O familie de tineri antreprenori face afaceri de 2 milioane de euro după ce a pariat pe una dintre cele mai în vogă jucării ale momentului

Andreea Neferu 18/09/2017 | 15:50 Digital
O familie de tineri antreprenori face afaceri de 2 milioane de euro după ce a pariat pe una dintre cele mai în vogă jucării ale momentului

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 23 (11-24 septembrie) al revistei NewMoney

Din online în offline e doar un pas. Mai ales când pariezi în afacerea ta pe unele dintre cele mai în vogă jucării ale momentului.

Au început cu online-ul, după care s-au îndreptat către distribuția în offline, iar acum își mută din nou atenția către online, sintetizează cei trei antreprenori din spatele magazinului de ca­douri Giftology.ro – Cristian, Victor și Iuliana Soare –, strategia de business pe care au ales să o urmeze în ultimii ani.

Totuși, acest du-te-vino între cele două medii nu este decât una dintre „armele“ din arsenalul celor trei, care au pus pe picioare un business de familie ce se pregătește anul acesta să ajungă la aproape două milioane de euro. Pariul pe una dintre jucăriile de juggling (jongle­­rie) care a făcut senzație în rândul tinerilor ro­mâni în ultimul an, kenda­ma, a fost un alt ingredient folosit de cei trei an­­tre­prenori în rețeta de creștere.

O rețetă îmbunătățită cu fiecare an de experiență antreprenorială. În 2012, frații Cristian și Victor Soare lansau un magazin online, geekfun.ro, în urma unei investiții de 20.000 de euro, por­nind de la ideea de a aduce în România produse de tip geek (termen de jargon care se referă la o persoană care do­bân­dește o pasiune față de anumite acti­vități sau lucruri: jocuri, electronică, IT etc.), foarte la modă în acea perioadă în Statele Unite. „Am ales mediul online pentru că era o variantă mai simplu de gestionat, cu investiții inițiale mai mici“, spune Victor Soare. În 2014 au cooptat-o în proiect și pe Iuliana Soare, care ulterior a devenit soția lui Cristian.

Iar fiecare venea cu o experiență din domenii diferite: Victor (40 de ani) lucra­­se în project management și analiză de business în domeniul IT, Cristian (36 de ani) a fost timp de șapte ani director de achiziții pentru Farmexpert, jucător din industria farmaceutică, în timp ce Iuliana (29 de ani) lucrase în marketing în cadrul producătorului de medicamente Antibiotice Iași.

REBRANDING. Cum socoteala de acasă nu se potrivește întotdeauna cu realitatea din târg, cei trei antreprenori au decis după primii ani să își schimbe parțial mo­­de­­lul de business. „Geekfun a validat ideea de business de la care am pornit, în­­să în 2014 ne-am dat seama, participând la mai multe târguri de ca­­douri din Bu­­cu­­rești, că nu toată lumea înțelegea ce în­­seam­­nă geek“, mărtu­­riseș­­te Iuliana Soa­­re. Practic, explică ea, exis­­tau trei tabere: cei care nu știau la ce se referă acest termen, cei care îl cunoș­­teau, dar îi asociau o co­­no­­tație peiora­­tivă, și cei care apreciau con­­ceptul și produsele comerciali­­za­­te sub această umbrelă.

De aceea, în 2015 au luat decizia de a-și rebrandui magazinul online în Gifto­logy.ro. Totodată, au diversificat gama de produse, de la jucării științifice, obiecte de de­­­­cor, ceasuri, gadgeturi, miniaturi din metal până la jucării din categoria juggling. Mișcarea avea să fie una ins­pirată, iar la un an distanță, în 2016, businessul lor a intrat pe profit. Ennova Trading & De­­velopment, compania pe care sunt înregistrate activitățile Gifto­logy, a înregistrat anul trecut un profit de 36.000 de euro, la afaceri de aproape 267.000 de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finan­­țe­­lor.

De menționat însă că cei trei au decis între timp să facă și pasul către zona offline, astfel că, într-o primă fază, au încheiat un parteneriat cu lanțul de librării Diverta pentru comercializarea produselor din portofoliu. Spre finalul anului 2016 au intrat și în lanțul de hipermarketuri Cora, iar din 2017 sunt prezenți și în Kaufland, Auchan și benzinăriile Rompe­trol, unde vând produse precum ken­da­ma, yo-yo sau spinnere. „În momentul acesta, suntem prezenți în peste 300 de puncte offline“.

Combinația online-offline le-a adus celor trei antreprenori un salt spectaculos al afacerilor anul acesta, generând în primul semestru vânzări de circa 760.000 de euro, estimările pentru întregul an ri­­di­­­­cându-se la două milioane de euro. De remarcat că aproape două treimi din aceste su­­­me vin din vânzările de ken­da­ma, o ju­­cărie japoneză de lemn care a făcut furori în ultima perioadă. În număr de unități, în primul semestru al anului au vândut aproximativ 50.000 de kendama.

