Ce legătură există între strategia Euroins și dilema lui Ulise

Florel Manu 20/10/2016 | 12:03 Companii
Ce legătură există între strategia Euroins și dilema lui Ulise

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

E undeva între Scila și Caribda – numai că de data asta nu e vorba de legendarul Ulise și alegerea sa spre care stâncă a strâmtorii să se îndrepte, ci de compania de asigurări Euroins.

Aflată în redresare financiară, societatea de asigurări trebuie să decidă dacă merge în continuare pe mâna RCA, ori își îndreaptă atenția către nișe ale pieței, cum ar fi cea de sănătate. Dacă Ulise avea de ales între două stânci cu monștri teribili care îi puteau distruge barca și ucide echipajul, Euroins navighează în ape ceva mai liniștite și se poate îndrepta fie spre o consolidare pe o piață RCA estimată la 730 de milioane de euro, fie spre o nișă a asigurărilor de sănătate de aproximativ 20 de milioane de euro.

Falimentul Astra și Carpatica au arătat deja fragilitatea sistemului românesc de asigurări, iar problema care se pune pe viitor este cum își vor adapta portofoliile companiile aflate sub supravegherea ASF, astfel încât să nu mai apară noi astfel de cazuri. Euroins și-a arătat intenția de a intra pe piața asigurărilor de sănătate, chiar dacă peste 90% din produsele sale sunt reprezentate de polițele RCA.

Cred că Euroins caută să-și echilibreze portofoliul. Să aibă cât mai multe produse“, este de părere Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări (UNSICAR).

Analiștii cred că mai multe companii care s-au axat pe polițe RCA sunt acum nevoite să-și schimbe viziunea și modul de a se comporta în piață. La începutul anului, Asirom ataca la rândul său asigurările de sănătate, iar NN asigurări de viață și Generali anunțau diversificarea produselor pentru acest segment. În acest context, intenția Euroins de a-și restructura portofoliul este cu atât mai mult considerată ca o reacție normală la ceea ce s-a petrecut în ultimii doi ani cu Astra și Carpatica.

Această curățenie care s-a făcut în piață, legată de RCA, a fost utilă, dar schimbă și modelul de business în asigurări“, spune analistul economic Constantin Rudnițchi.

Miza din sănătate. Piața asigurărilor de sănătate a înregistrat în 2015 o creștere cu 10,11% față de anul precedent, arată rapoartele Autorității de Supraveghere Financiară. Cu toate acestea, analiștii spun că această nișă este încă destul de restrânsă ca acoperire pe o piață totală a asigurărilor de 1,5 miliarde de euro.

Și asta pentru că este concurată de un sistem de stat de asigurări de sănătate care oferă servicii de prevenție, dar și de urgență și spitalizare. Însă lucrurile nu sunt clare dacă ne referim la riscurile pe care le acoperă asigurarea de stat. De cealaltă parte, legea asigurărilor private de sănătate există, însă nu are norme de aplicare. Totuși, angajatorii au găsit în timp o portiță de a le oferi servicii medicale gratuite angajaților, prin abonamente către diverse clinici ori spitale private.

asigurari-de-sanatate_mediafax_newmoney
FOTO: Mediafax

 

Sistemul privat de sănătate a cunoscut o dezvoltare continuă în ultimii doi ani. Aflate în competiție pentru acordarea de beneficii angajaților, marile companii din industrie au început să includă în pachetele salariale și polițe de sănătate. Și asta după ce mulți angajatori au renunțat la abonamentele medicale. Ei s-au orientat către companiile de asigurări care au oferit un pachet medical mult mai complex față de o simplă clinică.

Alegerea acestui gen de asigurări poate fi pusă și pe decizia ridicării limitei deductibilității fiscale de la 250 de euro la 400 de euro pentru fiecare angajat. Astfel, o companie este dispusă să plătească între 10 și 20 de euro lunar pentru asigurările de sănătate.

Un studiu de la sfârșitul anului trecut, realizat de Ipsos Research pentru NN România, arată că unul din patru români din mediul urban are în plan să achiziționeze o asigurare privată de sănătate în următoarele 12 luni.

Rețeta Euroins. Euroins a anunțat la începutul lunii septembrie că va lansa asigurarea de sănătate EuroProtect, bazându-se pe o rețea de peste 470 de clinici medicale și mai multe tipuri de produse. Cea mai ieftină poliță pornește de la 99 de lei/an/asigurat, iar cea mai scumpă ajunge la 449 de lei.

În cazul asigurărilor de sănătate, prețul poliței depinde de vârsta beneficiarului, dar și de tipul serviciilor solicitate. Chiar dacă această piață nu este încă extrem de putenică, reprezentanții Euroins spun că au lansat noul produs pentru că „în ultima perioadă tot mai mulți angajatori renunță la abonamentele medicale și achiziționează asigurări de sănătate“.

Polițele Euroins acoperă consultaţii, analize de laborator, investigaţii medicale, prevenţie, dar au și clauze suplimentare, ca spitalizare şi intervenţii chirurgicale, asistenţă medicală de urgenţă. În piață există deja un precedent, doar că pe o altă nișă a asigurărilor. De la introducerea asigurărilor obligatorii pentru locuință, arată datele ASF, numărul polițelor facultative a scăzut în ultimii ani. Un altfel de Scila și Caribda, indiferent de perspectivă.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Raport (nu doar) despre RCA” color=”juicy_pink” border_width=”3″][vc_column_text]Euroins se află sub supravegherea Autorității pentru Supraveghere Financiară (ASF) deoarece nu respectă criteriile de solvabilitate.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1476004373970{background-color: #ffe8e8 !important;}”]Capital vs. prime. La subscrieri de 718 milioane de lei, în 2015, Euroins avea un capital de 230 de milioane de lei, de 3,1 ori mai mic față de valoarea primelor. ASF cere ca Euroins să-și asigure un capital de 430 de milioane de lei, adică de 1,7 ori mai mic față de subscrieri. Raportul mediu este de puţin peste 2.

Restructurare. În cazul Euroins, o restructurare profundă a portofoliului este mai mult decât necesară, dată fiind dependența de piața RCA ‒ o problemă a întregului sistem românesc de asigurări.

Piața românească este dominată de asigurările RCA, urmează CASCO, iar restul este non-auto“, explică Bogdan Andriescu, șeful UNSICAR.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]


FOTO copertă: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.