Publi-interviu. Andreea Minuță, Regina Maria: „Numărul abonaților a crescut cu 66% în ultimii 5 ani“
Andreea Minuță, directorul executiv al Diviziei de abonamente Rețeaua de sănătate Regina Maria, spune că pachetele pe care le vinde atât persoanelor fizice, cât și companiilor au un dublu rol: pe de o parte, îmbunătățesc starea de sănătate a populației și, pe de alta, contribuie la crearea de infrastructură medicală. Totodată, în ultimii ani, abonamentele au devenit un beneficiu extrasalarial tot mai popular. În 2020, erau 1,62 milioane de abonați, cu 66% mai mulți decât în 2016.
NewMoney: Cum contribuie abonamentele medicale la dezvoltarea sistemului medical privat din România?
Andreea Minuță: Lansarea abonamentelor pe piața din România a fost punctul de cotitură care a contribuit la educarea populației și la felul în care abonații văd relația cu medicul. Pacienții au beneficiat de servicii medicale de calitate, controale și analize anuale de prevenție, în clinici dotate la standarde internaționale. Iar acest lucru a degrevat unitățile medicale de stat, care au putut astfel să se ocupe de alte tipuri de pacienți care chiar aveau nevoie de îngrijire medicală.
Apoi, abonamentele sunt un beneficiu extrasalarial foarte util atât pentru angajați, cât și pentru companii, însă, în egală măsură, au un impact major în economie și în dezvoltarea sistemului medical din România, fiind una dintre puținele surse de finanțare pentru investițiile realizate în sectorul medical. Fiecare companie contribuie, prin achiziția de abonamente pentru angajați, la o investiție în sistemul medical în ansamblu: deschiderea de noi clinici și spitale, dotarea acestora cu echipamente performante și chiar la păstrarea medicilor români în țară. Atât Regina Maria, cât și ceilalți furnizori medicali privați au construit infrastructură medicală bazându-se și pe profitul reinvestit din abonamentele medicale. Este un cerc virtuos, cu impact atât în starea de sănătate a populației din România, cât și în economie și în crearea de infrastructură sanitară modernă. Din 2010 până în prezent, sistemul privat de servicii medicale a investit peste 2,8 miliarde de euro în infrastructura medicală, conform unui studiu EY – „Piața abonamentelor medicale. Analiza impactului economic și social în România“.
– Care este impactul generat de abonamentele medicale la momentul acesta?
– Veniturile obținute din abonamente reprezintă o sursă reală de finanțare pentru dezvoltarea infrastructurii de calitate pentru toți pacienții – spitale, clinici, aparatură de ultimă generație, specializarea medicilor. La nivelul sistemului medical și al economiei, investițiile în abonamente medicale creează locuri de muncă, țin medicii în țară și facilitează accesul pacienților la un sistem medical digitalizat. Piața abonamentelor medicale din România are un impact de 776 de milioane de euro la nivelul veniturilor pe lanțul valoric, ceea ce se traduce într-o valoare adăugată de 263 de milioane de euro, echivalentul a 0,1% din PIB, potrivit raportului EY „Piața abonamentelor medicale: analiza impactului economic și social în România“.
De asemenea, un loc de muncă creat pe piața abonamentelor medicale conduce la crearea altor două locuri de muncă la nivelul economiei. Nu în ultimul rând, numai în anul 2019, investițiile realizate de sistemul medical privat au reprezentat circa 2% din totalul investițiilor din economie din acel an.
– Câte abonamente medicale se vând anual în România și cum evoluează numărul acestora?
– Potrivit raportului, în 2020, peste 1,62 milioane de persoane aveau un abonament medical valabil, cu 66% mai mult față de 2016. Mai mult, piața abonamentelor s-a dublat, ajungând anul trecut la peste 120 de milioane de euro. Aceste cifre arată un interes crescut atât din partea companiilor care au ales să ofere acest beneficiu extrasalarial angajaților, cât și din partea persoanelor fizice, segment care crește frumos în fiecare an.
Dacă acum 25 de ani când am lansat în premieră în România primele abonamente medicale, portofoliul nostru număra câteva companii, acum oferim servicii medicale pentru peste 7.300 de organizații, care au înțeles că sănătatea este o investiție și își reînnoiesc abonamentul an de an – rata de retenție este de 98%.
Ce mă bucură cel mai mult este creșterea segmentului de abonamente IMM – companii mici și mjlocii care s-au convins de beneficiile acestor pachete. Abonamentul este pentru aceste companii un beneficiu competitiv, față de marile companii, și un instrument care contribuie la susținerea activității comerciale, chiar și în vremuri de criză, cum sunt cele pe care le trăim acum, generate de pandemie. De exemplu, companiile pot efectua acum medicina muncii online, iar angajații beneficiază de continuitatea actului medical, prin intermediul consultațiilor online, precum și de servicii medicale pre și post-COVID.
Dacă ne raportăm la prima jumătate a anului 2021, putem spune că evoluția abonamentelor va fi foarte bună și în perioada următoare – divizia de abonamente Regina Maria a crescut în primul semestru cu 19% față de aceeași perioadă a anului trecut. Gestionăm un portofoliu de peste 670.000 de abonamente, din județe precum București, Brașov, Cluj, Timiș sau Dolj și din industrii diverse (IT&C, financiar, auto, retail).
