Mioara Olteanu a pariat pe tradițiile românești, iar astăzi businessul său merge la un alt nivel

Senica Micu 07/04/2023 | 11:46 Oameni
Mioara Olteanu a pariat pe tradițiile românești, iar astăzi businessul său merge la un alt nivel

Intrarea pe segmentul cafenelelor și continuarea extinderii cu magazine fizice în aeroporturi sunt astăzi priorități pentru antreprenoarea Mioara Olteanu în strategia de business a Art & Craft Design.

Tradițiile românești sunt păstrate intacte în toate conceptele de retail promovate de Art & Craft Design, lider de piață pe segmentul de cadouri și suveniruri din plan local. Piatra de temelie a businessului a pornit de la aceste tradiții, menținându-se în același timp în tendințe, indiferent de to­nul pe care l-a dat moda ultimelor două decenii.

„Suntem, poate, unica firmă din Ro­mânia care achiziționează produse de la meșteri cu plata integrală, asigurând complet logistica și care poate elibera certificate de autenticitate pentru toate articolele manufacturate cu procedee tradițio­nale“, spune Mioara Olteanu, fondatoarea Art & Craft Design, o afacere de 41 de mili­oane de lei (8,3 milioane de euro) în 2022. Compania tocmai a intrat pe segmentul cafenelelor, cu o primă deschidere în aeroportul din Târgu Mureș, un prim pas către o nouă linie de business.

Începuturile Art & Craft Design

Art & Craft Design a fost în­fiin­țată în anul 2003, printr-o investiție ini­țială de 35.000 de dolari, plecându-se de la ideea de a le oferi turiștilor produse care să-i facă să-și imagineze povești despre tra­dițiile românești. „Am terminat Institutul de Arhitectură și am avut, deseori, inte­rac­țiuni cu retailul, înțelegând ceea ce înseam­nă încrederea în brand și cum se construiește o afacere în retail“, povestește antreprenoarea.

În prezent, compania are înregistrate 11 bran­duri, iar pentru anul acesta pregătește încă un brand „cu o identitate diferită de ce­lelalte“. „Produsele noastre au o parte co­­nectată cu locul de unde provin. Este vorba despre cadouri care implică o notă de românesc sau exprimă o anumită regiune. (…) Astăzi, parteneriatele de distri­bu­ție acoperă aproape întreg teritoriul țării. Suntem prezenți atât în orașele mari, cât și în zonele turistice, cu magazine de tip souvenir și, mai nou, în pensiuni“, punctează Mioara Olteanu.

După un 2019 în care a înregistrat cele mai bune vânzări ale sale, de aproximativ 40 de milioane de lei (8,2 milioane de euro), 2020 urma să fie un an al consoli­dării, inclusiv prin extinderea cu magazine noi. Rețeaua de magazine de suveniruri Art & Craft Design este prezentă în toate aeroporturile internaționale din România prin magazine individuale, dar și prin puncte de distribuție.

„Anul 2020 a demarat foarte bine, dar pe­rioada februarie-martie a fost cea mai grea din existența companiei. A fost dificil ca, în cei aproape doi ani de întrerupere sau scă­dere spre 30% din traficul aeroportuar (față de 2019), să ne menținem personalul, să avem stocurile și magazi­nele pregătite pentru orice moment de re­ve­nire. Dar am depă­șit perioada aceea“, notează antreprenoa­rea. „Provocările noas­tre coincid cu cele ale industriei tu­rismului sau ale industriei de transport aerian“, continuă ea.

Art & Craft Design a ajuns la o cifră de afa­ceri de 41 de milioane de lei (8,3 mili­oane de euro) în 2022, puțin peste nivelul înregistrat în 2019, dar mai mult decât du­blu față de 2021, când a raportat 18,7 mili­oane de lei (3,8 milioane de euro) potrivit RisCo.ro. Iar pentru 2023, Mioara Olteanu estimează un plus de aproximativ 20%, cu o rată a profi­tului care se încadrează în 15%.

