Genți de mătase, un business care îți aduce cât un salariu de multinațională

Cristina Dobreanu 15/06/2017 | 11:51 Oameni
Genți de mătase, un business care îți aduce cât un salariu de multinațională

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Fiecare femeie are (cel puțin) o geantă, iar fiecare geantă are o poveste. Și când personajul principal este mătasea, iar produsul este unicat, atunci povestea începe cu Silkdom.

O veche legendă chineză spune că, în urmă cu mai bine de 4.000 de ani, Lei-Tzu, soția Împăratului Galben, bea ceai în grădină când o gogoașă de mătase i-a căzut în cană. Din cauză că băutura era fierbinte, gogoașa a început să se desfacă și, încet-încet, a reu­șit să acopere întreaga grădină. Lui Lei-Tzu i-a plăcut produsul, pe care l-a asemănat inițial cu lâna, dar, în același timp, a văzut că din interiorul său s-a des­prins un vierme. A obținut aprobare de la împărat pentru a studia viermii de mătase care se dezvoltau în copacii din grădină și a pus astfel bazele sericulturii.

Mult timp, mătasea, preferată la curtea imperială, nici nu avea voie să părăsească China, însă, cum lucrurile frumoase nu pot fi ținute secrete la nesfârșit, produsul a cucerit treptat marile orașe. De atunci și până astăzi, fascinația pentru mă­tase se menține. Asociată de regulă cu produse vesti­mentare, măta­sea a început să fie folosită și pentru altfel de articole.

STARTUP AUTODIDACT. Mădălina Nistor (38 de ani) a fost atrasă de mică de frumusețea și eleganța acestui material. A moștenit această pasiune de la bunica sa, care a lucrat într-o țesătorie de mătase în București și care i-a făcut primul cadou din mătase pe vremea când Mădălina avea doar nouă ani. În timp, a strâns mătasea în lăzi, fără să îi dea neapărat o întrebuințare anume. Până în momentul în care a avut ideea să o transforme într-un accesoriu: clutch sau minaudière. Adică genți de dimensiuni reduse, fără mânere, care pot fi ținute în mână, cu diferența că o minaudière este mai mică, în timp ce clutch-ul are dimensiuni ceva mai generoase (în care poate intra chiar un iPad). „Nu știam nimic despre clutch-uri atunci când m-am apucat să le fac. M-am uitat la niște tutoriale pe internet și am încercat apoi să mă gândesc cum aș putea să le recreez industrial“, măr­turisește Mădălina Nistor. A descoperit totul văzând și făcând, știind doar că vrea să atingă perfecțiunea produselor similare realizate de Alexander McQueen. „Acum știu încă de la primele etape dacă clutch-ul va ieși perfect sau nu“, spune ea.

Așa a apărut Silkdom, un startup în care a investit doar 6.000 de euro, fără a pune la socoteală mătasea, pe care o avea deja. Pe lângă cadrele pe care le-a co­mandat din Statele Unite, a direcționat resurse importante către brand și comunicarea vizuală (de la logo și fotografiile de produs la site-ul Silkdom), căci experiența în domeniul comunicării a compensat cu încercările de novice în crearea produsului. Clutch-ul este însă doar „vedeta“ colecției, căci acestuia i se mai adaugă și eșarfele sau mici bijuterii, tot cu componente din mătase.

SURPRIZA DIN PIAȚĂ. Fiecare clutch este însă unic, căci mătasea este folosită o singură dată pentru un astfel de produs. De aceea, deocamdată, și cantitatea de mătase comandată nu e semnificativă, ci mai de­grabă balanța înclină spre varietatea modelelor. Iar cum volumele nu sunt mari, este dificil să obțină discounturi semnificative.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.