După 25 de ani de antreprenoriat, frații Alexandru și Mircea Androne au reușit să-și ridice businessul la venituri de 25 de milioane de euro

Florel Manu 06/11/2023 | 10:22 Oameni
După 25 de ani de antreprenoriat, frații Alexandru și Mircea Androne au reușit să-și ridice businessul la venituri de 25 de milioane de euro

După 25 de ani de antreprenoriat, frații Alexandru (în stânga) și Mircea Androne au dus distribuitorul de unelte profesionale Metatools la o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro. Dar creșterea lor nu se oprește aici.

În a doua jumătate a lunii octombrie, Alexandru Androne (53 de ani), general manager, și Mircea Androne (55 de ani), commercial manager, fondatori ai Metatools Group, și-au lansat propria platformă de tip marketplace, e-BricoShop, specializată pe segmentul de casă, grădină și bricolaj, pe care vor să atragă mai mulți vânzători din acest domeniu.

În prezent, în noua piață elec­tronică sunt în curs de înrolare 48 de companii, față de doar 3 în momentul lansării propriu-zise. Totuși, pentru fondatorii Metatools nu cantitatea con­tează. „Noi nu urmărim ca în plat­formă să fie un număr cât mai mare de vânzători, ci punem accent pe calitatea produ­selor pe care le listează“, spune Alexandru Androne, care preci­zează că admiterea în marketplace se face doar după o auditare a potențialilor parteneri.

Motoare de creștere

Fondatorii Metatools spun că au apelat la varianta unei platforme de tip marketplace pentru a aduce alături de ei mai multe companii din zona de bricolaj și produse pentru casă și grădină. „Noi acoperim doar o parte din nevoile celor care cumpără produse de casă și grădină. Alți vânzători pot completa paleta de produse. Nu vrem să fim achi­zitori pentru toate gamele. Altfel nu am fi competitivi“, completează Mircea Androne, adăugând că ideea creării unei astfel de platforme a venit ca urmare a ce­rerii din piață.

Și cum Metatools este specializată pe distribuția de unelte și scule profesionale, dar și pe o gamă redusă de produse de casă și grădină, frații Androne au conside­rat că o astfel de platformă, unde să se înscrie și alte companii care vând alt gen de produse de bricolaj, ar putea asigura o ofertă diversificată pentru cererea din piață. „Este un club pe care îl deschidem către antreprenori români care vor să-și dezvolte afacerea alături de noi“, detaliază Mircea Androne.

În acest nou ecosistem, Me­ta­tools vine cu o experiență câștigată în 25 de ani de activitate. Din structura grupului fac parte trei companii, care aco­peră tot atâtea linii distincte de business: Metatools (dedicată vânzării directe și distribuției de scule și unelte profesionale), Sata Tools Tech (specializată pe servicii de garanție, post­ga­ranție și închiriere de diverse echipamente pentru domeniile industrial și construcții) și Bricotehnik Expert (retailer de produse specifice de uz casnic, casă și grădină, prin intermediul mai multor platforme online).

Cele trei divizii au generat anul trecut o cifră cumulată de afaceri de 25 de milioane de euro, pentru anul în curs fiind estimată o creștere până la 26 de milioane de euro. Avans despre care cei doi antreprenori spun că vine pe fondul unui recul al pro­iec­telor din zona construcțiilor civile, în special pe segmentul de dezvoltări rezidențiale, unde mai multe proiecte fie au stagnat, fie nu au mai fost demarate.

Un an dificil

Reculul e resimțit însă pe toate segmentele pieței care oferă echipamente și materiale pentru construcții. „Au scăzut inclusiv renovările, mulți oameni evitând deocamdată să mai facă astfel de investiții. Și au fost mai rezervați și cu achiziția unui apartament nou“, spune Alexandru Răileanu, fon­datorul unei case de comenzi care oferă soluții com­plete pentru piața construcțiilor.

„Pornind de la perioada COVID și apoi a războiului, oamenii au început să fie mai atenți la nevoile de zi cu zi. Au dat dovadă de mai multă precauție atunci când au făcut achiziții“, confirmă Alexandru Androne, adăugând că, pe acest fond, cheltuielile care nu sunt vi­tale, cum ar fi și cele cu uneltele, sculele și produ­sele de bricolaj, au fost mai mici.

