La peste 30 de ani de activitate, Bijuteria STIL din Râmnicu Vâlcea, deținută de familia Groza, se pregătește de o nouă etapă de expansiune, dar și de schimbul de generații

Florel Manu 01/08/2022 | 10:31 Oameni
La peste 30 de ani de activitate, Bijuteria STIL din Râmnicu Vâlcea, deținută de familia Groza, se pregătește de o nouă etapă de expansiune, dar și de schimbul de generații

Oana Groza (în centru) se pregătește să preia frâiele businessului de familie și își propune să continue povestea Bijuteriei STIL și în afara țării.

Mulți dintre întreprinzătorii români care au pornit în antreprenoriat la începutul anilor ’90 cu mici businessuri de familie, pe care le-au consolidat în timp și le-au adus la cifre de afaceri de milioane de euro, au ajuns acum în faza schimbului de generații. Printre ei se numără și soții Ion și Maria Groza (64, respectiv 58 de ani), care așteaptă ca fiica lor mai mică, Oana Groza (32 de ani), să scrie un nou capitol al unei povești de business pe care au început-o în urmă cu 31 de ani – Bijuteria STIL.

Forțe proaspete

Absol­ventă de Medicină, la Universitatea „Carol Davila“, din Bucu­rești, Oana Groza a lucrat în ultimii șase ani ca medic de fa­milie la Viena. De șase luni s-a întors definitiv în România, pentru a se dedica în totalitate businessului familiei. „Acum sunt și antreprenor și deja m-am implicat în departamentul de creație și de design al com­paniei“, spune plină de entuziasm Oana Groza, care își va asuma responsabilitatea și pentru departamentele de marketing și PR ale Bijuteriei STIL.

Este conștientă că afacerea familiei sale este una extrem de complexă, bazată atât pe retail, cât și pe pro­ducție, dar crede că va face față provocării de a se integra în acest business grație experienței că­pă­tate „într-o cultură critică precum cea din Austria“.

Oana Groza spune că este obișnuită cu businessul familiei încă de mică. A lucrat în magazinele compa­niei și a învățat atunci nu doar cum se face comerț, ci și care este valoarea bijuteriilor și a banilor. După ce a devenit medic, a rămas interesată de industria biju­teriilor. „Concediile mi le făceam la ex­poziții de biju­terii prin Italia și la Hong Kong“, mărturisește aceasta.

Afacerea familiei Groza s-a dezvoltat pe două direcții distincte – Bijuteria STIL, adică producție și vânzare de bijuterii, care a generat anul trecut o cifră de afaceri de circa 12 mili­oane de euro, în creștere cu 25% față de 2020, anul precedent, și rețeaua de magazine de amanet operate sub brandul City Gold, afacere care ge­ne­rează și ea circa două mili­oane de euro pe an. În total, pe cele două linii de business, familia Groza operează 30 de ma­­gazine, din care două sunt online.

Încă din perioada în care și-au structurat businessul, soții Ion și Maria Groza au avut sarcini precise în companie. Maria Groza, din poziția de chief executive officer (CEO), se ocupă de zona de operațiuni, iar Ion Groza este responsabil de partea strict financiară. „E fabuloasă producția de bijuterii, iar dacă nu o faci cu pasiune, nu are rost să o faci“, spune Maria Groza, adăugând că atelierul de pro­ducție al companiei prelucrează în fiecare lună o medie de cinci kilograme de aur, masă care poate ajunge în lunile de vară și la șapte kilograme. Dar până a ajunge la aceste performanțe, businessul STIL a apărut sub forma unui butic deschis în anul 1991 în centrul orașului Râmnicu Vâlcea.

Începuturile Bijuteriei STIL

„Am pornit cu un împrumut de 160.000 de lei din bancă“, spune Ion Groza. Se întâmpla într-o perioadă în care era foarte greu nu doar să obțină un credit, dar și să-l achite, în condițiile în care, pe fon­­dul inflației galopante de la începutul anilor ’90, dobânzile erau și de peste 120%. Micul magazin al fa­miliei sale vindea orice în acea perioadă, inclusiv aur. În timp, Ion Groza a constatat că vânzarea de bijuterii aduce profit mai mare și a decis să reorienteze businessul. „Am mers mult pe logică. Notam pe hârtie tot ce vindeam, iar produ­sele care mergeau cel mai bine le treceam pe primul loc“, își amintește Ion Groza de momentul în care a schimbat cu totul mo­dul în care aborda afacerea.

La început, antreprenorul pornise cu ideea că ar putea eșua în business și luase în calcul inclusiv să vândă mașina familiei. Dar nu a fost așa, pentru că businessul a avut succes încă din primii ani, pe fondul cererii destul de mari de bijuterii din aur. Patru ani mai târziu, familia Groza a cumpărat un teren într-o zonă periferică din Râmnicu Vâlcea, unde a con­struit o casă la parterul căreia a deschis un ma­ga­zin de bijuterii.

