Invazia mallurilor în provincie: care sunt orașele care atrag 400.000 de metri pătrați de centre comerciale

Andreea Neferu 12/12/2016 | 13:20 Companii
Invazia mallurilor în provincie: care sunt orașele care atrag 400.000 de metri pătrați de centre comerciale

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Frenezia mallurilor și a parcurilor de retail e tot mai vizibilă și în provincie, unde proiecte de aproape 400.000 de metri pătrați sunt așteptate să fie inaugurate în următorii ani. Există însă sufi­cient loc pe piață?

După ce Bucureștiul a bifat anul acesta două noi deschideri de centre comerciale, Park Lake Plaza și Veranda Mall, atenția începe ușor-ușor să se mute spre provincie din perspectiva viitoarelor inaugurări de centre comerciale. Atât investitori români, cât și străini au anun­țat în ultimul an o serie de proiecte în diferite orașe ale țării, care ar urma să însumeze, potrivit calculelor NewMoney, circa 400.000 de metri pătrați.

Iar aceasta în condițiile în care la finalul lunii iunie stocul de spații moderne de retail din România se ridica la 3,4 mi­li­oane de metri pătrați, potrivit datelor com­­paniei de consultanță imobiliară DTZ Echinox. Dar să începem de la început.

Consumul e la putere. După ce pri­mul mall din România a fost deschis în 1999 în București, febra centrelor comerciale a început să cuprindă ulterior și alte orașe. A venit însă criza și lucrurile au în­ce­put să se schimbe. Unele proiecte au fost abandonate, altele deja finalizate au intrat în insolvență sau chiar s-au închis. De exemplu, centrul comercial Armonia Brăila, închis în 2009, a fost scos la vânzare inclusiv pe platforma de anunțuri OLX. Prețul: 6,5 milioane de euro. Negociabil.

În aceste condiții, ce îi determină pe dez­voltatori să anunțe acum pe bandă rulantă proiecte de centre comerciale în orașele din provincie?

În ultimii doi ani, consumul a fost „pie­­sa de rezistență“ a creșterii econo­mice din România, după ce TVA-ul la alimente a fost redus anul trecut de la 24% la 9%, iar, de anul acesta, cota generală de TVA a scăzut de la 24% la 20%.

Pe lângă consum, a crescut și puterea de cum­părare a românilor; dacă la finalul lui 2013 salariul mediu net lunar pe eco­no­mie era de 1.760 de lei, la finalul lunii septembrie 2016, indicatorul se ridica la aproape 2.100 de lei, potrivit datelor de la Ins­titutul Național de Statistică. Iar în ju­de­­țe precum Timiș sau Sibiu, care au atras cele mai multe proiecte de retail anun­­țate în ultima perioadă, indicatorul de­­pășește media națională, ridicându-se la 2.162 de lei, respectiv 2.125 de lei.

Cu un ochi la aceste cifre, întrebarea de mai sus începe să își contureze un răs­puns. De altfel, Timișoara, un oraș în care densitatea de spații comerciale moderne este a doua cea mai ridicată din țară (694 mp/1.000 de locuitori, potrivit DTZ Echinox), pare să fie un real magnet pentru investitorii în malluri. În urmă cu doar un an, aici funcționa un singur mall, Iulius Mall, al antreprenorului Iulian Dascălu. Anul acesta, investitorul imobiliar NEPI a inaugurat un centru comercial în orașul de pe Bega, iar alte două noi proiecte de mal­­luri sunt anunțate pentru următorii ani.

Și tot la Timișoara, același Iulian Das­călu dezvoltă proiectul multifuncțional Openville, con­­stru­­it în jurul Iulius Mall, care va include și o extindere a spațiilor de retail.

Potențial de creștere. Considerat cel mai „aglomerat“ oraș din România la capitolul spații comerciale moderne, cu 901 mp/1.000 de locuitori, Oradea atrage, la rândul său, un nou proiect. Oasis Retail & Development, companie controlată de Klaus Reisenauer și Kurt Wagner, in­ves­tește 12 milioane de euro într-un parc de retail. „Ca strategie, grupul Oasis a ur­mărit mereu piața orașelor secundare pentru dezvol­tarea de retail“, spune Reisenauer.

În portofoliul dezvoltatorului se află în momentul de față patru parcuri de retail sub brandul Prima Shops – în Reghin, Fă­găraș, Tecuci și Mangalia – și alte trei parcuri de retail sub brandul Family Center, deținute în parteneriat, în Botoșani, Giurgiu și Râmnicu Vâlcea.

„Când am ales Oradea (…) am ținut cont de nivelul ratei șomajului, respectiv 3,6%, unul dintre cele mai mici din țară, de venitul pe cap de locuitor, dar și de faptul că aici este un important centru universitar“, explică omul de afaceri.

„La nivelul puterii de cumpărare a locuitorilor, este posibil ca Bucureștiul să fie depășit în următorii ani de orașe precum Cluj-Napoca, Iași sau Timișoara, ți­nând cont de ponderea numărului de studenți în populația acestor orașe“, completează Oana Iliescu, mana­ging director al companiei de consul­tanță imo­biliară DTZ Echinox.

Dacă în București ponderea studen­ților reprezintă spre 7% din totalul locui­torilor, în Timișoara trece de 9%, iar în Iași și Cluj-Napoca ajunge spre 15%, po­trivit datelor DTZ Echinox. „În orașe cu o pondere mai ridicată a populației cu studii superioare, ne așteptăm ca și salariile medii și, implicit, puterea de cum­pă­rare, să crească în timp“, mai spune Oana Iliescu. Iar dacă salariile cresc, apetitul de shop­ping va crește și el automat. Iar mal­lurile vor fi și ele destule, pentru toți.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cine, ce, unde” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1481534966374{background-color: #ffe8e8 !important;}”]În ultimul an au fost anunțate cel puțin zece proiecte de centre sau galerii comerciale în orașele din provincie.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Timișoara. Alpha Group Investments și TBE Business Solutions, o companie condusă de Ali Ergun Ergen, au anunțat proiectul Timișoara Centrum, o investiție de 90 de milioane de euro într-un centru comercial și o clădire de birouri. Și compania israeliană Plaza Centers dezvoltă un centru comercial în Timișoara, iar omul de afaceri Iulian Dascălu extinde spațiile de retail de lângă mallul Iulius, în cadrul proiectului multi-funcțional Openville.
  • Brașov. Atât israelienii de la AFI Europe, cât și frații Johny și Jihad Jabra vor să ridice centre comerciale în orașul de sub Tâmpa.
  • Oradea. Oasis Retail & Development, companie controlată de Klaus Reisenauer (foto) și Kurt Wagner, investește 12 milioane de euro într-un parc de retail în Oradea. Compania va dezvolta un centru comercial și la Sibiu.
  • Sibiu. Primavera Development construiește un centru comercial de 70 de milioane de euro.
  • Râmnicu Vâlcea. Dezvoltatorul NEPI, care deschide anul acesta un centru comercial la Piatra-Neamț, va construi un nou mall și în Râmnicu Vâlcea.
  • Bistrița. Omul de afaceri Ionuț Dumitrescu investește într-un parc de retail.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Timișoara este unul dintre orașele care au devenit magnet pentru investițiile în centre comerciale. Sursa foto: Guliver / Getty Images.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.