Revista NewMoney schimbă foaia: în perioada restricțiilor de circulație, apare în format e-paper

Ionuț Ancuțescu 30/03/2020 | 11:03 Special
Revista NewMoney schimbă foaia: în perioada restricțiilor de circulație, apare în format e-paper

Criza profundă în care ne-am trezit cu toții aproape de pe o zi pe alta ne-a determinat să luăm o decizie deloc ușoară, însă obligatorie în contextul dat. Un timp, nu veți mai putea citi NewMoney în format tipărit, așa cum v-am obișnuit din toamna lui 2016. Majoritatea punctelor noastre de distribuție, cu precădere cele aflate în malluri și în galerii comerciale, vor fi închise în perioada următoare, iar pentru noi toți a ieși din casă va continua să reprezinte un risc.

Vom continua însă să edităm revista cu aceeași frecvență, din două în două săptămâni și o veți putea găsi pe website-ul newmoney.ro în format digital. Soluția pe care v-o punem la dispoziție oferă o experiență la citit și răsfoit comparabilă cu cea din lumea reală. În acest moment, accesul la conținutul revistei este gratuit.

La edițiile tipărite au renunțat și alte publicații de business cu frecvență cotidiană și periodică, iar în perioada următoare este de așteptat ca majoritatea instituțiilor media să ia aceleași măsuri. Cât timp va dura această absență de pe piață a forma­tului tipărit este greu, imposibil de spus în acest moment. Cât va dura criza este și tema cover story-ului din numărul curent al revistei, opiniile oamenilor de afaceri români variind de la optimism rezervat la pesimism și chiar scenariu apocaliptic. În plus, situația se schimbă uneori dramatic de la o oră la alta, de la o zi la alta. Și sunt mai multe exemple care ilustrează instabilitatea extremă a acestor clipe.

TRIPLU IMPACT. Poate cel mai relevant, un interviu cu Dragoș Petrescu, acționarul majoritar al grupului de restaurante City Grill, realizat în primele zile ale lunii martie, a trebuit actualizat în momentul în care situația economică dădea semne de înrăutățire. Dacă, la început, impactul epidemiei de COVID-19 nu i se părea catastrofal, ulterior omul de afaceri a recunoscut că are un recul al afacerilor de peste 60%. În a doua parte a lunii, când criza venise cu arme și bagaje, Petrescu a declarat într-o teleconferință organizată de Romanian Business Leaders, o asociație antreprenorială, că afacerea i-a scăzut cu 90%, fiind nevoit să-i trimită în șomaj tehnic pe 1.400 din cei 1.500 de angajați ai rețelei de restaurante. Domeniul HoReCa a fost primul lovit din plin de măsurile administrative luate pe timpul stării de urgență.

De asemenea, în momentul în care redactam cover story-ul ediției trecute, tot pe tema efectelor pandemiei, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), un club al celor mai puternice economii ale lumii, încă vorbea de creș­tere globală. Mai mică, dar creștere. Cât despre România, o bancă și-a revizuit prognoza de creș­tere de la 3,5% la 3%. La fel, lucrurile rămâneau într-un teritoriu pozitiv. După o săptămână, recesiunea a reintrat în vocabularul universal. Pentru a răspunde cât de jos urmează să coborâm, ar trebui să știm cât timp durează criza sanitară și care vor fi costurile acesteia.

Minus 90%. Criza COVID-19 e un bun prilej de reflecție asupra modelelor de finanțare a presei. Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), o asociație profesio­nală care reunește 75 de editori de presă scrisă și online, a adresat guvernului o scrisoare deschisă în care sunt evaluate efectele măsurilor de restricțio­nare a traficului asupra mass-mediei. Este estimată o prăbușire cu 50% a veniturilor din publicitate și cu 90% a veniturilor realizate de presa scrisă din vânzarea publicațiilor. Totodată, reprezentanții BRAT vorbesc de o sistare a apariției edițiilor tipă­rite – situație în care se află și NewMoney. Breasla solicită sprijin în special prin pârghii fiscale.

De asemenea, etica profesională, un subiect irelevant pentru mulți înainte de criză, a devenit unul central în aceste zile. Asociația profesională s-a ară­tat dispusă să pună la dispoziția guvernului un set de mijloace prin care pot fi identificate publicațiile respectabile. Existența unui sediu social și a unui administrator identificabil este condiție obligatorie. Nu în ultimul rând, modelul de business al publica­țiilor online „bonificate“ de Google și de Facebook pentru un conținut editorial cel puțin discutabil e mai condamnat ca oricând. E de văzut dacă toate aceste presiuni vor avea și consecințe pozitive.

În ceea ce ne privește, vom continua și în noul format să ilustrăm cele mai relevante experiențe antreprenoriale ale oamenilor de afaceri care au construit ceva prin forțe proprii, nu printr-o relație vinovată cu statul. E de așteptat ca, în lunile care urmează, mulți dintre ei să se confrunte cu pro­bleme de supraviețuire. Lecțiile pe care le vor fi învățat mai încet sau mai repede vor reprezenta ma­teria primă a poveștilor noastre din viitorul apropiat. Evident, nu tot conținutul revistei va fi despre criza COVID-19, însă în astfel de momente a vorbi pe altă temă pare pentru unii o dovadă de frivolitate.

Până la urmă, lucrurile se vor așeza – nu nea­pă­rat în forma de dinaintea colapsului – și sperăm să ne „revedem“ cât mai curând și în format tipărit.

Citește numărul 87 al revistei NewMoney în format e-paper.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.