Povestea lui Ciprian Militaru, antreprenorul care aduce medicamente ce nu se găsesc în România

Florel Manu 22/09/2023 | 10:39 Oameni
Povestea lui Ciprian Militaru, antreprenorul care aduce medicamente ce nu se găsesc în România

Cererea mare de medicamente și de dispozitive medicale din piață i-a făcut pe antreprenorii din domeniul farmaceutic să caute soluții pentru a satisface nevoile pacienților. Și cum unele medicamente nu se găsesc în România, au apărut businessuri care se concen­trează pe aducerea acestora din afara țării. Studiu de caz, Eumed.ro.

Piața farmaceutică din România a fost estimată anul trecut la 5,2 miliarde de euro, în creștere cu 21,9% față de 2021, potrivit unui studiu realizat de Pharma & Hospital Report. Și vorbim despre o piață cu mulți jucători mari și cu o cerere permanentă de produse, indiferent că este vorba despre medicamente ori despre dispozitive medicale. Retailul din do­meniu este destul de activ și el, pe piață aflându-se 9.885 de farmacii și peste 22.600 de farmaciști. Chiar și așa, loc de creștere încă există pe piață. Asta o arată și farmaciile online, care vin cu pro­duse greu de găsit în mod constant în retailul clasic.

Un jucător important în această zonă este Eumed.ro, o farmacie online cu baza în Germania și care se adresează țărilor din Comunitatea Europeană. „Practic, businessul a pornit dintr-o nevoie personală. Eu am vrut pentru copiii mei doar un tip de medicamente“, spune fondatorul businessului Eumed, Ciprian Militaru, un antreprenor în vârstă de 44 de ani din Timișoara. Era vorba de medicamente homeopate și antroposofice (extrase, în general, din plante și minerale), care nu existau pe piața românească și pe care a început să le aducă din Germania.

De la nevoie la business

În scurt timp, diferiți cunoscuți au început să-l roage să le procure și lor medicamente care nu se găseau pe piața locală. „Am început să aduc medicamentele fără a avea inițial un business. Pe cei care solicitau medicamentele îi puneam în legătură cu persoana din Germania care distribuia aceste produse“, detaliază antreprenorul.

Când a văzut că devine tot mai mare ce­rerea, s-a asociat cu un partener din Germania, înființând Eumed în 2010, cu un se­­diu inițial în Emmerich, mutat ulterior în Stuttgart. Farmacia a fost autorizată după legislația din Germania și vinde medicamente online în toată Uniunea Europeană.

La Stuttgart, Eumed are și o farmacie fizică, pentru că legislația din Germania permite vânzarea online doar dacă proprie­tarul businessului are și un spațiu în offline pentru activitatea pe care o desfășoară.

Anul trecut, veniturile totale ale companiei au fost de 4,6 milioane de euro, din care 1,3 milioane de euro au fost reprezentate de vânzările din România. Pe piața locală, Eumed a înregistrat în primul semestru al acestui an o creștere cu 20% a vânzărilor, Militaru estimând că acest trend crescător se va menține până la sfârșitul lui 2023. Pe plan local, Eumed are un centru de relații cu clienții la Timișoara, care asigură suport tehnic și oferă răspunsuri la întrebările privind procesul de coman­dă. „Clienții români sunt un pic atipici și vor să vorbească tot timpul cu cineva. Nu putem da telefonic indicații despre produse, însă mulți vor să știe cum pot plăti și cum intră în posesia coletului“, detaliază antreprenorul.

Vorbind despre online, Militaru spune că, în ultimii doi-trei ani, acesta a devenit și în cazul pieței locale un canal tot mai eficient și pentru vân­zările de medicamente. Nivelul rămâne însă departe de cel din Germania, unde „aproape toată lumea cumpără medicamente online“, spune Militaru, cu precizarea că „pe de altă parte, sunt destui oameni cărora le place să meargă la tejghea, practic, clienții con­stanți care ajung în far­macie“.

