Japonezii fac 4,5 miliarde de dolari pe an din obiectele persoanelor decedate. Care este formula acestui business

Mimi Noel 29/08/2018 | 10:22 Global
Japonezii fac 4,5 miliarde de dolari pe an din obiectele persoanelor decedate. Care este formula acestui business

 

Servicii care eliberează casa unui defunct, fără urmași de cele mai multe ori, de bunuri care sunt apoi revândute, este o afacere de miliarde de dolari într-o Japonie în care cultura lucrurilor la mâna a doua nu are nimic ruși­nos. Dimpotrivă.

Acest articol a apărut în numărul 47 (27 august – 9 septembrie) al revistei NewMoney

Jeongja Han bagă într-o pungă de gunoi niște resturi, în timp ce clienta ei, o doam­nă la 50 de ani rămasă de curând văduvă, stă pe un scaun și privește mecanic. Soțul i-a murit într-un accident de mașină acum câteva săptămâni, iar ea acum eliberează apartamentul spațios cu două dormitoare în care au locuit timp de 30 de ani în cochetul cartier Ebisu din Tokyo. Nu are copii cărora să le poată lăsa ceva, așa că îi dă lui Han ultimele indicații: „scapă de tot“.

Han este directorul Tail Project, o afacere care funcționează de șase ani pe o nișă ce poate părea unora ciudată – face curățenie și eliberează casele celor care mor și nu au urmași. Este un serviciu la mare cerere într-o Japonie în care popu­lația este tot mai îmbătrânită și mai puțină – în 2017, la 946.000 de nașteri au fost peste 1,3 milioane de decese, fiind al șaselea an consecutiv de declin. Lucrurile luate din aceste case sunt predate unei companii care apoi le exportă pe mare către cumpărători din Filipine.

Potrivit unor estimări, populația ni­ponă ar putea scădea cu o treime în următorii 50 de ani și sunt puține șanse ca trendul să se inverseze. Proble­ma datează din anii de boom de după Al Doilea Război Mondial care a antrenat o explozie fără precedent a consumului într-o Japonie extrem de conservatoare. Totul a culminat cu bula imobiliară de la începutul ani­lor ’90. Nesiguranța economică de după acea bulă i-a determinat pe tinerii japonezi să amâne mult mariajul și procreerea sau chiar să renunțe la ambele. Astfel, Japonia are azi cea mai îmbătrânită societate, mili­oane de case abandonate și familii cu prea puțini urmași sau deloc.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close