În acea perioadă, bijuteriile erau aduse mai ales din Turcia, dar și din Italia – în special modele cu un design deosebit. În prezent, Bijuteria STIL achiziționează aurul atât de pe bursă, cât și de la eventuali clienți. „Clientul are posibilitatea de a da aur la schimb și de a achiziționa o bijuterie nouă“, explică Maria Groza.

Când vine vorba de achiziția de pe bursă, dacă ne raportăm la prima jumătate a anului, prețul aurului pe piețele internaționale a avut diverse variații. 2021 s-a încheiat cu o cotație de 1.828,60 dolari uncia (o uncie înseamnă 28,3495 grame). Din 24 februarie, după invazia Rusiei în Ucraina, prețul aurului a înce­put să crească, iar în prima jumătate din martie de­pă­­șise 2.000 de dolari pe uncie. Apoi a început să scadă, ajungând la sfârșitul primului trimestru la un preț de mai puțin de 1.700 de dolari pe uncie.

Drumul spre producție

1995 a fost momentul în care a avut loc și prima mare schimbare a filozofiei de business, cei doi antreprenori hotărând să facă pe cont propriu și producție de bijuterii. Pentru aceasta aveau însă nevoie de bijutieri, așa că au pornit prin localitățile din jurul orașului Râmnicu Vâlcea să caute oameni cu experiență în domeniu. În acel moment, persona­lul calificat putea fi găsit doar la uni­tățile de pro­duc­ție ale Bijuteriei de Stat, care apar­ținea de Cooperativa Meșteșugărească de Stat.

„Soțul meu a început să strângă informații și să bată din ușă în ușă pentru a găsi oameni calificați. Așa a ajuns la un domn de 35 de ani din Călimănești, care lucrase în domeniu“, detaliază Maria Groza. Întâmplarea a făcut ca acea persoană să aibă și un catalog cu modele de bijuterii din perioada comunistă. După mai multe căutări, Ion Groza a reușit să formeze o echipă de trei bijutieri, completată ulterior cu două femei care lucraseră și ele în domeniu înainte de 1989, în cadrul aceleiași coo­perative meșteșugărești. Vorbind despre acea perioadă, antreprenorul spune că dorința sa de a intra pe zona de producție a fost amplificată și de vizitele repetate în magazine de bijuterii din afara țării, unde a văzut modele care puteau fi făcute inclusiv manual.

După formarea echipei, Ion Groza a început să pro­ducă în special verighete și inele cu pietre pre­țioase, totul realizându-se exclusiv manual. Vânzările au început să crească, iar în anii care au urmat familia Groza a început să achiziționeze echipamente și mașini dedicate, crescându-și astfel capacitatea de producție și, implicit, veniturile. În 2005, STIL a mai făcut un pas și a deschis primul său magazin din București, pe Calea Victoriei, antreprenorii căutând piețe cât mai mature. În momentul de față, compania are trei astfel de puncte de vânzare în Capitală, toate, în centre comerciale: AFI Cotroceni, Băneasa Shopping City și Unirea.

Totul pentru extindere

Odată cu maturizarea afacerii, Ion Groza a hotărât să pună accentul pe producție. După o extindere a spațiilor de producție și de vânzare, în 2014 a investit două milioane de euro, din fonduri europene și resurse proprii, în achi­ziționarea a două utilaje moderne, cu comandă nu­me­rică, unul pentru debitarea materialelor, iar ce­lălalt pentru realizarea efectivă a modelelor de veri­ghete și inele. După achiziționarea unor noi aparaturi performante a urmat o perioadă de aproximativ doi ani de pregătire a personalului. „Am trimis oameni la specializare în străinătate. Pe cei din zona de pro­ducție, în Germania, iar cei care fixează pietre au mers în Italia“, mai spune Ion Groza, care a trimis oameni să se specializeze inclusiv în verificarea calității pietrelor prețioase care sunt montate pe bijuterii, aceste cursuri desfășurându-se în țară, la Timi­șoara.

„Credem că putem concura cu orice casă de biju­terii din afara țării. Putem face aproape orice fel de inel. Avem inclusiv imprimantă 3D care poate face aproape orice tip de bijuterie“, completează Maria Groza. Singurele sortimente de bijuterii pe care nu le face compania sunt lănțișoarele, pentru care este ne­voie de echipamente speciale. Dacă până acum a investit preponderent în zona de producție, Bijuteria STIL va schimba strategia și va da mai multă atenție și segmentului de marketing, un segment al cărui potențial în susținerea creșterii unei afaceri în domeniu a fost deja demonstrat de lanțul de magazine de bijuterii Teilor, cel care – pe fondul unei promovări susținute – a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de circa 47 de milioane de euro, de la 29 de milioane de euro în 2020.

