Scandalul airbagurilor defecte falimentează Takata

Emil Popescu 26/06/2017 | 13:44 Companii
Scandalul airbagurilor defecte falimentează Takata

Anunțul falimentului producătorului ja­ponez de airbaguri Takata e iminent, iar neoficial se spune tot mai insistent că grupul american Key Safety System ar putea să preia operațiunile compa­niei. O mișcare cu impact (ne)amortizat și în România, unde japonezii au un bu­si­ness de 700 de milioane de euro.

Premisele sunt cunoscute: în luna ianuarie, Takata a ajuns la un acord cu Departamentul american de Justiție privind plata unui miliard de dolari pentru a pune capăt unei anchete legate privind modul în care a gestionat problema airbagurilor defecte care au cauzat 16 decese și ră­ni­rea a 180 de persoane în întreaga lume.

Defalcat, înțelegerea include o amendă de 25 de milioane de dolari, compensații de 125 de milioane de dolari pentru ur­mașii victimelor și despăgubiri de 850 de milioane de dolari pentru producătorii auto afectați de rechemările masive, cele mai mari de pe piața ameri­cană de până acum: 42 milioane de autovehicule produse de 19 constructori, prin­tre care Honda, Ford, Toyota, Volkswagen şi Tesla, şi până la 69 milioane de airbaguri.

Totodată, directorul financiar al companiei, Yoichiori Nomura, a anunțat că Takata ar urma să fie vândută sau să fuzioneze cu altă companie.  Cotidianul nipon Nikkei scrie că acțiu­nile Takata ar urma să fie preluate pentru 1,6 miliarde de do­lari de o nouă compa­nie creată de Key, care ar trebui să preia toate operațiunile și să lase datoriile în portofoliul unei entități separate. Key produce deja în România, ca și Takata, airbaguri, volane și centuri de siguranță.

UNDA DE ȘOC. Producătorii auto sunt îngrijoraţi de planul de faliment al compa­niei deoarece ar putea înregistra întârzi­eri în procesul de înlocuire a airbagurilor afectate. Peste 65% din airbagurile chemate în service în Statele Unite nu au fost încă reparate.

Toyota, de exemplu, a anunţat în aprilie că, din cauza problemelor cu airbagurile, recheamă în service 2,9 milioane de ma­şini. Rând pe rând, constructori auto de calibru precum Honda, Nissan şi Toyo­ta au renunţat la contractele cu Takata.

Takata este unul dintre cei mai mari producători de subansamble auto la nivel global, având anul trecut vânzări de 7,1 miliarde de dolari şi peste 50.000 de anga­jaţi. În România, concernul japonez are două fabrici la Arad – una producătoare de volane şi  o alta de centuri de siguranţă – şi o treia la Sibiu, unde se produc saci pentru airbaguri, cumulând afaceri de 700 de milioane de euro anual, potrivit rapor­tărilor transmise Ministerului Finanţelor.

Takata România SRL Arad a avut anul trecut o cifră de afaceri de 2,57 miliarde de lei (572,3 milioane de euro) şi un profit net de 112,8 milioane de lei (25,1 milioane de euro). Takata România SRL Arad are 4.300 de salariaţi.

Takata Sibiu SRL a raportat anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 481,2 milioane de lei (107 milioane de euro) şi un profit net de 18,6 milioane de lei (peste 4 milioane de euro), cu 2.790 de angajaţi. Scandalul airbagurilor a afectat şi pro­ducţia de la Sibiu, astfel că rezultatele obţi­nute anul trecut sunt mai mici faţă de cele din 2015, când afacerile au însumat 494,7 milioane de lei, cu un profit de 63,6 mili­oa­ne de lei.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.