Pandemia nu a încetinit planurile Glovo în România, ci mai degrabă le-a accele­rat

Senica Micu 15/02/2022 | 10:49 Companii
Pandemia nu a încetinit planurile Glovo în România, ci mai degrabă le-a accele­rat

Pandemia nu a schimbat planurile Glovo. Dimpotrivă. După ce a făcut mai multe achi­ziții în regiune, compania își conti­nuă extinderea accelerată în România

Finalizată pe 10 decembrie 2021, tranzacția prin care platforma de livrare rapidă Glovo (subsidiara locală a companiei-mamă omo­nime) a preluat Foodpanda în România a fost doar una dintre mișcările strategice prin care spaniolii și-au consolidat poziția în plan local.

„În acest moment, Glovo oferă servicii de livrare rapidă în peste 50 de orașe din România și sperăm ca până la finele anului 2022 să ajungem la 80“, spune Victor Răca­riu, general manager pentru regiunea SEE (Europa de Sud-Est) în cadrul Glovo. În pa­ralel, compania a pregătit și alte proiecte adaptate pieței românești.

În ritm alert

În ultimii trei ani, piața de livrări rapide a cunoscut o creștere accele­rată în România, fiind estimată să ajungă anul acesta la o valoare de un miliard de euro, „de câteva ori mai mult decât înainte de pandemie“, potrivit jucătorilor din domeniu. Și asta pentru că românii au apelat la acest serviciu nu doar pentru mâncare – care a fost principalul catalizator –, ci și pentru bunuri de larg consum sau medicamente.

Odată cu aceste schimbări de comportament ale consumatorilor, spaniolii de la Glovo și-au readaptat strategia, cu scopul de a deveni unul dintre cei mai mari jucă­tori la nivel european. În luna mai a anului trecut, compania a anunțat mai multe achi­ziții în domeniu – Foodpanda în România și Bulgaria, Donesi în Serbia, Muntenegru, Bosnia și Herțegovina și Pauza în Croația –, valoarea totală a acestora ridicându-se la 170 de milioane de euro.

Tranzacția din România a fost supusă unui proces de analiză și dezbatere pu­blică, iar la finalul anului trecut, în decembrie, Glovo a primit aprobarea din partea Consiliului Concurenței. „Aprobarea acestei tranzacții – care face parte dintr-o serie de achiziții separate cu Delivery Hero (grupul german care deține Foodpanda, n.r.), una dintre cele mai mari platforme de li­vrare din lume – reprezintă un pas semnificativ pentru noi, care ne va permite, în continuare, să conectăm tot mai mulți utilizatori cu restaurante, lanțuri alimentare, magazine cu amănuntul“, spune Victor Răcariu.

Înainte de preluare, Foodpanda.ro era cea mai mare platformă online de comenzi de mâncare din România, colaborând cu peste 8.000 de comercianți (restaurante și retaileri) din peste 40 de orașe. Chiar anul trecut, compania a încheiat un parteneriat cu Auchan Retail România, pentru comanda și livrarea rapidă a produselor la do­miciliul clienților. Odată cu acest par­te­neriat, utilizatorii aplicației Foodpanda au avut la dispoziție peste 4.000 de produse comercializate de Auchan, din diferite ca­te­gorii, de la lactate și pește până la fructe și legume sau produse destinate îngrijirii personale, produse pentru grădină, exterior și altele.

Glovo s-a lansat în plan local în urmă aproximativ cinci ani, într-un moment în care pe piața românească de food delivery existau doar trei jucători mari (Food­panda, Oliviera, hipMenu), plus câ­teva firme mici, cu maximum doi angajați, care făceau li­vrări exclusiv cu propriile mașini.

Potrivit lui Victor Răcariu, piața locală de food delivery este un domeniu care a crescut mult mai ales în ultimii trei ani, atât în volume livrate (de aproape 15 ori), cât și în valoare.

