Marian Gogu, KFC România: ”Anul acesta, am avut întârzieri de trei-șase luni în ceea ce privește planurile de dezvoltare”

NewMoney 14/09/2020 | 12:00 Companii
Marian Gogu, KFC România: ”Anul acesta, am avut întârzieri de trei-șase luni în ceea ce privește planurile de dezvoltare”

Afacerile din fast-food continuă să se extindă și în pandemie. O demonstrează lanțul de restaurante KFC, care pregă­tește câteva noi deschideri la nivel local.

„Domeniul HoReCa traversează o perioadă foarte dificilă și plină de incertitudini, iar companiile au fost nevoite să-și modifice sau să își adapteze strategiile dezvoltate la începutul anului“, spune post-lockdown Marian Gogu (47 de ani), director general KFC România. Cu afaceri de 674,3 milioane de lei în 2019, compania s-a readaptat din mers noului context, plusând pe serviciul KFC Delivery, pe care intenționează să îl dezvolte. „În viitorul apropiat, vom comunica o nouă platformă de e-commerce dedi­cată.“

Sphera Franchise Group – holding ce reunește sub umbrela sa companiile care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și Taco Bell în România, KFC în Republica Moldova și KFC în Italia – are la nivel local o rețea de 83 de restaurante KFC, cu peste 2.900 de angajați, și plănuiește alte câteva deschideri până la finalul anului. De cu­rând, KFC a inaugurat două unități noi, în București și în Baia Mare.

În așteptare

„Anul acesta, am avut în­târzieri de trei-șase luni în ceea ce privește planurile de dezvoltare. De exemplu, deschiderile planificate inițial în martie-aprilie au avut loc în iulie. Lockdownul a pus pe hold aproape toate industriile, iar în cazul nostru, dincolo de închiderea restaurantelor, au fost afectate și centrele comerciale în care ne desfășuram mare parte din activitate, pentru că au fost închise“, rezumă Marian Gogu câteva dintre efectele directe ale crizei sanitare.

În perioada stării de urgență, mai spune Gogu, „aproape totul“ s-a mutat în online, iar drept rezultat consumatorul a fost supus unui alt fel de proces de decizie, de achiziție și de consum. Înainte de pandemie, delivery reprezenta peste 10% din to­talul vânzărilor restaurantelor KFC care oferă acest tip de serviciu. Între timp, procentele au crescut semnificativ. „În pre­zent, serviciul de livrare KFC acoperă 90% în București. Am mizat foarte mult pe KFC Delivery și pe agregatorii cu care am încheiat parteneriate. Ulterior, am putut să in­trăm cu zona de takeaway din anumite restaurante și apoi cu partea de terase, acolo unde sunt disponibile. Încă nu pu­tem să vorbim de un echilibru, ci de un mod de supraviețuire“, detaliază acesta.

Așa cum era de așteptat, ieșirea din sta­rea de urgență a mai amortizat din impac­tul negativ prin serviciul de takeaway și deschiderea teraselor, oferind posibilitatea companiei de a aduce angajații din șomaj tehnic și de a reporni motoarele pentru mai multe unități.

Ingredientul lipsă

Despre serviciile de livrare, la care clienții apelează tot mai frecvent, Gogu mai spune că reprezintă în momentul de față un factor diferențiator la nivel de business. Mai concret, companiile care aveau integrat un serviciu de livrare la domiciliu au putut să se replieze și să se susțină, în timp ce altele au dezvoltat acest nou serviciu. Chiar și așa, directorul gene­ral al KFC România lasă de înțeles că investițiile com­paniei în extinderea rețelei de unități fizice merge mai departe la nivel local. Cel puțin în 2020. „Până la finalul acestui an, ne propunem să inaugurăm alte trei restaurante KFC: în Dâmbovița Mall – Târgo­viște, în AFI Brașov, plus o unitate de tip Drive Thru la Miercurea Ciuc. Valoarea in­vestițiilor pentru restaurantele de tip Food Court este de aproximativ 450.000-500.000 de euro per restaurant, în timp ce pentru unitățile Drive Thru, investiția se ridică undeva la 900.000-1.500.000 de euro, în funcție de model“, mai spune Gogu.

Din totalul celor 83 de restaurante des­chise în România – primul, în urmă cu 22 de ani, în Piața Romană din Capitală –, com­pania are astăzi 30 doar în București. „Cifra de afaceri înregistrată de KFC România în 2019 este 674,3 milioane de lei. La nivel de grup, Sphera Franchise Group a ra­portat vânzări consolidate de 954,7 mili­oane de lei pentru 2019, reprezentând o creș­tere de 23,8% față de anul precedent, după un avans de 19% al vânzărilor în trimestrul patru, până la 260 de milioane de lei“, detaliază Marian Gogu. Acesta adaugă că, tot anul trecut, restaurantele KFC din România au avut un total de aproximativ 46 de milioane de clienți.