„Noi am început să le aducem în România înainte să devină un fenomen, iar anul trecut în perioada Crăciunului primeam telefoane continuu pentru comenzi de kendama. Ne sunau și la 6 dimineața pentru a comanda. (…) Nimeni nu se aștepta să aibă un succes atât de mare“, spune Iuliana Soare.

Cei trei antreprenori mai spun că ur­­mă­­toa­­rea jucărie care ar putea prinde la pu­­blicul românesc ar putea fi yo-yo. „Deo­­cam­­dată nu a prins foarte bine, pentru că e ceva mai dificil de jucat decât kendama, dar ne concentrăm eforturile astfel încât să creăm o comunitate de yo-yo și să îi creștem astfel popularitatea“.

PROFIL DE CUMPĂRĂTOR. Clientul-statistic al magazinului online Giftology are, în general, între 20 și 45 de ani, venituri medii spre mari, și lucrează în domenii precum IT sau bănci. Valoarea unei comenzi medii se ridică la circa 130-140 de lei, fără a include în această sumă și costurile de transport ale produselor. Prețu­­ri­­le încep de la 30-40 de lei, iar cele mai scum­­pe sunt ecosistemele marine cu creveți, din sticlă, care au la bază o teh­­no­­­logie dezvoltată în parteneriat cu NA­­SA, și care pot ajunge și la 1.500 de lei.

Pentru 2017, cei trei antreprenori mi­­zea­­­­ză pe circa 6.000 de clienți unici pentru Giftology.ro (fără a-i include aici pe cei care cumpără direct din lanțurile Diverta, Cora, Rompetrol etc.), ceea ce în­­seam­­nă mai mult de dublu față de 2016. În pre­­zent, gama de produse a Giftology – online și offline – cuprinde între 800 și 1.000 de titluri, însă cei trei antreprenori spun că vor extinde numărul lor în perioada următoare.

În paralel, Iuliana, Victor și Cristian Soa­­­­re se pregătesc să deschidă un showroom în zona Regiei din Capitală, unde au de altfel și sediul acum. Investiția în ame­­na­­jare se va ridica la 5.000-6.000 de euro, iar o sumă similară este bugetată și pentru dezvoltarea a două site-uri dedicate special jucăriilor kendama, respectiv yo-yo – de aici și intenția lor de a se concentra în perioada următoare pe zona online.

Cei trei afirmă că până acum au făcut investiții din surse proprii, fără a apela la finanțare bancară. „E adevărat, fără fi­­nan­­ța­­re puternică din spate, e greu să fii antreprenori în România, mai ales în online și dis­­tribuție, unde lucrezi cu stocuri“, ex­­plică Cristian Soare.

ONLINE ACCELERAT. La o privire în an­samblu, în peisajul e-commerce românesc există circa 5.000 de magazine online re­levante din punct de vedere al tra­­fi­­cului și comenzilor, potrivit estimă­­ri­­lor GPeC de la începutul acestui an. Iar ten­­din­­ța co­­mer­­țului online este de creș­­te­­re acce­­le­­ra­­tă, având în vedere că piața de profil ar putea ajunge anul acesta la 2,5 miliarde de euro, față de 1,8 miliarde de euro în 2016. „Un cumpărător online a fă­­cut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului trecut, în creștere față de 2015, când media era de 8,2, dar și față de 2014, când cifra se situa la 8,1 achiziții pe an“, potrivit GPeC, care organizează evenimente de e-commerce și marketing online și fur­­ni­­zea­­ză statistici despre această piață.

Așadar, perspective de creștere există, iar focusul pe online – din nou – ar putea fi strategia câștigătoare pentru antrepre­­no­­rii de la Giftology.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Jonglerii de impact” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Kendama a apărut în Japonia secolelor XVII-XVIII și se crede că ar fi fost inspirat de un joc originar din Franţa, „Bilboquet“, care s-ar traduce textual prin „cupă şi bilă“.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • VÂNZĂRI. Românii au cumpărat în primele șase luni ale acestui an peste 200.000 de kendama originale, potrivit magazinului online de cadouri Giftology. Kendama generează circa două treimi din businessul Giftology, iar prețul unei astfel de jucării începe de la 100 de lei și poate ajunge și la câteva sute de lei, în cazul produselor personalizate și pictate manual.
  • COMPETIȚII. În România au loc mai multe concursuri de kendama, concursul organizat de Giftology în parteneriat cu Diverta, a strâns anul acesta peste 600 de copii pasionați de această jucărie și a devenit, astfel, cea mai mare competiție europeană de până acum.
  • FURNIZORI. În România, Giftology este importator exclusiv și distribuitor al produselor Kendama USA, Kendama Europe și Yoyo Factory. De altfel, majoritatea produselor comercializate de Giftology sunt importate din SUA și Europa, pentru că multe sunt și licențiate (Star Wars, Star Trek, Marvel etc.).

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Andra Aron

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.