Un alt aspect foarte important când vorbim de evoluția acestui produs constă în diversificarea și creșterea complexității abonamentului. Dacă acum câțiva ani abonamentul conținea consultații, analize de laborator și câteva alte investigații, astăzi el include multe alte servicii – sute de analize, acces la o rețea de peste 350 de clinici, acces în Clinica Virtuală, servicii de wellbeing, dar și de suport pentru companii. Cred că viitorul abonamentului constă în personalizare (oferirea de servicii medicale direct proporțional cu nevoile abonaților) și racordare la tendințele lumii în care trăim – digitalizare.
– Ce rol credeți că joacă prevenția într-o țară în care cheltuielile pentru acest palier se află sub media cheltuielilor înregistrate la nivelul Uniunii Europene?
– Abonamentul medical este unul dintre cele mai importante instrumente care încurajează prevenția, prin accesul nerestricționat la servicii de policlinică.
Referitor la prevenție, o să mă refer aici la câteva date din raportul EY. În 2018, în România, cheltuielile cu prevenția au fost de 1,4% din cheltuielile generale pentru sănătate, comparativ cu procentul de 2,8%, media cheltuielilor destinate serviciilor de prevenție, înregistrată la nivelul UE. Știm, de asemenea, că în România cheltuielile din sănătate sunt destinate preponderent tratamentului, nu profilaxiei, și că procentul de decese care pot fi prevenite este mult peste media europeană. Pe scurt, ajungem prea târziu la medic.
Un abonament medical acoperă până la 90% din consultațiile medicale recomandate anual – vorbim despre consultații, analize de laborator și de imagistică. Pe scurt, abonamentul ne ține sănătatea sub control și ne ajută să diagnosticăm la timp anumite afecțiuni. Datele noastre arată că abonații merg la medic, în medie, de cinci ori pe an, de 2,5 ori mai des decât persoanele fără abonament, demonstrând astfel impactul abonamentului în educarea unui comportament de prevenție și a unor obiceiuri sănătoase.
– Care este plaja de preț pentru abonamentele medicale, atât pentru cele individuale, cât și pentru cele oferite de angajator?
– Portofoliul Regina Maria acoperă trei tipuri de abonamente: large corporate, dedicate companiilor mari, companiilor de tip IMM, antreprenoriale, plus cele dedicate persoanelor fizice, adulți și copii. Un pachet individual (persoane fizice) pornește de la 59 de lei pe lună, suma minimă plătită de un abonat, astfel încât să beneficieze de consultații de medicină generală, internă și de specialitate, un set de analize, discounturi consistente la imagistică, laborator și investigații în camera de gardă. De asemenea, prețul unui abonament pentru companiile IMM pornește de la 5 euro/lună/angajat. Dacă ne uităm la marile companii, costul mediu al unui abonament este de 10-15 euro pe lună.
Am observat că organizațiile au achiziționat în ultimii ani pachete tot mai complexe și diverse, cu mai multe servicii incluse, inclusiv de wellbeing. Până la finalul acestui an, estimăm că peste 30% din portofoliul Regina Maria va fi alcătuit din pachete de tip premium.
– Cum a devenit abonamentul medical un beneficiu dorit de companii?
– Acum 25 de ani, când Regina Maria a lansat în premieră în România primele abonamente medicale, portofoliul nostru număra câteva companii, majoritatea multinaționale. În timp, portofoliul de clienți s-a diversificat foarte mult: companii locale, IMM-uri, businessuri antreprenoriale și chiar persoane fizice contractează abonamente medicale, atât pentru ei, cât și pentru membrii familiilor. Astăzi, nu cred că mai există organizații mari care nu oferă beneficii de sănătate angajaților.
Din 2012, de când coordonez divizia de abonamente Regina Maria, numărul de abonați s-a triplat, serviciile oferite clienților s-au diversificat, iar cifra de afaceri a diviziei a crescut de peste patru ori. Aceste cifre ne arată că interesul pentru sănătate a crescut atât pentru companii, cât și pentru angajați. Și putem spune că abonamentul a devenit cel mai dorit beneficiu non- financiar.
– Care sunt diferențele între abonamentele medicale și asigurările de sănătate?
– Abonamentele medicale și asigurările de sănătate sunt două produse diferite, dar care se completează unul pe celălalt. Poate unul dintre marile atuuri ale abonamentelor medicale este reprezentat de dezvoltarea sistemului de sănătate din România – profitul obținut rămâne în țară și este reinvestit în sistemul medical, prin crearea de infrastructură și pregătirea continuă a cadrelor medicale. De cealaltă parte, asigurarea este un instrument financiar utilizat în cazul unei situații neprevăzute (accident sau boală), situații care necesită chirurgie sau spitalizare.
– Cum arată medicina viitorului în contextul digitalizării și cum poate fi facilitat accesul pacienților la servicii medicale în contextul actual pandemic?
– La începutul pandemiei în România, am lansat Clinica Virtuală, cea mai complexă soluție de telemedicină de pe piața locală, cu 400 de medici care acoperă peste 30 de specialități. Dezvoltată în doar zece zile în parteneriat cu Microsoft, Clinica le-a oferit abonaților posibilitatea de a accesa online serviciile noastre. În plus, cu ajutorul Clinicii Virtuale, pacienții cu diverse boli cronice sau autoimune au putut fi monitorizați de la distanță. Clinica Virtuală a devenit rapid foarte apreciată atât de medici, cât și de pacienți și de marii angajatori. Peste 430.000 de programări au fost efectuate în Clinica Virtuală până acum, iar în prezent avem în medie aproximativ 25.000 de programări online pe lună.