După ce s-a extins anul trecut în Ungaria, compania de curierat Sameday se uită și către alte piețe din zona Balcanilor
Piața de curierat a prosperat anul trecut și nu îi merge deloc rău nici anul acesta. Volumele care provin din zona de e-commerce sunt în continuă creștere, iar viitorul companiilor de curierat va depinde de poziționarea în piață și de nivelul investițiilor. Studiu de caz, compania de curierat Sameday.
În prima săptămână din august, la sediul central al Sameday din zona Semănătoarea, București, era relativ liniște. Mașinile de distribuție electrice veneau una câte una la încărcare, în timp ce angajații erau în birouri și coordonau operațiunile zilnice.
„Noi am trecut de la agonie la extaz chiar și în cursul aceleiași zile“, spune, zâmbind, Lucian Baltaru, chief executive officer (CEO), cofondator și acționar minoritar al Sameday, privind acum, retrospectiv, la un 2020 care a fost unul dintre cei mai agitați ani de la fondarea din 2007 a companiei. Chiar dacă afacerile Sameday au mers bine, conducerea companiei nu a fost scutită de emoții odată cu instaurarea stării de urgență.
„În martie anul trecut, ne-am panicat. Am avut dificultăți să convingem curierii să iasă în livrare“, își amintește Lucian Baltaru. Trăgând însă linie, primul an de pandemie „instituționalizată“ a însemnat pentru Sameday o creștere de 142% față de anul fiscal 2019, de la 34,7 milioane de euro la 82,7 milioane de euro.
Cu aceste cifre, Sameday s-a poziționat, anul trecut, pe locul al patrulea, după jucători ca Poșta Română, Fan Courier și Urgent Cargus, pe o piață estimată la circa 1,3 miliarde de euro.
Creșteri și emoții
Antreprenorul își amintește că, în faza de început a crizei sanitare, exista o evidentă stare de panică la nivelul tuturor industriilor și că nimeni nu știa în ce direcție să o apuce. În cazul concret al Sameday, Baltaru spune că a urmărit permanent situația pandemică din China și Coreea de Sud, astfel că a reușit să se aprovizioneze cu dezinfectanți și materiale de protecție înainte ca acestea să dispară de pe piață. I-a dotat apoi rapid pe curieri și pe lucrătorii din depozite cu materiale sanitare, iar lucrurile au început treptat să funcționeze.
Apoi, la scurt timp de la șocul inițial, volumele au început să crească brusc, dublându-se față de o săptămână obișnuită de lucru. „În mod normal, noi pregătim Black Friday cam cu patru-cinci luni înainte. Iar în trei-patru săptămâni ne-am trezit cu un Black Friday care era în fiecare zi“, detaliază antreprenorul. Pe fondul restricțiilor de circulație, volumul comenzilor online a crescut semnificativ, odată cu numărul retailerilor care și-au mutat peste noapte afacerile (și) în online.
Dar pentru a face față acestor creșteri, compania a avut de surmontat și alt fel de provocări, cum a fost chiar depistarea de cazuri de COVID-19 în rândul angajaților din depozitul central din Rudeni, în apropiere de Chitila. Se întâmpla în luna mai și „neștiind foarte multe despre COVID, am luat o măsură extremă și am trimis jumătate din lucrătorii din depozit în izolare, circa 200 de oameni“, spune Lucian Baltaru. Decizia a îngreunat inițial activitatea de curierat, însă lucrurile și-au revenit pe parcurs, grație automatizărilor.
Ulterior, Sameday a apelat la tuneluri de dezinfecție și aparatură specială pentru determinarea temperaturii corporale.
Strategii de pandemie
Pandemia de COVID-19 nu a găsit însă Sameday total nepregătită. În 2018, compania a făcut o investiție de circa 20 de milioane de euro pentru a ridica un hub logistic, în apropierea localității Chitila, dotat cu cele mai noi tehnologii. „Când am făcut depozitul, ne-am gândit care va fi volumul peste cinci ani de Black Friday. Am pus o supracapacitate acolo. Iar acum am avut tehnologia de sortare, un sistem de date performant și a fost destul de ușor să ne adaptăm“, explică Lucian Baltaru.
