Povestea completă a căderii și revenirii lui Octavian Radu, fondatorul Diverta, omul cu 100 de firme

Ionuț Ancuțescu 07/08/2017 | 10:55 Special
Povestea completă a căderii și revenirii lui Octavian Radu, fondatorul Diverta, omul cu 100 de firme

Acest articol apare în numărul 21 (7-27 august) al revistei NewMoney

După opt ani de pauză, Octavian Radu, fondatorul Diverta, investește într-o poștă privată. Dacă înainte de 2009 rețeaua de librării era cea mai mare afacere a sa, PinkPost – principalul concurent al Poștei Române – îl preocupă cel mai mult în prezent.

„M-a împrumutat soția cu banii pentru școala copiilor“, explică Octavian Radu (56 de ani), unul dintre cei mai flamboaianți antreprenori din perioada precriză,  modalitatea prin care și-a finanțat reintrarea în prim-planul businessului. După toată drama financiară care i-a măcinat afacerile unui grup (RTC) evaluat la 200 de milioane de euro în 2008, Radu e aproape neschimbat: poartă pantaloni scurți și un tricou negru cu un logo roz (îi veți afla povestea în rândurile următoare), râde zgomotos la intervale regulate și vorbește despre cea mai recentă investiție a sa ca și cum ar fi prima.

Probabil că puțini antreprenori români au fost protagoniștii mai multor fuziuni, achiziții și vânzări decât Octavian Radu. În urmă cu peste un deceniu a făcut atât de multe astfel de mișcări (cel puțin 20) încât nici el nu le mai știe numărul sau cronologia. Oricum, s-a săturat să mai vorbească despre ce a fost odată și despre cum criza l-a pus la pământ, lucru pe care mi l-a spus încă dinainte de a face acest interviu pe un ponton de pe malul lacului Grivița, în spatele casei sale.

Cu banii împrumutați în principal de la soție (Anca Radu), a cumpărat în toamna anului trecut PostMaster, un serviciu de livrare plicuri, de la Österreichische Post (Poșta austriacă). Prin fuziunea PostMaster cu TotalPost, o companie în care era deja acționar minoritar, Octavian Radu devine principalul concurent privat al Poștei Române.

Poșta, vioara întâi. Radu nu e la prima întâlnire cu o afacere de poștă privată. De altfel, puține domenii îi sunt străine, având în vedere că a avut contact cu companii din retailul de carte sau jucării, distribuție, papetărie, imobiliare, servicii IT, logistică, producție, fashion sau cafenele. „Am spart TCE-ul (conglomeratul de logistică al RTC, n.r.) în vreo cinci companii. Cu vreo trei am rămas și trei le-am vândut“, râde Radu constatând eroarea de calcul pe care tocmai o făcuse. „Nu mă lua la arit­­metică. Știu să adun“, continuă dialogul pe ace­­lași ton autoironic.  În urma spargerii TCE, a fuzio­­nat TCE Post cu TotalPost, o afacere antre­­pre­­norială demarată de Cristinel Petcu, și astfel a ajuns aici acționar „mini-minoritar“, cu sub 10% din capitalul social al companiei.

O afacere de 15-20 de milioane de euro – veniturile pe care le așteaptă în următorul an de la Pink- Post, brandul noii entități rezultate în urma fuziunii – poate părea o bagatelă pentru un antreprenor ale cărui companii generau o cifră de afaceri de aproape 300 de milioane de euro în 2008.  În acel an, Radu avea o sută de companii și circa 5.000 de angajați. În noul context, PinkPost a devenit principalul său business, depășind Diverta – nava amiral a grupului RTC de altădată, care realiza, individual, venituri de trei-patru ori mai mari decât PinkPost. Își amintește că, dacă ar fi pus la un loc toate maga­zinele din lanțurile de retail în care era acționar – Diverta și francizele Debenhams, Springfield sau Women’s Secret –, ar fi ieșit un mall mare de 60-70.000 de metri pătrați. Acest „mall“ a dispărut cu totul din cauza supraîndatorării și a prăbușirii pie­țelor de consum. În loc să-și gestioneze dezvoltarea, Radu a fost nevoit să ceară insolvențe sau să renegocieze scadențe noi pentru credite, care în 2008 ajunseseră la aproape 50 de milioane de euro.

