Piața amenajărilor interioare premium nu a avut de suferit de pe urma pandemiei. Din contră, afacerile au crescut

Florel Manu 03/03/2022 | 10:15 Oameni
Piața amenajărilor interioare premium nu a avut de suferit de pe urma pandemiei. Din contră, afacerile au crescut

Piața amenajărilor interioare premium nu a avut de suferit de pe urma pandemiei. Din contră, afacerile au crescut, la fel și numărul de clienți.

Piața construcțiilor din România a fost esti­mată anul trecut de oficialii din industrie la circa 18 miliarde de euro; un avans care le-a permis și jucătorilor de pe piața amenajărilor interioare să înregistreze creș­teri. Cătălina Mazerschi (46 de ani), proprietar al Glamour Design Project, care operează showroom-ul Diseno, spune că, în 2021, a înregistrat o cifră de afaceri de circa cinci milioane de euro, în creștere cu 10% față de anul precedent.

Antreprenoarea spune că, în principiu, creșterea medie este de circa 25%, însă 2021 a fost un an atipic pentru businessul său. „Anul trecut, în perioada verii, a fost un pic mai liber la restricții, iar oamenii au călătorit mai mult și au investit mai puțin în renovări“, spune Cătălina Mazerschi, precizând că în cele trei luni de sezon de con­cedii foarte puțini clienți au trecut pragul showroom-ului. Salvarea a venit în ulti­mul trimestru, când vânzările au început din nou să crească.

Apetit pentru amenajări

Cătălina Mazerschi spune că pandemia de coronavirus nu i-a afectat businesul, cu atât mai mult cu cât și segmentul rezidențial al pie­ței imobiliare a fost în creștere. În plus, fiind o perioadă în care oamenii au stat acasă, au crescut cererile de materiale pentru renovări, dar și pentru construcțiile de case noi. „Noi ne adresăm mult segmentului privat, persoanelor care își fac o casă sau un bloc cu puține apartamente“, deta­liază antreprenoarea. O mică parte din business este dedicată și proiectelor imobiliare de lux, principalul partener pe acest segment fiind dezvoltatorul One United Properties, fondat de oamenii de afaceri Andrei Diaconescu și Victor Căpitanu.

Cătălina Mazerschi mai spune că, anul tre­cut, chiar dacă nu a avut o creștere mare a businessului, numărul de clienți a fost aproape dublu. „Am avut multe cu­pluri tinere care au avut de amenajat una sau două băi. În special angajați în multi­naționale, care au cumpărat de 3.000-4.000 de euro“, explică antreprenoarea, cu preci­zarea că în această perioadă și volumul de lucru din companie a fost dublu. Ea spune că, în mod normal, coșul mediu este de circa 10.000 de euro, însă sunt și proiecte mai mari de amenajare a unei case, pe care proprietarii le fac cu ajutorul arhitec­ților, care trec frecvent de 100.000 de euro. Din experiența de peste 20 de ani în zona amenajărilor interioare a constatat că, în general, românii sunt dispuși să cheltuie sume destul de mari pentru un aspect plă­cut al locuinței.

Diseno are în portofoliu accesorii și mobilier de baie, baterii, mozaic, obiecte sa­nitare, parchet, piatră naturală, placări ce­ramice, piese de mobilier și tapet, pe care le importă din Italia, Germania și Spania. În 2020, când a văzut că mai multe fabrici de profil se închid, antreprenoarea a decis să facă stocuri. Compania are un spațiu de depozitare de circa 1.500 de metri pătrați, iar antreprenoarea spune că are „mereu marfă de peste un milion de euro pe stoc“. O strategie care i-a permis să onoreze comenzi și în perioadele în care furnizorii nu au putut produce din cauza măsurilor sanitare.

Totul pentru business

Cătălina Mazerschi a fondat Glamour Design Project în 2008, după o experiență de zece ani ca di­rector într-o companie care se ocupa tot de amenajări interioare. S-a angajat în 1998, la doar o săptămână după ce a terminat Relații Internaționale la Academia de Studii Economice din București (ASE). Spune că a intrat în antreprenoriat pentru că a vrut să se dezvolte pe cont propriu fără a mai depinde de alții.

A început cu un spațiu de 100 de metri pătrați și cu o investiție de 50.000 de euro. Odată cu trecerea timpului a adăugat permanent produse în portofoliu și a început să mărească spațiul de vânzare. Prima oară a găsit un showroom de 300 de metri pătrați, apoi unul de 500 de metri pătrați, iar acum își desfășoară activitatea într-un spațiu de 1.200 de metri pătrați. „De fie­care dată de cum am schimbat spațiul, mi s-a dublat cifra de afaceri“, mai spune antreprenoarea.

Încă de la început, modelul de business a fost exclusiv offline, pentru că potențialii cumpărători de produse sanitare nu doar că doresc să vadă obiectele, dar vor să pri­mească și consultații din partea persona­lului, atunci când fac o astfel de achiziție. Cu atât mai mult în cazul unor produse foarte scumpe, cum sunt cele din portofoliul Gla­mour Design Project. „Nu văd ca o per­soană să riște să cumpere o cadă de 10.000 de euro online. Cu siguranță vrea să vadă pe ce dă banii“, spune Cătălina Mazerschi. În opinia sa, investițiile în ame­najări vor conti­nua, anticipând și pentru următorii doi-trei ani un trend de creștere accelerată.

În cifre de construcții

Sectorul construcțiilor este unul dintre puținele ramuri ale economiei care au înregistrat creșteri pe par­cursul anilor 2020 și 2021.

  • EVOLUȚIE. În 2020, domeniul rezidențial a înregistrat o creștere de 17,8%, avans care se menține în trendul ultimi­lor ani, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).
  • CREȘTERI. De la 81.431 firme în 2019, domeniul con­strucțiilor a ajuns în 2020 la 84.667 de companii; numărul salariaților a crescut și el cu peste 28.500 de oameni, la 413.552 de persoane.
  • STATISTICĂ. În clasamentul celor mai profitabile zece firme românești din domeniul con­strucțiilor, în 2020, șase companii aveau ca obiect de activitate dezvoltarea imo­biliară.
  • RESURSE UMANE. Cu o criză acută de muncitori pe piața construcțiilor, România ar putea aduce în 2022 circa o sută de mii de lucrători din țările din afara Uniunii Europene.
  • ESTIMĂRI. Valoarea tran­zacțiilor imobiliare, din pri­mele trei trimestre ale anului trecut, este estimată la peste 62 de miliarde de lei. Volumul vân­zărilor a crescut cu 2,2%, iar prețurile, cu 1,3%.
Acest articol a apărut în numărul 134 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.