Și asta nu a fost singura investiție în infrastructură. Pentru a face mai ușor livrările anul trecut, când mulți clienți se fereau de un contact fizic cu livratorul, Sameday a decis să monteze lockere în anumite puncte din oraș. Potrivit lui Baltaru, aceste lockere vor fi eficiente și după trecerea valului pandemic, pentru că acela care plasează comanda nu mai depinde de intervalele de livrare ale curierilor.
Investiția în acest sistem de livrare a continuat și anul acesta și urmează să fie extins. La 31 iulie 2020, Sameday avea circa 600 de astfel de lockere, totalul acestora ajungând exact un an mai târziu la peste 1.450.
Un alt proiect pornit de Sameday în plină pandemie a fost extinderea regională. Din vara anului trecut, compania de curierat este prezentă și în Ungaria. „Când toată lumea făcea pasul înapoi și își restrângea planul de investiții, noi am decis că e cel mai bun moment să ne extindem“, spune Lucian Baltaru.
Mai mult, în următorii zece ani vizează o extindere în toată zona Balcanilor, însă așteaptă momentul oportun pentru a face noi pași. În momentul de față, Sameday se uită către țările din regiune unde piața de e-commerce se dezvoltă sau este deja dezvoltată. Însă mai urmărește încă un parametru. Dacă modelul de business al companiei de curierat se potrivește cu specificul țărilor luate în vizor.
De la taxi la curierat
Businessul Sameday a apărut în 2007, ca o afacere de nișă, fondată de Octavian Bădescu și Lucian Baltaru. „Inițial, ne-am propus să facem livrările în aceeași zi. Ulterior, am văzut că piața livrărilor în aceeași zi era prea mică“, povestește Lucian Baltaru, care a intrat în antreprenoriat la 18 ani, cu o companie de taximetrie, în Bacău. A început cu o mașină și a ajuns la șapte taximetre. A vândut apoi compania și s-a gândit să treacă la TIR-uri. „Copil fiind, întotdeauna mi-am dorit să am TIR-uri. Mă fascinau TIR-urile“, mărturisește antreprenorul.
În schimb, în 2006 s-a angajat la compania de curierat Alo Curier, unde l-a cunoscut pe Octavian Bădescu, pe atunci director al acesteia. După circa un an, acesta din urmă a părăsit firma, cu intenția de a înființa propria companie de curierat. Ceva ce își dorea și Baltaru. „Părea că avem aceeași viziune. Și evident că nu avea niciun sens să mergem separat“, mai spune acesta.
Astfel a apărut Sameday, în 2007, companie din care Bădescu deținea 70%, iar Baltaru – restul de 30%. Zece ani mai târziu, Octavian Bădescu a decis să se retragă din afacere, iar pachetul său de acțiuni a fost preluat de Naspers, acționarul majoritar al eMAG. În noua formulă, grupul sud-african eMAG are o deținere de 80% din acțiuni, iar Băltaru – restul de 20%.
În acest moment, Sameday are o flotă de circa 3.000 de autoturisme, dar pe viitor își propune ca livrările să fie făcute cu mașini electrice. Are deja 30 de astfel de autovehicule, iar alte 20 sunt în curs de livrare. Pentru a-și mări parcul de mașini electrice, Sameday va investi în construcția de instalații de încărcare.
În prezent are câteva astfel de stații, iar încărcarea unei mașini durează circa patru ore, asigurându-se astfel o autonomie de 200 de kilometri. Aceste mașini sunt utilizate în prezent doar pentru livrările rapide, precizează antreprenorul. Sameday investește de câțiva ani în energie verde, depozitul central din Chitila fiind alimentat 100% din resurse regenerabile. Baltaru spune că în următorii zece ani va continua planul de investiții, ținta sa fiind poziționarea Sameday ca lider în piața de curierat.
Acest articol a apărut în numărul 123 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly