Povestea medicului care a devenit antreprenor din nevoia de a-și desfășura activitatea medicală

Florel Manu 27/06/2023 | 10:32 Oameni
Povestea medicului care a devenit antreprenor din nevoia de a-și desfășura activitatea medicală

Într-o perioadă în care marii jucători din domeniul sănătății își consolidează poziția în piață preluând afaceri mai mici, unii medici țin la cli­nicile lor și vor să continue pe cont propriu, indi­fe­rent de riscuri. Studiu de caz, clinicile oftalmologice Doctor Holhoș.

Piața privată de servicii medicale a fost estimată la circa 3,4 miliarde de euro în 2021, 22% din aceasta fiind controlată de primele zece mari companii de servicii me­dicale private, conform unui studiu al companiei de cercetare de piață KeysFin. În 2020, cel mai recent an pentru care există statistici în acest sens, în piață erau active peste 23.000 de companii care oferă servicii medicale private.

Înființată în 2011 de doctorul Teodor Holhoș (40 de ani), rețeaua care îi poartă numele are cinci clinici în Cluj-Napoca, Turda, Alba Iulia, Sibiu și Mediaș, precum și alte 12 cabinete în care se fac con­sultații și se prescriu tratamente ori ochelari pacienților. „Avem cabinete în orașe mai mici, unde oamenii merg la controale de rutină. Și dacă acolo sunt probleme, trimitem pacienții la clinici unde facem și investigații amănunțite, și operații“, explică doctorul Teodor Holhoș.

Anul trecut, rețeaua de clinici oftalmologice a generat venituri totale de 5,2 milioane de euro, pentru acest an estimân­du-se o creștere la apro­ximativ 6 mi­lioane de euro.

Focus pe Transilvania

Încă de la început, Teodor Holhoș s-a concentrat pe Transilvania pentru a-și crește afacerea. Prima clinică, unde a și început să opereze din 2013, a fost deschisă la Alba Iulia. Au urmat alte patru clinici, deschise în funcție de ruta autostrăzilor existente sau care sunt în fază de construcție, astfel încât să se poată deplasa mai ușor dintr-un oraș în altul pentru a opera.

Și asta, pentru că ope­rațiile cu un grad de dificultate mai mare le face singur, chiar dacă mai are o echipă de 12 medici care îl ajută la consultații și la operații mai ușoare. De altfel, eventuale noi deschideri vor fi făcute tot la nivel regional, tocmai pentru a nu fi nevoit să se deplaseze pe distanțe mari.

La începutul businessului, doctorul Hol­hoș s-a ocupat inclusiv de partea adminis­trativă, pe care a preluat-o ulterior soția sa. „La început am fost și antreprenor, și medic, și lucram 14-16 ore pe zi“, spune Teodor Holhoș, adăugând că acum se im­pli­că pe partea de antreprenoriat doar atunci când trebuie luate decizii legate de achiziția de echipamente sau de deschide­rea unei noi clinici.

În cei 12 ani de activitate, Holhoș a atins și un record de 66 de operații într-o zi, în condițiile în care media sa este de peste 30 de intervenții. În ultimul an, în clinicile sale s-au făcut 3.500 de operații. „De când am în­ceput activitatea chirurgicală, eu perso­nal am peste 20.000 de operații la activ“, mai spune doctorul Holhoș.

Mai mult decât clinică

Teodor Holhoș spune acum că vrea să deschidă un spital multidisciplinar în Alba Iulia. A cum­părat un teren încă din 2017 și a început să construiască pe el un spital cu cinci etaje. Proiectul a ajuns la un stadiu de 70%, valoarea totală a investiției ridi­cân­du-se până în momentul de față la circa trei milioane de euro. Nu a reușit să facă rost de alte finanțări, pentru că băncile nu i-au oferit împrumuturi, așa că susține construcția spitalului din fonduri proprii. „Are și acest proiect ceva ani și tot muncim așa, ardelenește“, glumește chirurgul.

După terminarea lucrărilor, Teodor Holhoș spune că vrea să aducă alături de el medici din mai multe specializări, chiar dacă va domina partea de oftalmologie, fiind convins că în zona Transilvaniei există destui medici talentați care vor să lucreze într-un spital modern.