La rândul lui, Mircea Androne spune că inflația din ultimul an a afectat serios mediul de business din România, mulți antreprenori fiind nevoiți să-și mic­șo­reze marjele de profit pentru a putea rămâne competitivi pe piață în ceea ce privește prețurile.

„Inflația a fost unul dintre motivele care au in­flu­ențat profitabilitatea companiei. A fost nevoie să luăm măsuri, astfel încât să fim mai aproape de potențialul pieței“, mărturisește acesta din urmă. O astfel de mă­sură menită să reducă din costurile operaționale a fost investiția într-un sistem de panouri fotovoltaice care să asigure independența energetică a companiei.

Condiții preferențiale

Pentru a face față noilor provocări din piață, frații Androne au investit cu prio­ritate în digitalizarea afacerii, prin implementarea de programe care să scadă costurile, concentrându-se pe soluții care să integreze procesele de business ale celor trei companii de sub umbrela grupului.

Tot la digitalizare au apelat și pentru impulsionarea vânzărilor, printr-o nouă platformă de vânzări, e-BricoShop.ro, dedicată segmentului business-to-business (B2B), în care clienții, persoane juridice, se pot înscrie pentru a beneficia de oferte personalizate la prețuri speciale. „După ce le oferim un user și o parolă, cli­enții noștri beneficiază de informații și prețuri specifice lor, în funcție de profilul pe care îl au“, spune Mircea Androne, care precizează că pe platforma de­dicată segmentului B2B sunt listate peste 66.000 de produse.

Prin acest sistem, mai spune el, Metatools ajunge mult mai repede și cu costuri mai mici către clienți decât ar face-o prin intermediul unor echipe de agenți de vânzări. În plus, resursele de timp și de deplasare ale agenților sunt limitate, în timp ce pe platforma de B2B poate să le transmită clienților oferte în timp real. Totodată, aceștia din urmă își pot primi comenzile chiar și pe șantierele pe care lucrează.

„Avem posi­bi­litățile logistice să livrăm în timp cât mai scurt, în orice locație ne indică clientul“, menționează Mircea Androne. Potrivit datelor companiei, circa 90% din vân­zări sunt generate de produsele profesionale, comandate în special de clienți activi în domeniile industrial și construcții.

Cele două platforme au fost dezvoltate de Metatools în colaborare cu VTEX, platformă enterprise de co­merț digital. „Încercăm să oferim suport pentru nivelul de business al clientului nostru. Vrem să-l aju­tăm să vândă cât mai mult. Este un exemplu de business care a fost validat pe alte piețe“, spune Cristi Movilă, general manager al VTEX pentru Europa de Est. La rândul lor, frații Androne spun că investițiile în mediul online vor fi de acum înainte mult mai sus­ținute față de perioada anterioară. Și asta, cu atât mai mult cu cât produsele de bricolaj și casă și grădină au înregistrat o creștere substanțială în ultimii ani în e-commerce.

Strategii de crize

La fel ca în cazul multor alte companii, online-ul a fost și cel care a salvat vânzările Metatools în timpul crizei sanitare. „Am avut șansa că domeniul nostru de activitate a avut adresabilitate în acea perioadă. Au fost niște nevoi ale oamenilor care au stat acasă și au avut nevoie de renovări ori s-au mutat la casa de la țară și au mai cumpărat câte ceva din zona de bricolaj. Zona de B2C (business-to-consumer, n.r.) a susținut vânzările“, își amintește Mircea Androne.

În acea perioadă, mai spune el, cererea era atât de intensă, încât angajații din depozit lucrau în două schimburi pentru a face față comenzilor din online. Practic, de la jumătatea lui martie și până la sfârșitul lui iunie, 99% din cifra de afaceri a companiei a fost generată de segmentul de e-commerce. Au avut și avantajul unor stocuri de marfă suficiente, iar faptul că majoritatea produselor veneau din Europa și de la distribuitorii locali i-a ferit de problemele apărute pe lanțurile de aprovizionare, în special din China ori alte țări din Orientul Îndepărtat.

