, Paşcani şi Târgovişte. Primul proiect de acest fel care îşi va deschide porţile, pe 6 aprilie, este Prima Shops Oradea, dezvoltat de Oasis Retail & Development Consulting”, a declarat Daniela Popescu, Associate Director în cadrul departamentului de retail al Colliers International.

Citiți și: Rețeta germană: cine sunt dezvoltatorii rețelelor Kaufland și Lidl

Chiriaşi precum CCC, Takko, Pepco, Deichmann, Noriel, Flanco şi Intersport vor fi prezenți în prima fază a Prima Shops Oradea, iar până la finalul anului, când va fi inaugurată şi a doua fază, se vor alătura o serie de alte concepte de fashion şi nu numai. În total, cele două faze ale strip mallului vor cumula o suprafaţă de 10.000 de metri pătrați.

La nivel naţional, stocul de spaţii de retail va creşte cu aproximativ 180.000 de metri pătrați anul acesta, potrivit celui mai recent raport local al companiei de consultanță imobiliară.

La nivel european, aşteptările indică o creştere a consumului privat de 2,2% pentru anul 2017, ceea ce înseamnă veşti bune pentru retaileri, arată raportul global EMEA Retail Market Snapshot. Anul trecut, puterea de cumpărare a crescut ca urmare a măririi salariilor și a nivelului de ocupare a forței de muncă, ceea ce a dus la sporirea vânzărilor în zona de retail față de 2015 în Uniunea Eropeană și zona euro, cu 2,8%, respectiv 1,8%. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate în Luxemburg (14%) și România (13,3%), acestea fiind urmate de Lituania (6,7%), Polonia (6,4%) și Marea Britanie (5,5%).

Citiți și: Invazia mallurilor în provincie: care sunt orașele care atrag 400.000 de metri pătrați de centre comerciale

„Creşterea consumului privat are un dublu efect şi pentru piaţa spaţiilor comerciale din România. Pe de o parte, vânzările înregistrate de majoritatea jucătorilor au crescut cu 20-30% în ultimul an, iar pe de altă parte, funcţionează ca un catalizator pentru piaţă. Astfel, retailerii deja prezenţi vor să se extindă în continuare şi dezvoltă noi concepte pentru a deveni cât mai flexibili şi a acoperi atât oraşe şi centre comerciale mari, cât şi oraşe şi scheme comerciale de dimensiuni mai mici”, explică Daniela Popescu.

În plus, rezultatele pozitive din ultimul an au atras atenţia retailerilor din regiune şi vedem din ce în ce mai multe nume interesate să se dezvolte în România. „Deşi piaţa locală beneficiază de o ofertă semnificativă atunci când vine vorba de branduri, nevoia de diversificare este tot mai mare şi ne aşteptăm ca acest trend să continue pe măsură ce creşte ponderea comerţului online în consumul total”, a încheiat Daniela Popescu.

În ultimii ani, impactul tehnologic a început să se resimtă din ce în ce mai mult și în sectorul de retail. Conform raportului global EMEA Retail Market Snapshot, consumatorii se reorientează către plăți și cumpărături online prin intermediul dispozitivelor mobile. În aceste condiții, retailerii trebuie să își adapteze oferta pentru a răspunde nevoilor consumatorilor și pentru a accelera vânzările.

Colliers International este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare, cu peste 15.000 specialiști care lucrează în 68 de țări.

 

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.