Portofoliu generos

În ceea ce pri­vește clienții săi, aceștia sunt atât persoane fizice, cât și clinici sau spitale. Pentru că farmacia din Stuttgart are un laborator mare, îi permite să livreze diverse scheme de tratament ori produse mai complexe. Cea mai mare parte a medi­camentelor este livrată în baza unor rețete medicale eliberate de medicul curant. Pro­blema este că, în România, nu poate oferi medicamente compensate, pentru că far­macia se supune legislației din Germania.

Ciprian Militaru mai spune că farmacia sa are posibilitatea de a livra circa 800.000 de medicamente și dispozitive medicale, cu o disponibilitate zilnică de 125.000 de produse, în funcție de stocurile de moment ale furnizorilor. „Tot ce există pe piață în Germania avem pe site, cu condiția să fie disponibile când cineva caută“, adaugă antreprenorul.

De anul viitor, Militaru vrea să mute par­tea de logistică a businessului în Olanda, în apropiere de granița cu Germania. O mișcare despre care spune că i-ar permite costuri operaționale mai mici și ar putea duce inclusiv la o dublare a cifrei de afa­ceri. „Toate farmaciile online mari din Germania au aceeași schemă de lucru, pentru că legislația olandeză este mult mai avan­tajoasă“, mărturisește acesta. Un alt avantaj, spune el, ar fi și acela că mai multe me­dicamente care în Germania sunt disponibile doar cu rețetă în Olanda pot fi cum­părate la liber, legislația de aici fiind mai permisivă.

Făcut pentru business

Ciprian Militaru a absolvit Institutul de Studii Econo­mice de la Universitatea de Vest din Timi­șoara. A început să lucreze încă din peri­oada studenției la Banca Românească. „Am pornit de la un ghișeu de transfer de bani și am avansat până la ofițer de cre­dite“, povestește antreprenorul. Nu i-a plă­cut însă postura de executant și a dorit să-și facă propriul business.

A început cu un magazin de haine, iar apoi cu un altul, în care vindea inclusiv pro­duse alimentare și agricole. Însă acest gen de afaceri nu l-a făcut să se simtă confortabil. Nu era mulțumit de controalele re­petate în care inspectorii căutau permanent nod în papură. „Într-o iarnă în care nin­gea și zăpada era de jumătate de metru, a venit în control un agent de la Poliția Locală. Mi-a reproșat că am scrumiera în ma­gazin, și nu afară, și m-a amendat“, își amintește Ciprian Militaru.

În acea perioadă începuse deja să aducă medicamente din Germania pentru uz propriu, astfel că a decis să renunțe la magazin. După ce a înființat Eumed și s-a concentrat pe businessul cu medicamente, a constatat că are nevoie de recipiente în care să țină produsele la temperaturi scă­zute. Așa că a mai apărut un business co­nex, de distribuție a cutiilor frigorifice care să permită transportul medicamentelor sau al alimentelor.

În 2017 a decis să se mute în Germania, unde călătorea destul de des pentru a se ocupa de aprovizionare. S-a stabilit la Stuttgart pentru a fi mai aproape de business, dar și pentru a le oferi copiilor săi o șansă la o educație în stil german.

Între timp a mai deschis afaceri conexe celor din domeniul farmaceutic, axate pe nu­triție ori pe suplimente pentru fitness. Recent a adăugat o nouă linie de business, de această dată în IT. Este vorba de un produs software pentru organizarea activității în zona de logistică, pentru dezvoltarea căruia a apelat la o companie IT locală. Pentru distribuirea acestuia, în special în vestul Europei, va avea alături de el doi aso­ciați. Însă, până se va impune și pe piața produselor software, va continua să consolideze businessul din piața farmaceutică, așa cum a făcut și până acum – după o re­țetă germană.

Acest articol a apărut în numărul 171 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.