Reguli mai stricte pentru profesori! Sorin Cîmpeanu va impune interdicţii în privinţa meditaţiilor

Elena Marinescu 17/05/2022 | 18:10 Ştiri
Reguli mai stricte pentru profesori! Sorin Cîmpeanu va impune interdicţii în privinţa meditaţiilor

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunţat marți că profesorii nu vor mai avea voie să facă meditații cu elevii din clasele la care predau.

Vom avea clarificat și fenomenul meditațiilor, care se practică în orice stat al acestei lumi. Sigur, avem și o condiție pentru a preîntâmpina un anumit gen de lucruri: nu faci meditație cu elevul din clasa ta. Este o condiție de bun simț.”, a explicat Sorin Cîmpeanu într-un interviu la DCNews.

Codul de etică pentru profesorii din învăţământul preuniversitar, publicat în 2018, prevede deja interdicția ca dascălii să-și mediteze contra cost elevii din clasele unde predau. Normele mai postulează și că profesorilor le este interzis să accepte sume de bani sau alte bunuri materiale oferite cu titlu de cadou, atât din partea elevilor, cât și din partea părinților. Însă, în practică, nu toți profesorii s-au conformat prevederilor stipulate în document.

Ministrul a spus că profesorii pot contribui gratuit la pregătirea suplimentară a elevilor lor, astfel că cei care oferă timp în plus pentru recuperare sau aprofundare trebuie să o facă în cadrul școlii și fără a solicita remunerație. „Poți să faci în școală cu elevii tăi sub formă de recuperare. Dacă vrei să faci în regim privat, poți să faci, dar nu cu elevii de la clasă”, a mai afirmat ministrul.

Bon fiscal pentru meditații

Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat un ghid cu privire la tratamentul fiscal care se aplică pentru profesorii care obțin venituri suplimentare din orele de meditații acordate persoanelor fizice.

Astfel, profesorii care dau meditații au obligația de a se autoriza la Registrul Comerțului și de a depune apoi Declarația Unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (Formularul 212). Termenul maxim până la care se poate depune Declarația Unică este 25 mai.

Conform documentului postat pe EduPedu, meditațiile sunt scutite de plata taxei pe valoare adăugată (TVA), însă profesorii trebuie să își procure casă de marcat pentru a putea elibera bon fiscal: „În situația în care contribuabilul care obţine venituri din activități independente încasează integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie, acesta are obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale”, potrivit ghidului.

Ghidului privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute din meditații acordate în particular de persoanele fizice a fost publicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Documentul de 14 pagini explică pas cu pas ce trebuie să facă profesorii în cazul în care iau bani de la copii pentru aceste meditații. Printre obligațiile amintite de Fisc sunt cele de a declara veniturile, de a depune formularele prevăzute de lege în termenul stabilit și de a deține casă de marcat.

Primul pas pe care trebuie să-l facă profesorii care acordă meditații pe bani este să se autorizeze la Registrul Comerțului. Apoi, după autorizarea funcţionării, persoanele fizice au obligația de a depune la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212).

Persoanele fizice care realizează venituri din meditații au obligația de a depune Declarația unică până la data de 25 mai, se arată în document. Meditațiile acordate în particular de cadre didactice din domeniul învățământului școlar, preuniversitar și universitar reprezintă operațiuni scutite de taxa pe valoare adăugată, se arată în actul oficial.

„În situația în care contribuabilul care obţine venituri din activități independente încasează
integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie, acesta are obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale”, se arată în ghid.

În Declarația de venit contribuabilii au două opțiuni pentru determinarea venitului net anual:

  • fie pe baza normelor de venit;
  • fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Ghidul publică și un exemplu pentru calculul normei de venit:

„O persoană fizică își începe activitatea la data de 01.01.2022 și va desfășura această activitate, în mod continuu, până la finele anului. În acest caz, pentru stabilirea impozitului pe venit este avută în vedere norma de venit de la locul de desfășurare a activității.

Norma anuală de venit, publicată pe site-ul ANAF, este în cuantum de 27.600 lei. Astfel,
impozitul pe venit aferent venitului net anual se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului, impozitul datorat fiind 2.760 lei (27.600 lei x 10% = 2.760 lei)”.

Dacă activitatea se desfășoară pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de
venit aferentă activităţii se reduce proporţional, astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care s-a desfăşurat activitatea respectivă.

Profesorul care dă meditații poate ajusta norma anuală de venit prin completarea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, dacă e și salariat.

De exemplu, o persoană fizică își începe activitatea la data de 01.01.2022, activitate ce se va desfășura în mod continuu până la finele anului. Norma anuală de venit este de 27.600 lei. Contribuabilul este și salariat, cu normă întreagă, caz în care beneficiază de reducerea normei de venit potrivit coeficienților de corecție, în cotă de 50%.

Stabilirea normei anuale de venit prin ajustare se va calcula astfel: 27.600 lei x 50% = 13.800 lei (venitul net anual recalculat)

Impozitul pe venit aferent se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net
annual recalculat, astfel: 13.800 lei x 10% = 1.380 lei (impozit)

Plata impozitului se efectuează la bugetul de stat până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.

Profesorii pensionari care au venituri din meditații nu datorează contribuții, potrivit ANAF.

Contribuabilul nu datorează contribuția de asigurări sociale pentru veniturile realizate din activitatea independentă dacă:

  • este asigurat în sisteme proprii de asigurări sociale și nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii potrivit legii;
  • are calitatea de pensionar

Contribuția de asigurări sociale de sănătate se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul.

Exemplu: „O persoană fizică își începe activitatea la data de 01.01.2022, activitate ce se va desfășura în mod continuu până la finele anului, iar venitul net anual determinat în sistem real/normă de venit anual este cel puțin egal cu plafonul de 12 salarii minime brute pe țară.

Aceasta datorează contribuție de asigurări sociale de sănătate la baza anuală de calcul (în anul 2022, salariul minim brut este de 2550 lei iar baza anuală de calcul este 30.600 lei). Contribuția de asigurării sociale de sănătate aferentă se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul, astfel: 30.600 lei x 10% = 3.600 lei (CASS)”.

60% dintre elevi fac meditații la cel puțin o materie, după doi ani de pandemie

Potrivit unui sondaj efectuat de Organizația Salvați Copiii România, aproape 60% dintre elevi fac meditații la cel puțin o materie, după doi ani de pandemie, restricții și cursuri online. Sondajul s-a bazat pe răspunsurile a 1.821 de elevi din învățământul secundar inferior și superior, în luna februarie a acestui an.

Elevii de clasa a VIII-a alocă semnificativ mai multe ore pe săptămână meditațiilor (cu o valoare medie specifică de 3,5 ore pe săptămână), comparativ cu ceilalți elevi de gimnaziu (2,8 ore/săptămână), iar 51% dintre copii consideră că în acest an școlar au avut nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor de la clasă, 13% ajutor prin intermediul meditațiilor, iar 9% din partea familiei (părinți și frați).

Conform rezultatelor sondajului, aproximativ 50% dintre elevi au parcurs materia școlară fără probleme, iar 31% au rămas în urmă.