În așteptarea unei reveniri pe creștere a pieței de modă din offline, brandurile se iau astăzi la întrecere în online

Senica Micu 24/05/2021 | 11:23 Financiar
În așteptarea unei reveniri pe creștere a pieței de modă din offline, brandurile se iau astăzi la întrecere în online

Listat de curând la Bursa din Varșovia, retailerul polonez de fashion Answear.com, prezent în România din 2015, mizează pe creștere și de aici înainte, în ritmul pe care îl are piața totală de e-commerce, evaluată anul trecut la 5,6 miliarde de euro în plan local.

Un studiu publicat de PayU arată că ro­mânii au cheltuit în online, anul trecut, peste 700 de milioane de euro doar pentru produsele de modă, acest segment urmând să depășească un miliard de euro în 2021.

„E-commerce-ul a câștigat în România toc­mai pentru că avea mult loc de creș­tere. Imediat după pandemie, abia am ajuns la un 45% dintre utilizatorii de internet care au cumpărat online. Deci, încă este mult loc de creștere“, spune Raluca Radu, country manager Answear România.

În acest context, polonezii își vor continua planurile de dezvoltare pe piața ro­mânească, având ca obiectiv un număr de 500 de branduri în portofoliu până la fina­lul anului în curs, față de cele 400 existente deja.

Answear, în top 3

Prezent în România de mai bine de cinci ani, retailerul de modă Answear și-a dublat afacerile în fiecare an, ajungând în 2019 (înainte de criza sanitară) la un ru­laj de 22 de milioane de euro, vânzări ce îl poziționează între primii trei jucători din do­meniu, alături de liderul Fashion Days (parte din grupul eMAG) și ePantofi.ro, o altă companie din Polonia.

„În 2020, am avut o creștere de peste 30% a businessului Answear la nivel de Ro­mânia față de 2019. Și anul acesta prog­nozăm cel puțin același ritm. Investițiile prin­cipale vor fi în diversificarea portofoliului de branduri și în îmbunătățirea expe­rienței de cumpărare, atât în website, cât și în aplicația mobilă“, detaliază Raluca Radu. De altfel, România e țara în care grupul Answear a avut cea mai rapidă ascensiune, fiind astăzi a doua piață ca volum, după Polonia.

În privința brandurilor internaționale, compania a adăugat anul trecut în plat­for­mă nume precum Pinko, Max Mara, Karl Lagerfeld, Elisabetta Franchi, Furla, Hugo Boss sau Swarovski, ajungând astfel la aproximativ 400 de mărci listate. Mai mult, pentru a-i încuraja pe designerii ro­mâni să-și promoveze creațiile, Answear poartă discuții în această direcție, cel mai recent exemplu fiind intrarea în portofoliul grupului a brandului românesc Nissa.

Strategic, Answear se va axa pe „livrarea cât mai rapidă a produselor și asigurarea unui proces de returnare foarte simplu“, miș­cări dictate de schimbarea de comportament a consumatorului. Concret, un client care până anul trecut cumpăra branduri de fashion doar din malluri „a descoperit între timp avantajele comerțului on­­line și a început să cumpere tot mai frec­vent în acest fel“.

Bonul mediu a crescut cu 20% în 2020, odată cu atragerea unui nou segment de public-țintă. Din cauza limitărilor și distan­țării fizice, nu s-au mai organizat concerte, evenimente și petreceri și, astfel, s-a observat un avans pentru categorii de produse precum hainele din categoria sport, adidașii, pijamalele, tricourile. Preconizăm că tendința de a purta și cumpăra haine con­­fortabile va persista în continuare“, mai spune Raluca Radu.

Dezghețarea parțială a economiei, re­la­xa­rea restricțiilor, precum și diminuarea fricii cu privire la pandemie i-au determinat pe oameni să fie interesați din nou de fashion. Cu siguranță, redeschiderea restaurantelor și a cafenelelor, posibilitatea de a ieși la aer și perspectiva vacanțelor viitoare joacă astăzi un rol important. Drept urmare, și piața de fashion online va avea o creștere anuală de 30% în următorii ani, potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).

„Categoria de fashion este categoria nu­mărul unu pe piețe mai evoluate, deci mai avem cale lungă în România până să ajungem acolo. 2020 doar a accelerat ritmul“, adaugă Raluca Radu.

Pentru sectorul comerțului electronic, anul 2020 a fost unul ce a marcat o evoluție spectaculoasă, fiind atinse ținte planificate uneori chiar peste doi-trei ani. Însă acest sec­tor este doar partea ușor de văzut și de cuantificat a ceea ce denumim mai larg eco­­­nomia digitală, a cărei valoare este cu mult mai mare și care poate fi șansa Ro­mâniei de a recupera extrem de rapid decalajele de dezvoltare față de statele vestice“, spune și Florinel Chiș, director executiv al ARMO. Potrivit raportului Eurostat publicat în ia­­nuarie 2021, 85% din români au utilizat in­­ternetul cel puțin o dată în ulti­mele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o tranzacție online în ulti­mele 12 luni. Prin aceste statistici, România se situează la coada clasamentului ță­rilor din UE, fiind urmată doar de Bulgaria – cu 42% din utilizatorii de internet care au cum­părat online cel puțin o dată în ulti­mele 12 luni.

Scăderi în offline

În timp ce industria de fashion online va continua să crească, nu același lucru se va întâmpla cu retailul offline, segment extrem de afectat de pan­demie, tendința de scădere urmând să se men­țină și în 2021. Pe scurt, jucătorii din co­­merțul tradițional din România au fost nevoiți să facă rapid o reconfigurare online a modului în care funcționează, pentru acest lucru având nevoie de resurse și know-how care au inclus: platforme logistice pentru comerțul electronic, sisteme in­tegrate de relații cu consumatorii, prin te­­lefon, chat, mesagerie și e-mail, precum și marketing one-on-one.

Înainte de declanșarea pandemiei, și Ans­wear lua în calcul o prezență în mediul offline din România, intenția fiind să inves­tească într-o serie de spații fizice. Însă pla­nul acesta a fost întârziat de noul context, iar punerea sa în practică urmează să fie corelată cu evoluția viitoare a pieței locale offline de modă. În Polonia, Answear are deja o rețea de peste 100 de magazine des­chise sub brandul propriu, Medicine.

Fondată în 2011 de Krzysztof Bajołka, plat­forma Answear.com a devenit între timp primul jucător de modă din online în Polonia, cu prezență în mai multe țări din Eu­ropa Centrală și de Est. Recent, compania Wearco, care operează platforma Answear.com, s-a listat la bursa din Varșovia.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.