„Îmi doresc să avem spitalul cu toate specialitățile, la condiții europene. Să avem patru săli de ope­rații, cu filtre pentru a avea aer sterili­zat, cu terapie intensivă și saloane de internare“, detaliază Holhoș, mărturisind că, indiferent de cât ar fi nevoie să inves­tească, vrea să facă un lucru care să-i placă lui și unde să primeze actul medical, pentru că spitalul îi va purta numele.

Spune că așa a procedat și în cazul celor cinci clinici oftalmologice pe care le are deja. A cumpărat echipamente cu tehnologie chirurgicală de ultimă oră, așa încât să poată aplica toate procedurile medicale în cazul unui pacient cu probleme oftalmolo­gice. „De la contabilă știu că unele aparate nu se justifică financiar. Chiar mi-a spus despre un echipament că ne trebuie șapte ani să-l amortizăm“, mărturisește me­dicul chirurg.

Teodor Holhoș mai spune că investiția minimă într-o clinică de oftalmologie este de aproximativ 500.000 de euro. Însă cea mai mare clinică a sa, cea de la Cluj-Na­poca, a necesitat o investiție de circa 1,5 mi­lioane de euro. Și nu-i pare rău că a investit atât de mult, pentru că aici are parte de clienți care pun accent pe calitatea ac­tului medical, nu pe costuri. „La Cluj sunt oameni cu o stare financiară mai bună și sunt mai deschiși către procedurile mai scumpe“, explică el.

Pe cont propriu

Și-a dorit să se dedice chirurgiei încă de la început. „Din timpul facultății am vrut o ramură chirurgicală. Am oscilat între chirurgie generală, ginecologie, ORL și oftalmologie“, mărturisește el. S-a gândit însă că, în cazul chirurgiei generale, va depinde de un mare spital, în principal de stat, pentru a-și face meseria. Și cum vine dintr-o familie cu mama învă­țătoare și tatăl subinginer, nu avea relații pentru a fi susținut să ajungă să opereze într-unul. În cele din urmă a ajuns la concluzia că oftalmologia este cea mai potri­vită ramură a medicinei pentru a începe un proiect în privat.

A încercat să se angajeze inițial la spitalul din Alba Iulia, dar fără succes. Așa că a pornit pe cont propriu în 2011, cu gândul de a deschide un business care să îi per­mită să își facă meseria. „Am început până la urmă cu o optică simplă, unde făceam consultații clasice, le dădeam oamenilor ochelari, erau mulțumiți și mă recomandau și altor pacienți“, povestește Holhoș. De altfel, businessul cu ochelari îi susține și acum o parte din cheltuielile pe care le are cu dotarea clinicilor cu echipamente la standarde europene.

Modul său de gândire din business i s-a format încă din perioada studenției la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu“, din Cluj-Napoca. În patru din cei șase ani de facultate, în perioada va­canțelor, a participat la un program de tip work and travel. Timp de trei luni, primea viză pentru a lucra în Statele Unite ca sezo­nier – facilitate de care beneficiau studenții cu note mari –, trecând astfel printr-o ex­pe­­riență despre care spune acum că i-a schimbat complet mentalitatea.

„În Ame­rica am fost prima dată la Long Beach Island (New Jersey), iar la Ocean City, de trei ori“, își amintește doctorul Holhoș, mărtu­risind că a lucrat mai întâi debarasând mese, apoi ca ospătar, bucătar și în supermarket.

Cu banii strânși aici și cu sprijin de la pă­rinți, și-a cumpărat un apartament în Cluj-Napoca, pe care l-a vândut ulterior, pentru a deschide clinica de la Alba Iulia. De altfel, a investit constant o bună parte a câștigurilor în consolidarea afacerii. Chiar dacă i s-a propus să vândă businessul, nu este interesat să o facă. Din contră, vrea să crească afacerea și să continue să opereze în propriile clinici. Evident, în cele din Transilvania.

Acest articol a apărut în numărul 166 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.