Fordul de după Ford: cum încearcă producătorul auto american să revitalizeze producția uzinei de la Craiova

Emil Popescu 11/08/2017 | 13:04 Companii
Fordul de după Ford: cum încearcă producătorul auto american să revitalizeze producția uzinei de la Craiova

Acest articol apare în numărul 21 (7-27 august) al revistei NewMoney

Fost muncitor la Ford Craiova, Adrian a lucrat o vreme ca paznic la o firmă de ter­­mopane, dar a revenit de curând la fa­­brica auto cu speranța că va rămâne aici până la pensie. Planuri pe termen lung are și constructorul american, care ar vrea ca noul model EcoSport să facă ceea ce n-a reușit actualul B-MAX – să revitali­­zeze uzina.

De la preluarea fabricii din Craiova, în urmă cu zece ani, de numele Ford s-au legat mult mai multe așteptări decât confirmări. Pri­­me­­le investiții de amploare au venit mai târ­­ziu decât promisese grupul american, la fel și primul său nou model, B-MAX. Lansat abia în 2012, mini MVP-ul constructorului a ieșit pe piață într-un moment în care caro­seriile specifice monovolumelor au început să scadă în preferințele clienților. Fapt reflectat direct în vânzările B-MAX.

În cazul EcoSport, însă, pariul ar putea fi câștigător. SUV-urile compacte înre­­gis­­trea­­ză creșteri notabile în Europa, iar Ford poate profita cu ușurință de această evo­­lu­­ție dacă va adapta la cerere nu doar tipul de mașină, ci și calitatea și prețurile acesteia. Anul trecut, vânzările de SUV-uri Ford au crescut în Europa cu mai mult de 30%, și cu peste 40% strict pentru EcoSport.

UN NOU ÎNCEPUT. Revenind la Adrian, el este unul dintre cei 1.700 de noi salariați pe care Ford speră să îi angajeze până la sfâr­­și­­tul anului, pentru a asigura producția no­­u­­lui EcoSport. Inițial, constructorul a anun­­țat că va angaja 980 de de operatori de ba­­ză și calificați, dar la finalul lunii trecute a decis suplimentarea angajărilor cu 500 de persoane pentru producția de vehicule și 200 pentru cea de motoare. Perso­nalul fabricii va depăși astfel totalul angajaților din 2007, de circa 3.500. Toto­dată, constructorul va aduce și 220 de ro­boți care să crească eficiența secțiilor de vopsitorie, montaj și caroserii.

„La început nu-mi dădeam mari șanse, pentru că am mai lucrat la Ford și ei nu prea fac reangajări, caută mai mult tineri pe care să-i pregătească. Probabil au contat reco­man­dările“, mărturisește acum Adrian, care speră ca noua mașină să aibă succes pe cât mai mulți ani. „Mă poate duce spre pensie.“ Are 41 de ani.

Data exactă a lansării EcoSport nu a fost încă anunțată public. Cert este în schimb că producția B-MAX va fi oprită din prima parte a lunii septembrie, Ford explicându-și decizia prin „modificările de dinamică din segmentul B“. „Clasa mică a evoluat, iar mo­­novolumele sunt înlocuite treptat de SUV-uri și Crossovere“, se arată într-un comunicat al companiei.

Tot la capitolul motive, cel puțin două ar fi argumentele pentru care Ford a ales Cra­­io­­va pentru noul proiect: uzina nu este folo­­si­­tă nici pe departe la capacitatea poten­­ția­­lă, iar în zonă sunt disponibili angajați bine pregătiți și relativ ieftini.

Pentru a construi SUV-ul, Ford a progra­­mat investiții de 200 de milioane de euro, sumă din care aproape jumătate va fi folo­­si­­tă pentru a transforma secția de caroserii într-una dintre cele mai moderne unități Ford din întreaga lume.