Revenind în prezent, PinkPost ar putea deveni și cel mai profitabil business al holdingului. Teoretic, după reduceri de costuri, marjele de profit net ale unei asemenea operațiuni pot ajunge la 10-20% din cifra de afaceri.

Achiziția PostMaster și fuzionarea acesteia cu TotalPost este o poveste despre cum poți face o tranzacție fără niciun ban. Privat de resurse financiare după ce companiile sale au trecut prin purgatoriul recesiunii – punctul culminant al declinului a fost intrarea Diverta în insolvență –, Radu a jucat în cea mai recentă achiziție a sa, pe rând, rolul de vânzător și de cumpărător.

Știa că Österreichische Post cumpărase, în două etape, începând cu 2011, afacerea PostMaster pentru care plătise circa 15 milioane de euro. În ultimul timp, Poștei austriece nu îi mergea tocmai strălucit în România, afacerea intrând pe pierdere. Fiind un apropiat al culturii germane – de altfel, primul business l-a făcut în Germania –, s-a dus la negocieri cu șeful Österreichische Post și i-a propus să-i cumpere TotalPost, businessul în care era acționar minoritar, iar lucrurile păreau să se concretizeze în această direcție.

Schimbarea directorului austriac cu care purtase negocierile avea însă să-i dea planurile cu totul peste cap. A mai stat puțin și le-a propus, printr-o mișcare-surpriză, scenariul invers: să cumpere el integral acțiunile PostMaster. După ce a negociat prețul (a pornit de la 8 milioane de euro și l-a înju­­mă­­tățit de mai multe ori, deși în joc a intrat și un al doilea cumpărător), s-a împrumutat de la soție și de la niște prieteni și a devenit astfel 100% proprietarul PostMaster. Concomitent, a negociat cu Cristinel Petcu fuziunea cu TotalPost, iar în urma acestei tranzacții, Octavian Radu a ajuns să dețină 63% din noua entitate – PinkPost –, restul acțiunilor aflân­­du-se în proprietatea fondatorilor TotalPost.

18 ore pe zi. Vorbește cu poftă despre detaliile tranzacției, deși nu se ocupă operațional de afacere. De altfel, mottoul său este „Îmi pasă. Putem. Îmi place“, iar partea „îmi place“ este foarte importantă. Pe vremea când Diverta mergea la parametri maximi, Radu a importat colecția Harvard Business Review, pentru simplul motiv că a cumpărat dintr-un aeroport un exemplar și i-a plăcut foarte mult.

De când cu criza, nu se mai implică în activitatea de zi cu zi a niciunei afaceri, pentru că a văzut „cât de frumos e să muncești mai puțin“. Își amintește că, în urmă cu zece ani, nu muncea doar când dormea. Preț de 17-18 ore pe zi era „pe mail și în întâlniri, pe mail și în întâlniri“. Ca o imagine concretă a efortului din acele vremuri, își amintește că inclusiv în autobuzul care îl ducea de la aeroport spre avion lucra sprijinindu-și laptopul pe o bară. Acum, lucrează mai des din biroul mare cât o garsonieră din reședința sa dintre malul lacului Grivița și Șoseaua Gheorghe Ionescu Sisești din nordul Capitalei. Cândva, această casă era loc de pelerinaj pentru media, aici fiind organizată inclusiv o conferință de presă.  Și acum, în biroul său tronează aproximativ zece coperte de revistă care îl au pe Octavian Radu drept personaj principal. În anii care au urmat, Radu a evitat întâlnirile cu jurnaliștii.

Dacă, înainte de fuziune, PostMaster și TotalPost aveau cumulat 2.300-2.400 de angajați, noul Pink- Post rămâne cu 2.000 de salariați, dintre care 1.500 de poștași, care vor activa în 70 de oficii. „Am elimi­­nat dublajele: 70 + 70 = 70“, reia Radu unul dintre exer­­cițiile sale aritmetice sui generis. De asemenea, PinkPost vizează 20% din piața de livrare de plicuri, estimată la 500 de milioane de bucăți pe an. Ușor de bănuit, restul plicurilor sunt livrate în principal de Poș­­ta Română, un serviciu în care – spune el – românii nu mai au prea multă încredere.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.
← Close