Povestea antreprenorului care în plină criză a ținut pe linia de plutire businessurile din turism și închirieri auto

Florel Manu 20/03/2023 | 10:11 Oameni
Povestea antreprenorului care în plină criză a ținut pe linia de plutire businessurile din turism și închirieri auto

Antreprenorii ale căror businessuri au avut de suferit în pandemie au început să-și reconsolideze afacerile. Este și cazul lui Aurelian Marin, antreprenor cu afa­ceri în turism și închirieri auto.

Noul an începe în forță pentru Aurelian Marin (53 de ani), antreprenor cu afaceri în turism încă de la începutul anilor 2000 și fondator al platformei de închirieri auto online Perpetoo.com. Lansată în 2019 – printr-o investiție de 45.000 de euro – în Bu­curești, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași, Perpetoo.com și-a extins operațiunile la Si­­biu, Brașov, Oradea, Constanța și Su­ceava, iar de la începutul acestei luni, și la Târgu Mureș, Bacău și Craiova.

Serviciul se adresează celor care vor să își dea spre închiriere mașinile, precum și celor care vor să le conducă pentru o perioadă mi­nimă de trei ore și maximă de 30 de zile.

Priză la străini

În acest moment, pe platforma Perpetoo.com sunt listate peste 150 de autovehicule, iar de la începutul bu­si­nessului și până acum au fost activi circa 4.000 de utilizatori. „Printre clienții noștri avem persoane care au folosit și de patru-cinci ori serviciile platformei“, spune Aure­lian Marin, explicând că Perpetoo.com funcționează ca un marketplace pentru închirierea de mașini.

Cea mai grea perioadă a businessului a fost chiar la început, când antreprenorul a început să își consolideze afacerile, extin­zân­du-și prezența în mai multe orașe din țară. Și asta pentru că, după primul trimestru din 2020, măsurile sanitare impuse de autorități au blocat practic atât afacerile din zona de închirieri auto, cât și pe cele din turism. Odată cu ridicarea restricțiilor de circulație, lucrurile au început să-și re­vină.

Pe segmentul închirierilor auto, creș­terile nu au fost spectaculoase, însă tot mai mulți posibili clienți au accesat platforma. „Aproximativ 60% din clienți sunt veniți de afară și este puțin surprinzător, pentru că noi ne-am promovat în România cu serviciul pe care îl oferim“, spune Aurelian Marin, detaliind că jumătate dintre cli­enții din afara țării sunt români din diaspora, iar restul sunt străini.

Modelul de business al platformei Perpetoo este simplu. Proprietarii de mașini își listează autovehiculele pe platformă, iar clienții plasează comenzi. După ce unul din­tre clienți se înțelege cu proprietarul ma­șinii, predarea cheilor are loc într-un loc agreat de cei doi. Aurelian Marin spune că un criteriu important în alegerea locali­tă­ților în care e activă platforma a fost ca acestea să aibă aeroport. Mai ales că a mizat pe persoanele care vin din străinătate și sunt familiarizate cu astfel de servicii de închirieri auto.

Perioada medie pentru o închiriere este de cinci zile, iar tariful mediu este 28 de euro pe zi. Pentru a atrage mai mulți clienți, antreprenorul a permis începând cu 2021 și listarea autoutilitarelor și autorulotelor. Și asta pentru că, în pandemie, mulți turiști s-au orientat către călătorii individuale, evitând transportul în comun.

Turismul, pe val

Aurelian Marin recu­noaște că, deocamdată, businessul din zona de închirieri auto nu realizează venituri notabile. Afacerile sunt prospere însă în turism, generând anul trecut venituri de 20 de milioane de euro, aproape de nivelul din 2019. Aurelian Marin este proprietar al agenției Paradis Vacanțe de Vis, din Constanța, dar administrează și câteva hoteluri pe litoral. „Practic, suntem în zona de management de hoteluri. Noi închiriem ho­­telul și-l exploatăm“, explică acesta.

În prezent, antreprenorul administrează în zona de sud a litoralului hotelurile Dana Resort și Dana Holiday Club, din Venus, precum și hotelurile Mureș și Siret, din Sa­turn. Tot în administrarea sa se află hotelu­rile Romantic, din Mamaia, și Lemon Cliff, din Mamaia Nord. Anul trecut, prin intermediul agenției sale au ajuns pe litoral 150.000 de turiști, în condițiile în care în 2019 (cel mai bun an al turismului local) au fost 180.000 de turiști.

Aurelian Marin spune că anul acesta va investi și în înființarea a două zboruri charter pe săptămână dinspre Israel spre Aeroportul Mihail Kogălniceanu Constanța.

Recunoaște că atât pandemia, cât și răz­boiul din Ucraina au afectat puternic vi­zi­tele turiștilor din afara țării. Războiul din Ucraina a produs sincope și pe plan intern, vânzările fiind puternic afectate în martie și aprilie 2022. „Rezervă­rile pe litoral au re­venit la normal după data de 4 mai. Două luni am rezervat foarte puțin și a avut un impact asupra sezonului“, mai spune antreprenorul. El preci­zează că sezonul 2022 a fost salvat de tu­riștii care au venit cu vou­chere de vacanță, despre care spune că au impulsionat inclusiv investițiile în spațiile de cazare de pe litoral.

Aurelian Marin spune că pe viitor își va concentra activitatea atât pe zona de tur-operator, oferind servicii către agenții revânzătoare, cât și pe segmentul de mana­gement hotelier. Platforma de închirieri auto nu este nici ea abandonată, urmând ca facilitățile acesteia să fie permanent îmbunătățite pentru a-i crește vizibilitatea, astfel încât să poată fi extinsă la un moment dat și la nivel regional.

În câteva cifre

În 2022, sosirile în unitățile de cazare din România au însumat 11,29 milioane de turiști, cu 21,8% mai mult față de 2021, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).

  • INCOMING. Rapoartele INS arată că 14% din sosirile înregistrate anul trecut au fost reprezentate de turiști străini, cei mai mulți fiind din Germa­nia, Israel și Italia.
  • DURATĂ. Anul trecut, durata medie a unei șederi a fost de 2,1 zile în cazul turiștilor români și de 2,2 zile în cel al turiștilor străini. Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare turistică în anul 2022 a fost de 30,1% per total structuri de cazare turistică.
  • VOLUME. În 2022, numărul de sosiri ale turiștilor în structurile de primire turistică cu funcțiuni de cazare a înregistrat valori mai mari în Bucu­rești (1,4 milioane de persoane), Constanța (1,2 mili­oane de persoane) și Brașov (1,1 milioane de persoane).
  • PLECĂRI EXTERNE. Plecă­rile vizitatorilor români în străi­nătate, înregistrate la punctele de frontieră, au ajuns anul trecut la 17,2 mili­oane de persoane, în creștere cu 48,3% față de 2021.

Acest articol a apărut în numărul 159 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.