Produs în momentul de față în India, EcoSportul va fi exportat din România pe toate piețele europene, mai puțin în Rusia. Fa­brica din Chennai va continua să producă versiunile EcoSport dedicate Indiei și celorlalte piețe de export la nivel mondial.

FORD FAȚĂ CU ROMÂNIA. Pariul Ford pe piața locală este imens – o producție de 150.000 de SUV-uri ar aduce companiei, la un preț mediu de 17.000 de euro, vânzări de peste 2,5 miliarde de euro pe an, în principal din exporturi. Sumă generată exclusiv de EcoSport, fără a lua în calcul livrările de motoare sau de alte eventuale modele auto.

O producție de acest nivel ar impulsiona masiv și afacerile producătorilor de piese și accesorii, care preferă în general să des­­chi­­dă unități cât mai aproape de fabricile auto, uneori chiar pe platformele acestora.

„Avem nevoie și de al doilea, și de al trei­­lea, și de al patrulea constructor auto pu­­ternic“, spune pentru NewMoney pre­­șe­­din­­te­­le Asociației Naționale a Exportatorilor și Importatorilor din România (ANEIR), Mihai Ionescu, explicând că o prezență mai di­­na­­mi­­că a Ford va ajuta balanța co­­mercială și va completa capacitățile de producție ale firmelor care realizează accesorii și piese auto. Mai mult, speră chiar să apară noi fur­nizori români, din categoria IMM-urilor.

Un succes de vânzări pentru EcoSport ar readuce Ford în topul primilor trei exportatori, scurtând distanța față de liderul Dacia. Anul trecut, Ford a ocupat locul al șaptelea în acest clasament (față de poziția a patra în 2015), fiind depășit și de pro­­du­­că­­tori de componente precum Continental și Au­­toliv, arată datele Institutului Național de Statistică.

REACȚIE ÎN LANȚ. Autoritățile încurcă însă planurile investitorilor de calibru prin lipsa infrastructurii – fără autostrăzi, mașinile construite în România ajung la graniță cu dificultate și costuri mari.

În plus, legislația – în special cea fiscală – a fost schimbată des în ultimii ani, și de multe ori fără sens, luând prin surprindere mediul de afaceri. Un exemplu recent este ideea impozitării pe cifra de afaceri, retrasă după critici vehemente din partea orga­­ni­­za­­țiilor de investitori. Reprezentantul ANEIR vorbește de „bâlbâielile guvernamentale care țin de o politică meschină a re­­zol­­vă­­rii unor probleme punctuale, de moment, ale bugetului“.

La rândul său, Daniel Anghel, partener Consultanță Fiscală PwC România și liderul echipei de consultanță fiscală pentru sectorul auto, spune că investitorii au nevoie de stabilitate: „Diversele iniţiative lansate în dezbatere publică de autorităţi, fără o analiză prealabilă de impact, cu siguranţă nu ajută la atragerea de noi investiţii stră­­i­­­ne“. Și tot statul a dat „undă verde“ importurilor masive de mașini la mâna a doua, odată cu eliminarea de la începutul acestui an a taxei de timbru auto.

Partenerul pe consultanță fiscală al PwC România propune o altă formă de taxare auto, care să ia în calcul vechimea și gradul de poluare. Noua taxă ar descuraja importurile de mașini cu un nivel mare al emisii­lor și ar sprijini dezvoltarea pe termen lung a industriei auto, păstrarea locurilor de muncă și îndeplinirea obiectivelor de mediu, detaliază Anghel pentru NewMoney efectele unei astfel de formule.

Pe termen lung, atenționează consultantul, dezvoltarea sectorului auto depinde de atragerea mai multor producători şi de lansarea în producţie a mai multor modele, care să reducă dependenţa de vânzările unei singure mărci sau ale anumitor modele de succes.

Cu gândul la același „termen lung“ s-a decis și Adrian să revină în uzina auto. Strategia Ford nu este diferită, iar viitorul Ford în România începe și depinde de EcoSport.

 


FOTO: Ford

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.