Octavian Radu își diversifică activitatea de business și către domeniul consultanței, o nouă provocare antreprenorială

Senica Micu 06/08/2021 | 10:52 Oameni
Octavian Radu își diversifică activitatea de business și către domeniul consultanței, o nouă provocare antreprenorială

Octavian Radu mai scrie o filă în jurnalul său de antreprenor prin intrarea în acțio­nariatul Fabricii de Consultanță. Și nu e doar un alt pas, ci mai ales o nouă provo­care.

„Mi s-a părut un super-challenge să scalez succesul regional al lui Liciniu (Lupu, n.r.) la nivel național. Asocierea este de 50:50“, spune antreprenorul în serie Octavian Radu, comentând recenta sa intrare în ac­țio­nariatul companiei Fabrica de Consul­tanță. Specializată în obținerea de finanțări nerambursabile din fonduri europene și fon­duri guvernamentale, compania a fost înființată în urmă cu 15 ani de sibianul Liciniu Lupu și a implementat până acum peste 400 de proiecte, atrăgând fonduri ne­rambursabile cu o valoare totală de peste 150 de milioane de euro.

Din noua postură, planurile lui Radu vi­zează, între altele, dezvoltarea firmei în plan local prin deschiderea de birouri în toate orașele mari din țară și atragerea a 500-1.000 de proiecte în următorul an. În paralel, Octavian Radu rămâne activ și în celelalte firme ale sale, reunite sub umbrela grupului Octra Holding.

Să aducem un miliard“

„În ultimii ani am înființat diverse firme care au ajuns lideri de piață în retail, producție și servicii, dar nu mi-am imaginat că și businessul de consultanță se poate scala. Liciniu, care a scris cu succes un proiect european pentru o plantație a grupului Octra Holding, m-a convins că se poate. Așa că ne-am aso­ciat și ne-am propus să aducem minimum un miliard de euro în România prin pro­iectele scrise de noi“, spune antrepreno­rul, cu precizarea că a face consultanță în domeniul atragerii fondurilor europene este cu totul altceva decât a face consul­tanță la modul general.

Radu vorbește despre o investiție de circa un milion de euro, explicând că miza o reprezintă nu atât birourile în sine, cât atragerea mai multor consultanți și câști­garea mai multor proiecte. „Noi vrem să scriem într-un an între 500 și 1.000 de pro­iecte. Dacă se va întâmpla acest lucru, vom avea birouri în toate județele. Birourile fizice nu sunt însă atât de importante într-o epocă în care ne-am obișnuit să lu­crăm de acasă“, adaugă omul de afaceri.

La rândul său, Liciniu Lupu spune că în acest domeniu cererea a crescut destul de mult și datorită faptului că mediul de afa­ceri a început să conștientizeze avantajul investițiilor prin intermediul finanțărilor nerambursabile.

„În următorii ani, domeniul consultanței va avea un trend ascendent. Ținând cont că au trecut 21 de ani de când România a primit primii bani în cadrul programului de preaderare la Uniunea Europeană, ar fi cazul ca piața consultanței pe acest segment să ajungă la maturitate. Astfel, pentru a ne atinge obiectivele, lansăm pe piață un concept unic la nivel național, care pre­su­pune, în anumite condiții, plata servicii­lor de consultanță la succes, doar după mo­mentul aprobării proiectului“, adaugă Liciniu Lupu.

Compania a avut anul trecut o cifră de afa­ceri de aproximativ 300.000 de euro și un profit de 150.000 de euro, pentru anul în curs estimându-se venituri de peste 500.000 de euro. „În 2021 ne-a afectat destul de tare anularea Măsurii 3 (grantul de in­vestiții, n.r.), unde am depus peste 100 de cereri de finanțare. Creșteri substanțiale estimăm începând cu anul 2022“, mai spune omul de afaceri sibian.