Ca o consecință, Glovo a ajuns astăzi să aibă în aplicația mobilă peste 10.000 de curieri parteneri, activi lunar. Totodată, la finele anului trecut, echipa Glovo număra 96 de angajați, anul acesta urmând să crească până la 300, odată cu achiziția Foodpanda.

Și altceva

Pe lângă extinderea în mai multe orașe din țară – de la 50 de orașe în prezent la 80 până la finalul lui 2022 –, Glovo plănuiește să investească și în diversificarea portofoliului de branduri virtuale de mâncare din cadrul Glovo Concepts, divizie lansată în România la sfârșitul anului trecut, cu un prim brand, Bendito Burrito, sub care oferă produse cu specific mexican. În același timp, compania pune accent pe divizia de quick commerce (q-commerce), prin deschiderea de noi așa-nu­mite „micro fulfillment centers“, niște spații comerciale lansate anul trecut și gândite special pentru a oferi produse de larg consum, în prezent fiind deschise 17 astfel de centre în șase orașe din România.

„La finalul anului 2021 am ajuns la o valoare tranzacționată de aproximativ 260 de milioane de euro, acest lucru dato­rându-se investițiilor continue în zona de q-commerce. Pentru acest an, estimăm o valoare tranzacționată de aproximativ 550 de milioane de euro“, detaliază Victor Răcariu.

De altfel, platforma spaniolă de livrare este foarte activă în achiziții și la nivel internațional. În urmă cu câteva luni, Glovo a anunțat că a ajuns la un acord pentru achi­ziționarea companiilor de livrare de produse alimentare Lola Market (Spania) și Mercadão (Portugalia) – două platforme de livrare la cerere care conectează supermarketurile, piețele tradiționale și magazinele independente locale cu clienții.

Conform datelor companiei, aceste două achiziții, alături de preluarea de anul trecut a afacerilor Delivery Hero din Europa de Est, consolidează divizia de q-commerce, care a fost estimată în 2021 la o va­loare brută a tranzacției anuale (GTV) de peste 300 de milioane de euro.

„Vedem un potențial imens pe piața produselor alimentare la cerere și ambele com­panii sunt jucători locali puternici pe piețele lor, lucru care va contribui, în continuare, la consolidarea ofertei noastre pe zona de q-commerce“, sublinia într-un comunicat de presă Oscar Pierre, chief exe­cutive officer (CEO) și cofondator Glovo.

Fondată la Barcelona, în 2015, Glovo este activă astăzi în Europa de Sud-Vest, Europa de Est și Africa Subsahariană. În România, compania s-a lansat în mai 2018 și a devenit între timp unul dintre cei mai mari jucători de pe piață, alături de Tazz by eMAG, Bolt Food, Bringo și Takeaway.com.

Pe scurt

Glovo, unul dintre cele mai cunoscute marketplace-uri online din România, care le permite utilizatorilor să comande, să trimită și să primească diverse bu­nuri, cu ajutorul unei aplicații de mobil, are planuri îndrăznețe de extindere și în 2022. Cum arată astăzi afacerea spaniolilor în plan local?

  • TOTAL. Anul trecut, Glovo a ajuns la o valoare tranzacționată de aproximativ 260 de milioane de euro, pentru 2022 fiind estimată aproape o dublare, până la 550 de milioane de euro.
  • ACOPERIRE. Aplicația Glovo este disponibilă astăzi în 50 de orașe din România, printre care București, Cluj-Napoca, Brașov și Timișoara, iar compania plănuiește să se apropie de 80 în 2022, urmând să fie prezentă inclusiv în orașe mici.
  • NOU. În 2021, Glovo a început să dezvolte în România niște spații co­mer­ciale special gândite pentru a oferi produse de larg consum, pe care le-a numit Micro Fulfillment Center. Până acum, au fost deschise 17 astfel de centre în șase orașe.
Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.