Modelul de business împrumutat de elefant.ro, de la Amazon, cel mai mare retailer din lume

Senica Micu 14/01/2019 | 13:15 Companii
Modelul de business împrumutat de elefant.ro, de la Amazon, cel mai mare retailer din lume

Asemenea elefantului Solomon din romanul portughezului Jose Saramago, un alt elefant, de data aceasta din .ro, pornește într-o călătorie. Însă, în cazul său, totul se învârte în jurul tehnologiei.

 Acest articol a apărut în numărul 56 (7 – 20 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

În dialogul său cu NewMoney, Sergiu Chircă, CEO al „mallului online al familiei tale“, elefant.ro, pomenește de câteva ori numele celui mai mare retailer online din lume, Amazon. Și o face inclusiv atunci când se referă la intrarea pe piața online de carte a companiei pe care o conduce astăzi. „A fost pe modelul Amazon. Eram interesați de tot ce se întâmplă în economia digitală“, mărturisește el.

Zece ani mai târziu, toate proiectele la care lucrează sunt în linie cu avansul tehnologic și cu evoluția pieței de e-commerce.

Și tot tehnologia rămâne cartea pe care pariază și în următorii ani. Pentru că aici, spune el, este miza. Iar cine nu în­țelege că „trebuie“ să investească în tehnologie nu va reuși să țină pasul în „boomul“ care s-a creat odată cu dezvol­tarea retail-ului online.

ARHITECTURA UNEI SCHIMBĂRI. „Ne-am întrebat: noi, ca ADN, suntem o companie tehnologică sau una de vân­zări, de retail? Și ne-am găsit răspunsul: suntem o companie cu expertiză în vân­zări“, spune Chircă. Pasul următor a fost găsi­rea unui partener care să schimbe și să modernizeze întreaga arhitectură tehno­logică a elefant.ro. Răspunsul a fost Intershop, o companie germană care oferă soluții optimizate pentru magazi­nele online.

„Cu această soluție, suntem în prima ligă, ei au clienți precum BMW. Iar când spun tehnologie, nu înseamnă doar site-ul, vizual, ci este vorba de o arhitectură complexă, compusă din multe module, un fel de lego complicat. Cel puțin un milion de euro sunt alocați acum în elefant.ro pentru transformarea arhitecturii de tehnologie“, afirmă Chircă.

Ce promite noul elefant.ro? În primul rând, o nouă experiență pentru client și o ofertă mai mare de cărți și produse. „Începând cu 2019, vom avea peste un milion de cărți în limbă străină, în en­gleză, de peste trei ori mai mult“, de­ta­liază Chircă. Apoi, o optimizare a platformei pentru dispozitivele mobile – „Astăzi, toți clienții interacționează cu telefoanele mobile, așa că este important să ne concentrăm pe această direc­ție“, mai spune el, adăugând că an­ga­jaților care lucrează la acest proiect li s-a interzis să mai folosească desktopurile, pentru a fi puși permanent în postura celui care cumpără.

În același timp, Chircă ia în calcul și extinderea actualei rețele de peste 20 de puncte de ridicare a comenzilor din Bu­curești și alte zece orașe mari. „Dar nu neapărat prin propria rețea, adică prin pick-up point-uri“, ci prin parteneriate, „pentru că aceasta este tendința la nivelul pieței“, concomitent cu mărirea portofoliului de produse. „Vedem multe par­te­neriate între companiile din online și cele din offline. De altfel, eu cred că și cele din offline au de câștigat în urma unei asemenea mișcări“, explică el.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.
m