A doua oară

Cunoscut mai ales pentru lanțul de librării Diverta, cel mai mare retailer integrat în domeniul cărții, papetăriei și jucăriilor – înființat în 1999, cu o rețea de 25 de magazine în prezent, la nivel na­țio­nal –, Octavian Radu s-a remarcat de-a lungul timpului și prin alte afaceri din di­ferite domenii, printre companiile grupului Octra Holding aflându-se și TCE, Pink Post, Flaro, Sistec, Ioana Hotels, Vinexpert sau Verdena.

Întrebat astăzi de NewMoney despre cele mai afectate companii în această criză cauzată de pandemie, Octavian Radu spu­ne că, exceptând Diverta, care a trebuit să-și înceteze activitatea cât timp mallurile au fost închise, „celelalte businessuri au crescut în continuare“. „Diverta este pe profit acum și își va găsi cu siguranță un cumpărător“, adaugă antreprenorul, dar fără a intra în amănunte.

Lanțul Diverta a intrat în insolvență de curând, pentru a doua oară în ultimul deceniu, datele publicate de Profit.ro indi­când faptul că firma prin care a fost înain­tată cererea de insolvență și care operează lanțul de librării a trecut în anul 2020 de la afaceri de 64,3 milioane de lei și un profit net de 63.474 de lei, cu 214 angajați, la afa­ceri de 38,9 milioane de lei și pierderi de 10,7 milioane de lei, cu 156 de angajați.

Perioada pandemiei, care a debutat cu în­chiderea centrelor comerciale și cu re­stricții de circulație, a însemnat pentru Di­verta și pentru retailul tradițional în gene­ral o scădere semnificativă a vânzărilor și acumularea de datorii către furnizori. Toate acestea au avut un efect de domino și au afectat rând pe rând pilonii businessului nostru. Deoarece CITR (liderul pieței de insolvență, numit admi­nis­­trator judiciar al Diverta, n.r.) este renumit pentru so­luții inovatoare, a fost prima noastră op­țiune când am realizat că suntem în impas, pentru a ne asigura că valoa­rea brandului Diverta este salvată și va merge mai departe“, a spus Amalia Buliga, chief exe­cutive officer (CEO) al Diverta, citată de Profit.ro.

Ce planuri are Octavian Radu

Privind lucrurile din afară, ceea ce îl caracterizează cel mai mult pe Octavian Radu este curajul de a investi mereu în ceva nou. În urmă cu peste 15 ani, de exemplu, a adus în România francizele brandurilor de haine Debenhams, Springfield și Women’s Secret și a in­vestit în imobiliare.

În 2016, cu bani împrumutați de la soție, a cumpărat PostMaster, un serviciu de li­vrare plicuri, de la Österreichische Post (Poșta Austriacă). Apoi, prin fuziunea sub brandul Pink Post a PostMaster cu TotalPost, o companie în care era deja acționar minoritar, Octavian Radu a devenit principalul concurent privat al Poștei Române. Anul trecut, Pink Post a avut afaceri de 91 de milioane de lei, în creștere cu 6% față de anul anterior.

Ce alte planuri are acum? „Am un plan de dezvoltare ambițios pentru toate diviziile. Cum cash flow-ul nostru la nivel de grup este în continuare pozitiv, probabil că voi face alte achiziții când vor apărea opor­tunități“, răspunde Octavian Radu, dând de înțeles că se poate lansa oricând într-o nouă provocare.

Câteva repere

Criză sau nu, Octavian Radu continuă să investească. Cum s-au caracterizat, pe scurt, ultimii ani?

  • 2017. Dezvoltă un nou brand pe segmentul de poștă și curierat, Pink Post, ca rezultat al fuziunii dintre PostMaster cu TotalPost.
  • 2020. Lansează „My Way“, o carte autobiografică primită bine de publicul din zona de afaceri, despre care noul său partener de business din Fabrica de Consultanță ‒ Luciniu Lupu ‒ spune că, citind-o, și-a dat seama că nu poate să crească accelerat o companie de unul singur.
  • 2021. Intră în acționariatul firmei Fabrica de Consultanță, care se alătură astfel grupului său Octra Holding, din care fac parte mai multe companii din diverse domenii. Și tot în acest an, lanțul de librării Diverta își cere insol­vența pentru a doua oară în zece ani.

Acest articol a apărut în numărul 121 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.