Povestea turcului care a venit în România ca să-și reducă stagiul militar. Rămas aici, a ajuns în timp să cumpere afacerile unei multinaționale

Andreea Neferu 11/06/2018 | 10:05 Special
Povestea turcului care a venit în România ca să-și reducă stagiul militar. Rămas aici, a ajuns în timp să cumpere afacerile unei multinaționale

Ajuns în România dintr-o întâmplare și devenit cunoscut odată cu achiziția rețelei de bricolaj Praktiker, antreprenorul de origine turcă Ömer Süsli clădește o nouă companie.

Acest articol a apărut în numărul 42 (11-24 iunie) al revistei NewMoney

Insan dogdugu yerde degil, doydugu yerde, spune un vechi proverb în limba turcă. Tradus și adaptat în română înseamnă că omul nu aparține meleagului în care s-a născut, ci locului în care își constru­­ieș­­te viața și își câștigă existența. Zicala pare că i se potrivește mănușă lui Ömer Süsli, omul de afa­ceri de origine turcă care a venit din întâmplare în România, la începutul anilor ’90, ajungând să dezvolte mai multe businessuri în construcții, comerț și transporturi la Constanța. Pentru ca, în cele din urmă, să-și lege notorietatea numelui de rețeaua de bricolaj Prak­­tiker. Pe care a cumpărat-o. Și a și vândut-o mai apoi.

„Mă simt român“, mărturisește acum antreprenorul, care deține și cetățenie română. „Singura diferență este că voi v-ați născut aici, eu am dorit să devin român“, explică într-o limbă română fluentă, „trădată“ doar din când în când de un ușor accent. Iar, după ce în ultimii ani a pendulat între mai multe tranzacții – a preluat și ulterior a vândut o fabrică de cărămizi, respectiv o rețea de bricolaj cu acoperire națională –, povestea sa antrepre­­no­­ria­­lă din România se pregătește acum să intre într-o nouă etapă. La nici un an de când s-a des­păr­țit de Praktiker, Süsli „zidește“ cărămidă cu cără­midă o nouă afacere în retail, o rețea de magazine cu produse pentru casă și grădină ce va purta numele Homelux și pentru care și-a conturat deja planul pe următorii cinci ani: să ajungă la 20 de uni­­tăți în toată țara. Primele două ma­gazi­­ne Ho­melux vor fi deschise în toamna acestui an, la Ploiești, respectiv Focșani, investiția în lansarea fie­­cărei unități, care include prețul terenului, cons­­truc­­ția magazinului și primul stoc de marfă ri­­di­­cându-se la aproximativ 15 milioane de euro.

Citiți și: Comunismul se întoarce: de ce tinerii din ziua de azi își doresc să fie săraci

Cifrele din casă. Strategic, antreprenorul își propune să ducă rețeaua nou creată în orașele mari din țară, mai ales că formatele magazinelor vor fi destul de mari – cel din Ploiești, de exemplu, va avea 10.000 de metri pătrați, iar cel din Focșani – 5.000 de metri pătrați. „În același timp, ne gândim și lucrăm și la un concept store cu dimensiuni mai mici, de circa o mie de metri pătrați, localizat în centre comerciale sau malluri“, detaliază Süsli, adăugând că planul său de bătaie include și deschiderea unui magazin online, care să atragă până la finalul acestui an aproximativ 500.000 de vizitatori unici pe lună. Mai ales că, așa cum sus­ține antreprenorul, „viitorul este în online“, iar da­tele din piață arată că apetitul românilor pentru cumpă­ră­turi făcute pe internet este în plină explozie.

Numai în 2017, valoarea totală a comenzilor online a ajuns la 2,8 miliarde de euro, cu aproape 40% peste nivelul din 2016, potrivit estimărilor GPeC, organizație care realizează evenimente de e-commerce și marketing online și furnizează statistici despre această piață. Iar, după produsele din gama electro-IT&C și cele de tip fashion&beauty, articolele pentru casă și decorațiunile – adică nișa spre care se îndreaptă Ömer Süsli prin rețeaua Homelux – reprezintă a treia categorie în topul celor mai vândute produse online pe piața locală. Pe de altă parte, în offline, antreprenorul mizează pe un coș mediu de cel puțin 80 de euro, la un trafic mediu lunar de 25.000-30.000 de clienți.

Citiți și: Povestea unui „înger” al investițiilor: cum să te îmbogățești ajutându-i cu bani pe alții

În ansamblu, Süsli vrea să ajungă la un portofoliu de peste 20.000 de articole listate în rețeaua Ho­melux. În momentul de față, 20% dintre furnizori sunt români, iar restul sunt importuri din Uniunea Euro­­pea­­nă, Turcia și Asia. „La Homelux vom avea în ma­­gazine de la televizoare, frigidere, roboți de bu­­că­­tărie până la preșuri pentru intrare, paturi, per­­ne. Practic, orice vezi într-o casă“, spune Süsli, ex­­pli­­când că nișa pe care o țintește, home & deco & garden crește anual cu circa 20%.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.
← Close