Buturuga mică răstoarnă carul mare în retailul de la Focșani: cine e românul care, cu un mic lanț de magazine, se bate cu multinaționalele

Florel Manu 09/07/2018 | 11:11 Special
Buturuga mică răstoarnă carul mare în retailul de la Focșani: cine e românul care, cu un mic lanț de magazine, se bate cu multinaționalele

După ce a navigat șapte ani pe mările și oceanele lumii, vrânceanul Feliciu Paraschiv a debarcat în 1997 în retailul local și a lansat la apă rețeaua de magazine Paco.

Acest articol a apărut în numărul 44 (9 – 22 iulie) al revistei NewMoney

„Se întâmpla undeva în Anglia“, își începe povestea Feliciu Paraschiv (51 de ani), vorbind despre un ex­­periment petrecut într-un expomarket din Marea Bri­­tanie în urmă cu mai mulți ani. Cercetătorii au ame­­najat atunci două spații identice, în care se vindeau doar haine. Ambele au fost amenajate la fel și aprovizionate cu aceleași produse, vândute toate cu prețuri identice. Practic, singura diferență între cele două magazine improvizate a fost că într-unul dintre ele s-au folosit odorizante cu miros de pâine caldă. După un timp, cercetătorii au constatat că vânzările au fost mai mari cu circa 30% în spațiul în care mirosea a pâine.

Fascinat de această poveste, Feliciu Paraschiv a decis să experimenteze și el mirosul de pâine caldă în magazinele pe care le deține în Vrancea. A încheiat un contract cu o companie care i-a furnizat odo­­ri­­zantele dorite, numai că lucrurile nu au mers chiar așa cum își imaginase. „Compania aducea odo­­rizantele din afara țării, iar mirosul nu era de pâi­­ne caldă, așa cum îl percepem noi, ci mai apropiat de cel de patiserie“, povestește Paraschiv, care a re­­nunțat să mai folosească odorizantele în cauză, mai ales că îl costau aproximativ 200 de euro pentru doar 20-30 de metri pătrați de magazin. În schimb, a decis să ceară brutăriei care îl apro­­vi­­zio­­nea­­ză să-i aducă în fiecare după-amiază mai multe pâini calde de trei-patru kilograme. Pâinea proas­­pă­­tă este depozitată pe niște mese din lemn acoperite cu ștergare cusute în motive na­ționale și este tăiată în fața clientului. Sunetul lăsat de cuțitul care trece prin coaja coaptă și crocantă provoacă un adevărat spectacol sonor în spațiul de vânzare, iar mirosul de pâine caldă este mult mai pu­ternic decât o duzină de odorizante. Dar cu ce rezultate?

Magazin Paco FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

INGINERUL DIN COMERȚ. Originar din Odobești, Feliciu Paraschiv a absolvit Facultatea de Electro­­teh­­nică Navală a Universității Maritime din Cons­­tan­­ța. După terminarea studiilor, între 1989 și 1996, a făcut parte din echipajul unor nave mari de tip cargo și a navigat pe diferite rute comerciale din Asia, Africa și Europa. Printre multe altele, a avut astfel ocazia să se familiarizeze cu diferite modele de comerț și tipuri de magazine mai puțin întâlnite la acea vreme. După șapte ani pe mările și oceanele lumii, a decis să tragă la mal la Odo­­bești și să încer­­ce o afacere pe cont propriu în retail. Avea să des­­chi­­dă primul magazin Paco un an mai târziu.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
← Close