Un nou magazin

Începând cu 2023, com­pania își reia planul de extindere cu noi magazine, cu prima deschidere din ultimii cinci ani, businessul urmând să numere nouă magazine proprii până la finalul anului. „Pentru luna martie, am programat deschiderea magazinului Art & Craft Design din aeroportul internațional Cluj-Na­poca, într-un spațiu în care venim cu o ima­gine nouă, un redesign, ceea ce anunță și reamenajarea pentru celelalte magazine marcă proprie“, explică antreprenoarea. Un spațiu autonom necesită o suprafață minimă de 35-40 de metri pătrați, care presupune investiții ce depășesc 2.000 de euro pe metru pătrat.

„Am constatat, în 2022, o deschidere mult mai mare din partea comercianților de a intra în parteneriate cu noi, posibil și pe fondul existenței unei piețe de profil mai puțin acoperite, ca urmare a restric­țiilor de circulație din anii de pandemie 2020-2021“, mai spune antreprenoarea. Anul trecut, Art & Craft Design a avut peste patru milioane de cumpărători, cele mai multe produse fiind de tip food, în special dulciuri. În prezent, bonul mediu este de 87 de lei, iar compania are peste 1.500 de articole de tip cadouri de destinație. Cei mai mulți clienți vin din aeroportul cu cel mai mare trafic – Henri Coandă Bucu­rești, urmat de aeroporturile din Cluj-Na­poca, Sibiu și Târgu Mureș.

Cafeneaua din aeroport

Noul an a marcat și intrarea Art & Craft Design pe un nou segment de business, al cafenelelor. Com­pania a deschis în urmă cu câteva săp­tămâni prima sa cafenea, sub brandul „Transylvania – Dracula welcomes you!“, pe aeroportul din Târgu Mureș, prin care și-a propus să ofere servicii de food & be­ve­­rage, cu o ofertă asigurată din producția locală.

„Având în vedere că suntem prezenți prin magazine proprii sau parteneri pe toate aeroporturile din România, deschiderea cafenelei a venit ca o consecință fi­rească de dezvoltare a mărcii Art & Craft Design. În funcție de modul în care este primită de public, începând cu anul 2024 dorim să ne extindem în vestul țării și în București, în areale turistice. Pentru acest concept de cafenea-shop, considerăm că aspectele cele mai importante sunt reprezentate de poziția în zona turistică și de nevoia de spațiu, care este între 80 și 150 de metri pătrați“, punctează Mioara Ol­tea­nu. Această primă investiție a presupus o suprafață de 80 de metri pătrați, pentru a cărei amenajare s-au investit în medie 2.500 de euro pe metru pătrat.

„Conceptul de cafenea este ceva nou pentru noi. Ne dorim ca extinderea să nu fie una rapidă și nesustenabilă pentru companie, ci una stabilă, cu așteptări rea­liste“, adaugă antreprenoarea, fără a intra în detalii despre numărul de cafenele care vor face parte din rețea în următorii ani.

Analizând piața în ansamblu, un studiu realizat de Hospitality Culture Institute arată că românii au cheltuit cu peste 30% mai mult în 2022 față de 2021 în cafenele, restaurante, puburi sau fast-fooduri, de­pă­șind valoarea de 7,5 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, după perioada grea din pan­de­mie, sectorul foodservice (inclusiv domeniul cafenelelor) a devenit astăzi unul dintre cele mai atractive pentru investiții, cu branduri noi care se lansează.

În etape

Care au fost momentele marcante pentru dezvoltarea afacerii Art & Craft Design, în cei 20 de ani de activitate?

  • 2003. Compania se lansează în piață și deschide primul magazin Art & Craft.
  • 2007-2008. Este o perioadă propice pentru extindere, când se ajunge la 12 magazine, multe în centrele marilor orașe din țară.
  • 2007-2009. Apar primele branduri înregistrate pentru produse sub marcă proprie Art & Craft.
  • 2019. Este cel mai bun an fiscal, urmat de 2020, caracterizat la polul opus din cauza pandemiei de COVID-19, care a afectat multe businessuri.
  • 2023. Are loc deschiderea primului punct coffee shop pe aeroportul din Târgu Mureș, sub brandul „Transylvania ‒ Dracula welcomes you!“.

Acest articol a apărut în numărul 160 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.