New York Times: Avioanele prăbușite nu aveau două sisteme de siguranță pentru că Boeing le taxează suplimentar

NewMoney 22/03/2019 | 13:32 Ştiri
New York Times: Avioanele prăbușite nu aveau două sisteme de siguranță pentru că Boeing le taxează suplimentar

Aeronavele Lion Air și Ethiopian Airlines care s-au prăbușit în ultimele luni nu aveau două sisteme de siguranță ce ar fi putut preveni cele două dezastre. Motivul: Boeing le taxa sumplimentar, scrie The New York Times.

Zborul Ethiopian Airlines s-a prăbușit pe 10 martie, omorând toți cei 157 de persoane aflate la bord, la 5 luni după ce alte 189 au murit când o aeronavă Lion Air s-a prăbușit în Marea Java. În ambele dezastre a fost vorba despre aeronave de tip Boeing 737 Max 8.

Pentru Boeing și alți producători de aeronave introducerea unor opțiuni sau echipamente contra cost este o practică obișnuită, în condițiile în care companiile aeriene de top plătesc foarte mulți bani pentru a putea oferi călătorilor experiențe cât mai plăcute. Însă aceste elemente oferite contra cost nu țin întotdeauna de estetică și confort, ci pot fi unele ce implică sisteme de comunicare, navigație sau de siguranță, fundamentale pentru operarea avionului, scrie The New York Times.

Multe companii aeriene, în special transportatorii low-cost, precum indonezienii de la Lion Air, au optat să nu le cumpere, în condițiile în care autoritățile de reglementare nu le solicită.

În cazul celor două aeronave prăbușite, este vorba despre un indicator al unghiului de atac, care determină dacă botul avionului este orientat în sus sau în jos în raport cu aerul și un semnal luminos care arată că senzorii indicatorului oferă informații contradictorii, scrie publicația americană. Cele două elemente de siguranță costau mai mult, iar operatorii au preferat să nu investească în ele.

Cu toate că aceste elemente nu sunt obligatorii din punctul de vedere al autorităților, experții spun că sunt „vitale” pentru siguranță.

„Sunt decisive și nu costă mai nimic companiile aeriene ca să le instaleze. Boeing le taxează pentru că poate, dar ele sunt vitale pentru siguranță”, spune Bjorn Fehrm, analist la o companie de consultanța în aviație.

Modelul Boeing 737 Max 8 are un preț de bază de 121 de millioane de dolari, potrivit Statista.

În România, Tarom și Blue Air au comandat acest tip de avion, însă acesta nu a intrat încă în flota companiilor.

Țările  din Uniunea Europeană, SUA, Canada și alte 50 de state din lume au anunțat că vor menține la sol toate  aeronavele de tip Boeing 737 Max 8, după accidentul aviatic din Etiopia. În schimb, Boeing a anunțat că va instala o versiune îmbunătățită a soft-ului de pe aceste aeronave.


Foto: Facebook

 

d