După ce în urmă cu trei ani a început să vândă cărți pe Amazon, Claudiu Nistor îi învață și pe alții cum să o facă

Senica Micu 05/08/2021 | 10:11 Digital
După ce în urmă cu trei ani a început să vândă cărți pe Amazon, Claudiu Nistor îi învață și pe alții cum să o facă

Într-o piață locală în care segmentul de cursuri online se află încă la început, prin comparație cu țările mai dezvoltate, antreprenorul Claudiu Nistor (30 de ani) a pus cap la cap tot ce a învățat în ultimii ani și a lansat un curs adresat celor care vor să vândă cărți pe Amazon, cel mai mare magazin online din lume. În noua sa aventură l-a adus și pe prietenul său Răzvan Aleman, care i-a devenit partener de business.

Această decizie a venit și pe fondul schimbării comportamentului de consum din timpul pandemiei, perioadă în care vânzările online au crescut foarte mult, indiferent de domeniu. „Una dintre piețele care au avut de câștigat masiv în ultimul an a fost cea de cărți“, spune antreprenorul, care caută tot timpul idei noi de busi­ness.

Claudiu Nistor avea 19 ani când a experimentat pentru prima dată modul de a face mai mulți bani din­tr-un lucru care, vândut ca produs finit, valora mai puțin. Își amintește că avea o motocicletă pri­mită cadou de la părinți, pe care își do­rea să o vândă, deși știa că prețul ei era relativ mic, „în jur de 1.000 de euro“.

„Am hotărât să scot mai mulți bani pe ea, încercând să o vând pe bucăți. Surpriza a venit repede: în doar două luni de vară, am reușit să îmi dublez banii și să și rămân cu o grămadă de piese pe care, de asemenea, le puteam vinde. După ce am văzut acest potențial, mi-am vândut mașina și am cumpărat, de toți banii, șapte motociclete pe care le-am vândut pe bu­căți. Așa am început partea antrepre­no­rială“, își amintește Nistor.

Dă mai departe

Astăzi, spune el, unul dintre segmentele pe care se concentrează este cursul GoPublish, care te învață cum să vinzi cărți pe Amazon. Prima ediție a organizat-o în luna septembrie a anului trecut, pentru ca în 2021 să fie organizate deja încă două ediții. În total, aproximativ 700 de persoane au parcurs acest curs, prețul fiind de 1.297 de euro.

„Avem cursanți care investesc timp în acest business și reușesc să aibă un profit de câteva mii de dolari chiar din primele luni. Avem și foarte mulți cursanți care au vândut cărți în Japonia și în China“, punctează Nistor. La nivelul pieței internaționale, explică acesta, în ultimul timp s-a observat crește­rea interesului pentru anumite categorii de cărți, cum ar fi cele de activități, de colorat și cu jocuri, dar și pentru jurnale și agende. În Statele Unite, de exemplu, segmentul de cărți educaționale a avut o creștere de peste 50% în ultimul an, tendința de creș­tere menținându-se și în prima jumătate a lui 2021.

„Am descoperit că Amazon oferă servi­ciul de print on demand pentru cărți. Și nu vă gândiți doar la cărțile pe care le avem în bibliotecă. Termenul generic de cărți in­clude și jurnale, agende sau jocuri și multe alte variante de acest fel. Sunt cărți ce pot fi realizate în minute de muncă pe baza unor template-uri. Ei bine, eu am exploatat această categorie, foarte căutată atât în online, cât și într-o librărie clasică. Practic, tu trebuie să faci formatul digital al unei cărți, de orice fel ar fi aceasta, încarci acest conținut în format digital, pdf mai exact, la ei pe platformă, iar ei o vor printa, o vor lega și o vor livra ori de câte ori un client Amazon.com pune o comandă“, detaliază antreprenorul.

Claudiu Nistor a început acest business cu 25 de cărți scoase la vânzare pe Amazon și, după doar o lună, a vândut aproximativ 1.000 de cărți. În cei doi ani de când a lansat businessul, a ajuns la peste 100.000 de cărți vândute pe trei continente – Ame­rica, Europa și Asia.

La nivel local

Lucruri similare când vor­bim de preferințe în rândul cărților se ob­servă și în plan local. Reprezentanții librăriei online Libris.ro spun, la rândul lor, că „anul pandemiei a adus către online un număr-record de cititori și creșteri impresionante pe categoriile de carte pentru copii și parenting.

„Părinții cumpără acum mai multe cărți pentru copii. Dincolo de lecturile din programa școlară, investesc în biblioteci pentru cei mici. Acum 12 ani, provocarea ma­joră cu care ne confruntam în e-commerce era să creștem încrederea publicului față de acest mediu de vânzare. Astăzi, misiunea noastră este să creăm experiențe autentice“, punctează reprezentanții platformei Libris.ro.

Potrivit lui Sergiu Chircă, chief executive officer (CEO) al elefant.ro – unul dintre cele mai cunoscute nume din piața românească de carte online –, contextul general determinat de pandemie a favorizat întreaga piață de comerț online, însă, la nivel de vânzări, această influență s-a resimțit mai mult în al doilea trimestru al anului trecut și mai puțin în lunile care au urmat.

În cazul particular al companiei Elefant Online, care operează elefant.ro, cifra de afa­ceri din 2020 a crescut cu 35% față de 2019, până la 235 de milioane de lei, în timp ce profitul operațional a fost de 5,7 mi­lioane de lei. De altfel, 2020 a fost și primul an în care compania a înregistrat profit. Ca o paranteză, elefant.ro a inaugurat recent un showroom în Brașov, într-un centru comercial, în urma unei investiții de 150.000 de euro, destinat atât vânzării directe, cât și ridicării coletelor cu produ­sele comandate online.

„Deschiderea showroomului din Brașov este parte a strategiei elefant.ro de a-și extinde prezența fizică, dincolo de experiența online pe care clienții noștri o cunosc de mai bine de 11 ani“, declară Sergiu Chircă. Iar acesta este un semn clar că retailul tra­dițional începe încet să își revină. La nivelul general al pieței de carte din România, anul trecut, după declanșarea pandemiei, majoritatea retailerilor din offline au rămas pentru câteva luni doar cu vânzările din online.

Retailul online ajunsese înainte de criză la circa un sfert din cifra de afaceri a pieței. Acum, vânzările pe acest segment au crescut, dar nu au adăugat decât un maximum de 10% cifrei de afaceri a pieței, și asta mai degrabă în zona bestsellerurilor“, spunea atunci Mihai Mitrică, director executiv al Aso­ciației Editorilor din România (AER). Într-un sondaj citat de Eurostat despre cele mai populare categorii de produse și servicii comercializate online în 2020 la ni­vel european, achiziția de cărți ocupă lo­cul al patrulea (27%), după produsele de fa­shion (64%), mâncare (29%) și mobilier (28%). Cu precizarea că a fost vorba de o în­trebare cu răspuns multiplu, de aceea suma procentelor înregistrate a depășit 100%.

La modul general, despre 2020, Claudiu Nistor concluzionează că a fost un an „cu bune și cu rele“, prin „bune“ înțelegând mai ales „creșterea accelerată pentru cărți, în online“. „Am reușit să ne menținem la o cifră de aproximativ un milion de dolari în 2020, iar 2021 arată mult mai bine, aștep­tăm o creștere de cel puțin 50%“, continuă el, convins fiind că, în momentul de față, orice profit trebuie reinvestit, indiferent de valoarea lui.

Acest articol a apărut în numărul 121 al Revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.