În ce direcție se va îndrepta industria spectacolelor în noul context pandemic
Să fie streamingul multiview salvarea artelor și a artiștilor în vremurile marcate de o pandemie care a oprit spectacolele?
În 2021, noile producții ale celebrei companii monegasce de balet Les Ballets de Monte Carlo nu specifică numele regizorului. Motivul ține de noua direcție către care se îndreaptă spectacolele în context pandemic. Oamenii nu mai merg în sălile de spectacol, ci rămân în sufragerie – pentru prima dată, privitorii sunt la butoane.
În timp ce se desfășoară spectacolele de balet ale lui Jean-Christophe Maillot – „Dov’è la Luna“ și „Core Meu“, spectatorii virtuali pot alege între patru unghiuri diferite oferite de numeroasele camere de filmare care imortalizează acum procesul artistic. Sunt camere care urmăresc anumiți dansatori, în timp ce se pregătesc de intrarea pe scenă, își fac numărul, apoi ies de pe scenă, gâfâind. Altele prezintă, dintr-un unghi bine știut de toată lumea, un cadru general al scenei, în fine, sunt și unele care fac zoom pe muzicieni.
Iată că pentru artele spectacolului, lovite dramatic de coronacriză cu tot pachetul de restricții care au afectat toată planeta, tehnologia multiview ar putea oferi soluția la o problemă majoră – cum să captezi atenția spectatorilor când rămân în propria sufragerie și nu mai ajung în sala de spectacol. Răspunsul inițial al majorității care activează în sector a fost să pună online cât mai mult conținut video obișnuit. Dar fiind obișnuit, la aproape un an de pandemie, s-a cam instalat letargia, chiar și în rândul fanilor înrăiți ai spectacolelor, fie ele de dans sau de teatru.
De la bolizi la balet
„Când mergi la un spectacol în sală, alegi la ce să te uiți, urmărești un actor mai mult decât pe ceilalți, de exemplu. Când urmărești un streaming online nu poți face asta“, explică londoneza Linda Uruchurtu, specialistă în date și fan al spectacolelor de balet și de operă. Poți însă face asta folosind tehnologia multiview, care până la apariția pandemiei s-a dezvoltat puternic, dar preponderent în zona transmisiunilor sportive, astfel încât spectatorii să poată alege între competițiile sau atleții preferați, de pe un ecran împărțit în mai multe ferestre.
Maillot, directorul companiei Les Ballets de Monte Carlo, despre care acum zece ani Jerusalem Post scria că oferă baletul pentru secolul al XXI-lea, s-a inspirat din Formula 1 pentru a dezvolta o platformă video cu ajutorul a doi foști dansatori care acum dețin o companie de tehnologie.
„M-am plictisit atât de tare în al doilea lockdown din Franța, încât am început să urmăresc cursele de Formula 1. Mi-am dat seama că pe canalele de sport, de pildă, poți opta să stai cu pilotul Fernando Alonso în mașină. Ei bine, m-am gândit dacă pot oferi același gen de imersiune și într-un spectacol de teatru sau de operă“, povestește Maillot pentru FT.
În zona artelor spectacolelor, muzica pop sud-coreeană, larg cunoscută drept K-pop, a făcut pionierat în materie de multiview în concerte live, dar cu spectatori virtuali. Anul trecut, BTS, cea mai populară formație sud-coreeană, a organizat două concerte cu o audiență enormă – cel din octombrie a avut peste 900.000 de privitori din 180 de țări și teritorii.
„Am fost fascinată să observ cât de mult (tehnologia multiview, n.r.) influențează experiența“, mărturisește Uruchurtu, care a început să urmărească spectacolele K-pop în primul lockdown din Regatul Unit. „Am fost uimită în primul rând de nivelul de engagement. Privitorii puteau nu doar să aleagă din ce unghi urmăresc spectacolul, dar puteau și să reacționeze virtual, aprinzând lumini sau aplaudând“, continuă aceasta.
Croitorii de conținut
Pentru Kiswe, compania americană care dezvoltă tehnologie video pentru spectacolele transmise online de BTS, a devenit limpede în perioada acestui lockdown că este uriașă cererea – oamenii vor concerte și spectacole interactive pe care să le urmărească de acasă.
La concertul din octombrie, audiența virtuală a generat 310 milioane de aplauze, iar rata de participare – numărul de privitori care au urmărit spectacolul din diverse unghiuri, mutând de la o cameră la alta – a fost de peste 90%, potrivit spuselor lui Mike Schabel, chief executive officer (CEO) al companiei Kiswe. Dacă în industria media tradițională artiștii performează, privitorii stau și ascultă/urmăresc, „acum avem această audiență nouă care vrea să aibă o față, să se implice într-un fel sau altul în conținut“, explică Schabel.
Și Maillot consideră că asistăm la o schimbare pe termen lung. „Dezvoltarea acestor noi instrumente a fost accelerată de pandemie, dar personal cred că este legată și de schimbarea comportamentului social. Oamenii sunt mai asertivi cu viața lor – vor să spună public ce gândesc, să dea o notă restaurantului la care merg“, mai spune coregraful monegasc. Cheia, crede Schabel, este să personifici experiența cât mai mult posibil după chipul și asemănarea audienței-țintă – de pildă, este puțin probabil că aceia care merg la operă ar dori să aprindă luminițe în timpul spectacolului.
Linda Uruchurtu crede că și alte forme de artă pot învăța din modul în care K-pop a ținut cont, să zicem, de indicațiile de scenă primite de la fani. „Ce au reușit unele trupe din curentul K-pop a fost să capitalizeze modul nou de a-și înțelege baza de fani“, adaugă Uruchurtu.
În cazul teatrului, camerele pot urmări prestația fiecărui actor chiar și când, la anumite scene, să spunem, nu este în centrul replicilor. „Dacă te uiți la «Core Meu» al lui Maillot, care aduce pe scenă zeci de dansatori și muzicieni, unghiurile multiple ajută enorm și intensifică experiența vizionării spectacolului. Ca privitor, te poți cufunda în efervescența fiecărui artist în parte, fără însă a pierde cadrul coregrafic larg“, mai spune Uruchurtu.
Presiunea fluidității
Posibilitățile devin practic nelimitate. Fanii operei pot să stea tot spectacolul cu ochii numai pe dirijor, dacă vor, în plus pot experimenta cu sunetul, care, la fel, poate fi redat din diverse părți ale orchestrei.
Nu este însă ușor să croiești o experiență multiview, asigură în cunoștință de cauză Schabel, trebuie să treci de bariera problemelor, dar și de diferențele dintre dispozitivele de pe care aceștia accesează respectivul conținut. De pildă, în cazul platformei folosite de Les Ballets de Monte Carlo, exista un delay notabil de fiecare dată când era ales un alt unghi de pe două computere diferite. Pentru privitorii obișnuiți cu fluiditatea platformelor de streaming moderne, orice mică scăpare tehnologică duce la abandonarea spectacolului de către privitor.
Avansul tehnologiei de streaming tot mai sofisticate poate da un răspuns și chestiunii mai vechi pe care o ridică artiștii și companiile care organizează foarte multe turnee – anume, costul de mediu plătit pentru toate zborurile pe care le implică un turneu global. „Mă întreb dacă mai are sens să iei 80 de oameni la Tokio pentru doar patru ore de spectacol. Poate fi și aceasta o modalitate prin care artiștii să se reconecteze cu audiența“, mai punctează Maillot un aspect.
Transformări
În privința concertelor live, începe o perioadă plină de transformări și cu noi limite.
- COSTURI DE PRODUCȚIE. În cazul companiei monegasce Les Ballets de Monte Carlo, costurile de producție pentru transmisia streaming multiview sunt undeva în jur de 31.000 de lire sterline (35.000 de euro) și alte 4.500 de lire sterline (5.100 de euro) lunar pentru hosting.
- 22 DE OAMENI. În cazul companiei Kiswe, folosirea tehnologiei cloud reduce semnificativ costurile în teren. Pentru concertul celor de la BTS, a fost nevoie de doi oameni în Seul și de alți 20 în diverse colțuri ale lumii.
Acest articol a aparut în numărul 109 al revistei NewMoney
FOTO: Getty