Ikea: ce tertipuri de marketing folosește grupul suedez pentru a-i atrage pe tinerii din ce în ce mai comozi

Mimi Noel 23/02/2018 | 11:30 Global
Ikea: ce tertipuri de marketing folosește grupul suedez pentru a-i atrage pe tinerii din ce în ce mai comozi

Experiența Ikea aproape că s-a standardizat, fie că vorbim de un magazin din San Diego, Novosibirsk sau Tokyo. Cutia imensă cu albastru și galben, labirinticul interior, chiftelele suedeze fac parte din formula de succes a companiei suedeze, fondate în 1943 de Ingvar Kamprad decedat la sfârșitul lunii ianuarie. Liderul retail­ului de mobilă, cu vânzări de 38,3 miliarde de euro anul trecut în cele 400 de magazine din 49 de țări, a înce­put totuși să se schimbe.

Acest articol a apărut în numărul 34 (19 februarie – 4 martie) al revistei NewMoney

Ei bine, în cel mai nou magazin Ikea din Londra, din cadrul unui centru comercial, nu mai găsești celebrele chiftele suedeze. Unul dintre cele 24 de magazine într-un format mai mic pe care Ikea le-a deschis în 2015, cel londonez are doar 900 de mp, comparativ cu cei 25.0000 de mp cât măsoară un magazin Ikea tipic. Noul magazin are doar câ­teva camere mobilate și di­verse acce­sorii și mai nimic nu poate fi cum­părat și luat acasă pe loc. În schimb, clienții plasează comenzi personalizate, folo­sind computerele din magazin și apoi aranjează detaliile livrării.

Chiar și bricolajul este opțional – clienții pot solicita ca asamblarea să fie făcută de TaskRabbit, o companie din San Francisco pe care Ikea a achizi­ționat-o recent. Compania trimite pe cineva acasă la client pentru a-i asambla mobila.

e-IKEA. Ceea ce încearcă Ikea cu acest nou format și cu alte inițiative – extinde­rea în online și magazine de tip pop-up – este să-și securizeze pe viitor hegemonia incontestabilă. „Testăm și încercăm să dez­voltăm o nouă lume Ikea. Totul se de­rulează azi la o viteză revoluționară“ spune Jesper Brodin, CEO al Ikea.

Ikea nici nu-și permite să se miște încet. În ultimii cinci ani, traficul în magazinele sale tradiționale a stagnat, dat fiind că tinerii – bazinul său principal de consumatori – s-au mutat în metropole, conduc mai rar și cumpără tot mai mult online. Cuplurile tinere care odinioară petre­ceau un weekend mergând la Ikea, azi stau mai mult în online.

„Ikea s-a dezvoltat plecând de la pre­misa că oamenii sunt dispuși să meargă 50 de km cu mașina pentru a economisi niște bani, cumpărând ceva care arăta mi­nunat“, explică Ray Gaul, analist în cadrul agenției Kantar Retail din Londra. „Tineri­lor le place Ikea, dar fie nu pot, fie nu au chef să conducă pentru a ajunge la magazin. Așa că nu are de ales și va trebui să investească în servicii mai bune“.

De asemenea, gigantul suedez face eforturi pentru a recupera terenul pierdut în online. Vânzările online de mobilă și elec­trocasnice vor crește cu aproape 12% în următorii trei ani, depășind segmente mai dinamice precum bunurile electro­ni­ce, potrivit estimărilor grupului de ana­liză Statista Inc. Cu toate acestea, Ikea vinde online doar în jumătate dintre piețele pe care este activă, indică Bloomberg Intelligence.

Mai mult, în online, compania suedeză are de înfruntat o competiție agresivă, companii precum Wayfair Inc., din Boston care oferă mobilă personalizată și a ajuns la vânzări anuale în Europa și SUA de peste 4 miliarde de dolari. Și Amazon și-a lansat anul trecut propria linie de mobi­lier, inclusiv brandul Rivet dedicat în special millenials atenți la preț.

Oficialii suedezi au anunțat că inten­ționează să vândă online în toate cele 49 de țări până la finalul acestui an și, fără a da mai multe detalii, că vor începe să vândă chiar și prin terți, precum Amazon sau Alibaba.

EXPERIENȚE ȘI EXPERIMENTE. Ikea a deschis cele 24 de magazine cu format redus în Canada, China, Japonia și în câteva țări europene, niciunul în SUA. Fiecare magazin de acest tip este diferit, ceea ce îi permite companiei să testeze mai multe modele – sunt fie pe străzi principale, fie în cadrul centrelor comerciale, cu sau fără cafeteria.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close