Cu o rețea de peste 80 de unități în 26 de orașe din țară, principalul său concu­rent pe piața locală, McDonald’s România, a raportat anul trecut vânzări de peste 900 de milioane de lei, potrivit unor estimări zf.ro, la o medie zilnică de peste 230.000 de clienți.

În momentul de față, deși compania dis­cută deja despre strategia de dezvoltare pentru anul viitor, „situația complet ati­pică“ forțează KFC să aștepte să vadă cum evoluează lucrurile, care sunt direcțiile din partea autorităților și, în funcție de aceste variabile, să se adapteze „pentru a secu­riza businessul“. „Următorul punct de inte­res pe agenda publică a reprezentanților HoReCa este deschiderea la interior a restaurantelor, însă, din păcate, fluctuația ca­zurilor de COVID-19 înregistrate în ulti­mele săptămâni nu ne permite să fim foarte optimiști în acest sens“, mai spune directorul general al KFC România.

Echilibrul Obligatoriu

Studiul National Foodservice Research, realizat de Hospitality Culture Institute și publicat la începutul acestui an, arată că piața de mân­care gătită – segment în care sunt incluse și restaurantele de tip fast-food, ală­turi de cele standard, de cantine și puburi, dar și de unitățile din supermarketuri – a înregistrat o dublare în ultimii doi ani. Numai la nivelul a cinci dintre cele mai mari orașe din țară (București, Timișoara, Iași, Cluj-Napoca și Brașov), segmentul a gene­rat anul trecut vânzări de 14,1 miliarde de lei.

Privind dezvoltarea industriei de fast-food dintr-un alt unghi, la nivel interna­țional, un studiu citat de UPI, realizat în Statele Unite ale Americii și publicat în urmă cu mai bine de un an în Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, arată că, din 1986, numărul deserturilor și al garniturilor pe care le poate achiziționa un client a crescut cu 226%. „Studiul nostru oferă unele infor­mații despre modul în care alimentele fast-food ar contribui la ali­mentarea problemei continue a obezității și a afecțiunilor cro­nice asociate din Sta­tele Unite. În ciuda gamei largi de opțiuni disponibile în restaurantele fast-food, unele mai sănătoase decât altele, numărul de ca­lorii, dimensiunea porțiilor și conținutul de sodiu s-au înrăutățit (au crescut) de-a lun­gul timpului și au rămas ridicate“, sublinia într-un comunicat de presă Megan A. McCrory, cer­ce­tătoare la Universitatea din Boston, care a făcut parte și din echipa care a realizat studiul în cauză. Potrivit ace­leiași surse, aproape 37% din adulți con­­sumau în peri­oada aceea alimente fast-food în fiecare zi.

În acest context – cu toate semnalele de alarmă care vin la pachet cu unele produse consumate în unele restaurante de tip fast-food –, la întrebările „Sunteți consumator de fast-food? Credeți că acest tip de mâncare poate crea dependență?“, Marian Gogu răspunde: „Moderația ar trebui să definească toate acțiunile noastre, indiferent de sfera la care ne raportăm. Da, sunt fan KFC, dar sunt atent să am un stil de viață echilibrat, ce include, printre altele, și sportul, și alimentele de origine ve­getală. Mai cred că este foarte important să existe o educație precoce, pentru că părinții sunt cei care creează tendințele culinare și obiceiurile de orice natură ale copiilor“.

Volume

Sphera Franchise Group cuprinde mai multe companii care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și Taco Bell în România, KFC în Republica Moldova şi în Italia.

  • Plus. Pentru întregul an 2019, excluzând impactul IFRS 16, Sphera a înregistrat un profit de exploatare în restaurante de 124,3 mi­lioane de lei, în creș­tere cu 20,5% față de 2018, și un pro­fit net de 64,2 mili­oane de lei, cu 165% mai mult.
  • Avans. La nivel de grup, Sphera Franchise Group a raportat vânzări consolidate de 954,7 milioane de lei pentru anul 2019, reprezentând o creș­tere de 23,8% față de anul precedent.
  • În top. Principalii factori ai rezultatelor grupului din 2019 au fost crește­rea cu 15,9% a vânzărilor USFN România (restaurantele KFC din România, n.r.), comparativ cu anul 2018, și creșterea cu 155% a vân­zărilor USFN Italia (adică restaurantele KFC din Italia, n.r.).

(Acest articol a apărut în numărul 97 al revistei NewMoney, 24 august-6 septembrie)