Serios afectați de criza sanitară, unii antreprenori cu businessuri mici văd în investiții soluția creșterii vânzărilor. Studiu de caz: Microgreens

Florel Manu 30/09/2021 | 10:44 Oameni
Serios afectați de criza sanitară, unii antreprenori cu businessuri mici văd în investiții soluția creșterii vânzărilor. Studiu de caz: Microgreens

Pandemia de COVID-19 a încetinit ritmul de creștere al Microgreens, un business exotic bazat inițial pe livrarea de microplante către marile restaurante. Fondat în 2014 de Cristian Tudor (31 de ani), Microgreens intenționa ca anul trecut să atragă un investitor ai cărui bani să fie fo­lo­siți pentru dezvoltarea companiei.

„Eram expuși în proporție de 95% pe HoReCa“, spune Cristian Tudor. Și cum în cea mai mare parte a anului trecut restaurantele au fost închise, Microgreens a înregistrat o contractare a cifrei de afaceri cu circa 30%.

Dacă în 2019 compania înregistra venituri de aproape 900.000 de euro, cifra sa de afaceri de anul trecut a trecut cu puțin peste 600.000 de euro. Pentru 2021, în schimb, Tudor speră ca afacerea să dea semne de revenire și să ajungă la aproximativ un milion de euro. Iar asta și pentru că s-a schimbat ceva între timp.

Microgreens, pe teren fertil

La începutul lui septembrie, Microgreens a anunțat atragerea unei investiții de 500.000 de euro, la care ulterior s-au adăugat 200.000 de euro de la trei antreprenori, Vlad Popescu, Marius Alexe și Alex Cristescu – acționari și membri în Consiliul de Administrație al pro­du­cătorului de îngră­șă­minte agricole ecolo­gice Norofert.

Vlad Popescu (33 de ani) – care este și chief executive officer (CEO) al Norofert – a preluat compania de la tatăl său în 2015 și a reușit în doar trei ani să o impună pe piața europeană drept un producător major de inputuri agricole ecologice (produse permise pentru utili­zare în agricultura eco­logică – furaje, ferti­li­zatori, produse de protecție a plantelor, îngrășăminte etc). Ma­rius Alexe (37 de ani) este un investitor în startupuri din IT și agricultură, deți­nând pa­chete minoritare în mai multe com­panii din aceste domenii listate în ultimii ani pe piața AeRO a Bursei de Valori București. Alex Cristescu (31 de ani) este implicat în afa­ceri imobiliare și are o experiență de peste zece ani în finanțarea, dezvoltarea și operarea clădirilor din portofoliul propriu.

Cunoscută pentru inovație în domeniul în­­grășămintelor ecologice, Norofert și-a ară­­tat în ultimul an intenția de a investi masiv în zona fermelor agricole vegetale. Microgreens România va folosi capitalul primit de la cei trei acționari pentru dezvoltarea capacităților de producție a echipamentelor de agricultură verticală și pentru cercetare în domeniul microplantelor. „Este vorba de produse din zona de mass-market în retail din categoria fresh foods, fie că vorbim de salate, fie că vorbim de plante aromatice, cumva într-o direcție de non-nișă, față de cum suntem acum cu microplantele“, spune Cristian Tudor, care dă de înțeles că Microgreens trebuie să se adapteze noilor comportamente în consum, unde domeniul HoReCa a fost cel mai afectat de criza sanitară.

În paralel, Microgreens se pregătește pentru intrarea pe bursă, Tudor gândin­du-se la cedarea a aproximativ 10% din business pentru atragerea de fonduri ne­cesare dezvoltării pe termen scurt și pe ter­men mediu. „Vrem ca până la sfârșitul acestui an sau cel mult în ianuarie-februarie 2021 să facem un plasament privat, iar de la jumătatea anului viitor să ne listăm pe AeRO“, detaliază antreprenorul.

Drumul cel mai scurt

Cristian Tudor spune că noua strategie a companiei este să echilibreze producția de microplante cu cea din categoria fresh foods (în special sa­late, spanac și rucola). Acest tip de plante, explică antreprenorul, se găsesc în rețelele de retail, însă aproximativ 90% din volume sunt importate. Pentru că există cerere pentru astfel de produse, Cristian Tudor a decis să încerce o dezvoltare pe acest segment, cu importanță strategică în consolidarea businessului. „Targetul este să ne securizăm în eventualitatea unui nou risc pandemic sau alte lucruri de genul acesta“, adaugă antreprenorul.

Deocamdată, cea mai mare parte a pro­ducției este reprezentată de microplante și flori comestibile, destinate în continuare canalului HoReCa. În prezent, se derulează investiția de 700.000 de euro prin care vor fi dezvoltate capacități de producție a sortimentelor din zona salatelor. Este vorba de facilitarea de capacități de producție în depozite apropiate de platformele logistice ale marilor rețele de retail, așa încât produsele să fie livrate la raft în doar câ­teva ore.

„Pe lângă asta avem și microferme și producem direct în magazin, la raionul de legume-fructe“, adaugă Cristian Tudor. El spune că, în cazul halelor de producție, acestea nu vor fi construite de la zero și că doar în locații deja existente va fi dezvol­tată partea de tehnologie din interior. Pentru a atinge ținta propusă, antreprenorul mai spune că investiția de 700.000 de euro, aflată în derulare, va fi urmată anul viitor de alte două, a câte 500.000 de euro.

Pariul pe micro

În urmă cu opt ani, când Cristian Tudor și-a început businessul, piața românească a microplantelor era practic inexistentă. (În momentul declan­șării pandemiei de COVID-19 la nivel glo­bal, aceasta ajunsese la circa trei milioane de euro, potrivit estimărilor antreprenorului.) Ideea i-a venit cu totul întâmplător. Era angajat la o companie grecească pro­ducătoare de răsaduri altoite, iar în timp ce se documenta despre o boală a pepenilor, a găsit pe un site american un articol referitor la microgreens (microplantele, baby legumele sau vlăstarii). Fiind inginer horticol de meserie, i-a încolțit repede ideea dezvoltării unei afaceri pe această nișă, însă avea nevoie și de bani pentru por­nire.

„Am început cu 30.000 de euro îm­prumutați pentru nevoi personale“, povestește antreprenorul. Inițial, a cerut unor bănci bani pentru business, însă acestea l-au refuzat, consi­de­rând că riscul este prea mare. După o săptămână, Cristian Tudor a revenit exact la aceleași bănci și a solicitat un credit pentru nevoi personale, pentru a-și cum­păra o mașină. A primit banii și a început cu o seră de 50 de metri pătrați, aflată la câteva zeci de metri de casa părinților săi din comuna Gorgota, județul Prahova.

Mai avea nevoie însă și de o piață de des­facere pentru a-și valorifica prima pro­ducție. Norocul lui a fost că primele plante sădite de el au ajuns la maturitate după apro­ximativ zece zile. Și-a găsit primii clienți în zona HoReCa și în doar două săptămâni a reușit să vândă toate plantele, ast­fel în­cât să își poată finanța afacerea mai departe.

Cu pași mici și în urma unor investiții care până la începutul lui 2020 ajunseseră la 500.000 de euro, a reușit să se extindă pe suprafețe tot mai mari.

Microgreens a fost inițial o firmă de fa­milie, în care Cristian Tudor deținea 95%, iar sora sa – 5%. Chiar dacă la început s-a orientat către restaurante, antreprenorul a descoperit ulterior o nouă oportunitate, în zona de retail. A intrat cu produsele sale în rețelele de cash & carry Metro și Selgros, orientându-se apoi și către lanțuri precum Mega Image și Auchan. Într-un parteneriat cu Metro, a început în perioada premer­gătoare crizei sanitare un proiect pentru amplasarea de microsere în magazinele retailerului german. Acum însă extinderea în rețelele de retail a acestui gen de business ar putea deveni unul din motoarele de creștere a Microgreens.

Ce, cât, unde

În 2020, nu doar businessurile de nișă din agricultură au avut un an mai dificil, ci și afacerile marilor producători agricoli.

  • Grâu. Producția de grâu a ajuns anul trecut la 6,4 milioane de tone, în scădere cu 37,2% față de 2019, an în care agricultorii au recoltat 10,2 mili­oane de tone.
  • Porumb. Producția de porumb boabe a scăzut cu 37,7%, la 10,84 mi­lioane de tone, față de 17,4 milioane de tone în 2019.
  • Floarea-soarelui. Fermierii care au plantat în 2020 floarea-soarelui au înregistrat o producție de circa două milioane de tone, față de 3,5 milioane de tone recoltate în 2019.
  • Rapiță. Cele mai mici pierderi au fost înregistrate la rapiță, în cazul căreia producția a scăzut de la 798.215 tone în 2019 la 728.180 de tone anul trecut.

Acest articol a apărut în numărul 124 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.