Invazia mallurilor în provincie: care sunt orașele care atrag 400.000 de metri pătrați de centre comerciale

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Frenezia mallurilor și a parcurilor de retail e tot mai vizibilă și în provincie, unde proiecte de aproape 400.000 de metri pătrați sunt așteptate să fie inaugurate în următorii ani. Există însă suficient loc pe piață?
După ce Bucureștiul a bifat anul acesta două noi deschideri de centre comerciale, Park Lake Plaza și Veranda Mall, atenția începe ușor-ușor să se mute spre provincie din perspectiva viitoarelor inaugurări de centre comerciale. Atât investitori români, cât și străini au anunțat în ultimul an o serie de proiecte în diferite orașe ale țării, care ar urma să însumeze, potrivit calculelor NewMoney, circa 400.000 de metri pătrați.
Iar aceasta în condițiile în care la finalul lunii iunie stocul de spații moderne de retail din România se ridica la 3,4 milioane de metri pătrați, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară DTZ Echinox. Dar să începem de la început.
Consumul e la putere. După ce primul mall din România a fost deschis în 1999 în București, febra centrelor comerciale a început să cuprindă ulterior și alte orașe. A venit însă criza și lucrurile au început să se schimbe. Unele proiecte au fost abandonate, altele deja finalizate au intrat în insolvență sau chiar s-au închis. De exemplu, centrul comercial Armonia Brăila, închis în 2009, a fost scos la vânzare inclusiv pe platforma de anunțuri OLX. Prețul: 6,5 milioane de euro. Negociabil.
În aceste condiții, ce îi determină pe dezvoltatori să anunțe acum pe bandă rulantă proiecte de centre comerciale în orașele din provincie?
În ultimii doi ani, consumul a fost „piesa de rezistență“ a creșterii economice din România, după ce TVA-ul la alimente a fost redus anul trecut de la 24% la 9%, iar, de anul acesta, cota generală de TVA a scăzut de la 24% la 20%.
Pe lângă consum, a crescut și puterea de cumpărare a românilor; dacă la finalul lui 2013 salariul mediu net lunar pe economie era de 1.760 de lei, la finalul lunii septembrie 2016, indicatorul se ridica la aproape 2.100 de lei, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică. Iar în județe precum Timiș sau Sibiu, care au atras cele mai multe proiecte de retail anunțate în ultima perioadă, indicatorul depășește media națională, ridicându-se la 2.162 de lei, respectiv 2.125 de lei.
Cu un ochi la aceste cifre, întrebarea de mai sus începe să își contureze un răspuns. De altfel, Timișoara, un oraș în care densitatea de spații comerciale moderne este a doua cea mai ridicată din țară (694 mp/1.000 de locuitori, potrivit DTZ Echinox), pare să fie un real magnet pentru investitorii în malluri. În urmă cu doar un an, aici funcționa un singur mall, Iulius Mall, al antreprenorului Iulian Dascălu. Anul acesta, investitorul imobiliar NEPI a inaugurat un centru comercial în orașul de pe Bega, iar alte două noi proiecte de malluri sunt anunțate pentru următorii ani.
Și tot la Timișoara, același Iulian Dascălu dezvoltă proiectul multifuncțional Openville, construit în jurul Iulius Mall, care va include și o extindere a spațiilor de retail.
Potențial de creștere. Considerat cel mai „aglomerat“ oraș din România la capitolul spații comerciale moderne, cu 901 mp/1.000 de locuitori, Oradea atrage, la rândul său, un nou proiect. Oasis Retail & Development, companie controlată de Klaus Reisenauer și Kurt Wagner, investește 12 milioane de euro într-un parc de retail. „Ca strategie, grupul Oasis a urmărit mereu piața orașelor secundare pentru dezvoltarea de retail“, spune Reisenauer.
În portofoliul dezvoltatorului se află în momentul de față patru parcuri de retail sub brandul Prima Shops – în Reghin, Făgăraș, Tecuci și Mangalia – și alte trei parcuri de retail sub brandul Family Center, deținute în parteneriat, în Botoșani, Giurgiu și Râmnicu Vâlcea.
„Când am ales Oradea (…) am ținut cont de nivelul ratei șomajului, respectiv 3,6%, unul dintre cele mai mici din țară, de venitul pe cap de locuitor, dar și de faptul că aici este un important centru universitar“, explică omul de afaceri.
„La nivelul puterii de cumpărare a locuitorilor, este posibil ca Bucureștiul să fie depășit în următorii ani de orașe precum Cluj-Napoca, Iași sau Timișoara, ținând cont de ponderea numărului de studenți în populația acestor orașe“, completează Oana Iliescu, managing director al companiei de consultanță imobiliară DTZ Echinox.
Dacă în București ponderea studenților reprezintă spre 7% din totalul locuitorilor, în Timișoara trece de 9%, iar în Iași și Cluj-Napoca ajunge spre 15%, potrivit datelor DTZ Echinox. „În orașe cu o pondere mai ridicată a populației cu studii superioare, ne așteptăm ca și salariile medii și, implicit, puterea de cumpărare, să crească în timp“, mai spune Oana Iliescu. Iar dacă salariile cresc, apetitul de shopping va crește și el automat. Iar mallurile vor fi și ele destule, pentru toți.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cine, ce, unde” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1481534966374{background-color: #ffe8e8 !important;}”]În ultimul an au fost anunțate cel puțin zece proiecte de centre sau galerii comerciale în orașele din provincie.[/vc_column_text][vc_column_text]
- Timișoara. Alpha Group Investments și TBE Business Solutions, o companie condusă de Ali Ergun Ergen, au anunțat proiectul Timișoara Centrum, o investiție de 90 de milioane de euro într-un centru comercial și o clădire de birouri. Și compania israeliană Plaza Centers dezvoltă un centru comercial în Timișoara, iar omul de afaceri Iulian Dascălu extinde spațiile de retail de lângă mallul Iulius, în cadrul proiectului multi-funcțional Openville.
- Brașov. Atât israelienii de la AFI Europe, cât și frații Johny și Jihad Jabra vor să ridice centre comerciale în orașul de sub Tâmpa.
- Oradea. Oasis Retail & Development, companie controlată de Klaus Reisenauer (foto) și Kurt Wagner, investește 12 milioane de euro într-un parc de retail în Oradea. Compania va dezvolta un centru comercial și la Sibiu.
- Sibiu. Primavera Development construiește un centru comercial de 70 de milioane de euro.
- Râmnicu Vâlcea. Dezvoltatorul NEPI, care deschide anul acesta un centru comercial la Piatra-Neamț, va construi un nou mall și în Râmnicu Vâlcea.
- Bistrița. Omul de afaceri Ionuț Dumitrescu investește într-un parc de retail.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Timișoara este unul dintre orașele care au devenit magnet pentru investițiile în centre comerciale. Sursa foto: Guliver / Getty Images.