„Obiectivul meu pentru acest an este să cresc zona de online“, spune acum și Oana Groza. În acest moment, segmentul de online al Bijuteriei STIL ge­nerează doar 5% din business, prin două platforme de e-commerce. Aceasta speră ca, în următorii cinci ani, compania să poată ieși cu produse și la export. Pentru început se uită către țări ca Ungaria și Austria. Ion Groza spune că a luat și el în calcul intrarea pe piețele externe, însă fără a-și face în mod special un obiectiv din asta. Povestește că a participat la o ex­poziție din Italia, țară unde calitatea și designul produselor Bijuteriei STIL au fost apreciate, însă… „când aud că suntem români nu prea par interesați, pentru că nu avem o tradiție în domeniu“. Nu ascunde faptul că, după acel eveniment, a încheiat câ­teva contracte, dar nu suficiente pentru a se gândi la o extindere serioasă în afara țării.

Ion Groza are însă încredere în capacitățile fiicei sale Oana de a crește businessul. Are deja un exemplu. Fiica mai mare, Diana Constantinescu (36 de ani), are deja un business similar, administrând un lanț de șapte magazine de bijuterii. Ea locuiește la Timi­șoara, unde are două magazine. Alte două sunt la Râmnicu Vâlcea și câte unul la Târgu Jiu, Drăgășani și Drobeta-Turnu Severin. Soții Groza spun că nici fiica lor cea mare nu are pregătire specială în zona bijuteriilor, ci a urmat ASE și Drept, specializându-se, evident, tot în magazinele familiei.

Coroana de pe business

În evoluția sa, Bijuteria STIL a mai marcat un moment de cotitură. „Din 2017 suntem furnizori ai Casei Regale a României“, spune Oana Groza. Această calitate a fost acordată Bijuteriei STIL în urma unui amplu proces de selecție a reprezentanților Coroanei Regale. Din această pos­tură, compania familiei Groza se ocupă de mente­nanța bijuteriilor regale. Colaborarea dintre STIL și Casa Regală a început prin curățarea bijuteriilor pe care familia regală le-a dobândit de-a lungul timpului.

Inspirați de rafinamentul bijuteriilor regale, designerii STIL au creat un colier-unicat din aur alb, cu diamante și safir albastru. „În pandemie, când am avut timp să ne gândim, am făcut inclusiv o colecție în cinstea regalității și avem un colier cu 1.529 de dia­mante inspirat din colierul reginei Maria“, spune Oana Groza. Bijuteria – care costă aproape 55.000 de euro și a cărei realizare a durat o lună – a fost pre­zentată anul acesta la festivalul de film de la Cannes, fiind purtată de criticul de specialitate Irina Margareta Nistor.

Familia Groza spune că în ultimii doi ani, marcați de pandemia de COVID-19, a fost nevoită să-și adap­teze businessul noilor condiții din piață. Chiar la începutul restricțiilor sanitare, vânzările au fost direct afectate, pentru că magazinele din centrele comerciale au fost închise. „Ne-am păstrat angajații și am făcut tot posibilul să dăm salariul de pe cartea de muncă, însă au fost și perioade scurte în care am dat doar 75%“, își amintește Ion Groza.

Tot în ultima perioadă, marcată de creșterea ga­lo­pantă a prețului la utilități, sediul principal din Râmnicu Vâlcea al Bijuteriei STIL a fost dotat cu panouri solare. „În urma unei investiții de 50.000 de euro, am achiziționat panouri solare care ne asigură 100% din necesarul de energie electrică“, menționează Oana Groza. Pentru a ține pasul cu digitalizarea și cu vre­mu­rile, STIL a apelat la soluții de gestionare a resur­selor firmei de la compania germană SAP, cel mai mare jucător la nivel global din zona automatizării proceselor de business.

„E eficientă pentru producție și pentru antreprenor. Ne dorim să implementăm și rapoarte pentru manageri, pe viitor“, mai spune Ion Groza, referindu-se la soluția SAP. În paralel cu digitalizarea se vor înmulți și campaniile de marketing, în așa fel încât, în viitorul apropiat, STIL să devină o cu totul altă bijuterie de business.

Aurul, în cifre

Cererea de aur a scăzut în 2020 la cel mai mic nivel din 2009 încoace, potrivit unui raport al Consiliului Mondial al Aurului publicat în ianuarie 2021.

  • TENDINȚĂ. Cererea mondială de aur a scăzut cu 14% în 2020, până la 3.759,6 tone, fiind pentru prima dată în ultimii 11 ani când a coborât sub pragul de 4.000 de tone.
  • PRODUCȚIE. Consumul de aur al producătorilor de bijuterii – care reprezintă principala sursă de cerere, dominată de China și India – a scăzut până la 1.411,6 tone, cu 34% mai puțin față de anul precedent.
  • ACHIZIȚII.  Băncile centrale din întreaga lume au cumpărat 273 de tone de aur în 2020, în scădere cu 59% față de 2019.

Acest articol a apărut în numărul 145 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.