Retrospectiv, frații Androne spun că recenta criză medicală a fost cu totul diferită de cea din 2008. „Atunci a fost prima criză majoră din viața noastră. A fost un declin al cifrei de afaceri care a mers spre 17%, dar piața picase cu 40%. Au fost și companii din diverse domenii care au avut și 80% scădere“, povestește Alexandru Androne.

Fratele său își amintește că apăruse o problemă legată de forța de muncă. Multe companii au renunțat la oamenii cel mai bine plătiți pentru a face economii. Ei însă au renunțat doar la pozițiile care nu aduceau suficientă valoare adău­gată businessului, resursele financiare fiind re­direcționate către departamentele care trăgeau afacerea în sus. „Am gestionat bine situația de atunci și după doi ani am ajuns să revenim pe paliere superi­oare de venituri perioadei anterioare crizei“, măr­tu­risește Mircea Androne.

Momentul zero

Alexandru și Mircea Androne sunt amândoi ingineri, absolvenți ai Universității de Petrol și Gaze din Ploiești, cu specializarea Inginerie Mecanică și Electrică. Mircea a absolvit facultatea în 1992, iar Alexandru – în 1995. Mircea Androne a încercat și o a doua facultate, la Academia de Studii Econo­mice din București (ASE), la specializarea Cibernetică și Statistică Economică, la fără frecvență, însă nu a încheiat studiile. Regretă acest lucru și spune că în acea perioadă a dobândit cunoștințe care i-au fost de folos ulterior în business.

După ce a terminat facultatea, Mircea Androne s-a angajat ca inginer la întreprinderea de produse refractare Real Pleașa, pe atunci cel mai mare producător de cărămidă refractară din zona Munteniei. A demisi­onat în 1997 și s-a angajat apoi la Registrul Român al Acționarilor, una dintre primele companii cu servicii de suport pentru piața locală de capital.

Acolo a stat puțin peste un an, perioadă în care și-a consolidat cunoștințele de business. „A fost o peri­oadă extrem de utilă pentru mine ca om de vânzări, pentru că am avut posibilitatea să cunosc diferiți antreprenori sau factori decizionali la nivel național din diverse entități economice. A fost ca un fel de școală în câmpul muncii“, spune zâmbind Mircea Androne.

Fratele său a lucrat ca inginer la Institutul de Pro­iectare și Cercetare a Utilajului Petrolier, unde a stat nouă luni. S-a mutat apoi la o companie din Ploiești care făcea distribuție la nivel național pentru Unilever. Acolo a învățat principiile de bază pentru a se des­curca într-un business. În 1998, cei doi au decis să intre în antreprenoriat și au fondat Metatools.

Au început cu un magazin de 80 de metri pătrați într-un spațiu închiriat pe o arteră destul de circulată a Ploieștiului, axându-se inițial pe o gamă destul de redusă de produse, în special unelte de mână. Astfel, mărturisesc ei, au replicat la Ploiești un business des­chis cu un an înainte de un văr de-al lor din Constanța. De altfel, acesta le-a și devenit asociat în 2003, ieșind din afacere un deceniu mai târziu.

Pas cu pas

Mircea Androne recunoaște că și el, și fratele său s-au perfecționat în afaceri în­vățând din propriile greșeli. Povestește de exem­plu că în decembrie 1998 au achiziționat o cantitate destul de mare de scule electrice profesionale pe care o comandase un client. „Am ofertat către acel client cu termen de plată o lună. Era un termen uzual care se oferea unui client major sau la proiecte extrem de complexe și de complicate“, povestește acesta.

S-a dovedit însă a fi o decizie neinspirată, pentru că, în doar două săptămâni, marca germană (valuta de referință pentru acea achiziție) s-a devalorizat cu 17%, iar contractul fusese făcut în lei, la valoarea la zi a mărcii. În aceste condiții, fondatorii Metatools au ieșit în pierdere la acea tranzacție. Au mers însă mai departe și au devenit mult mai precauți de fiecare dată când aveau de încheiat un contract.

În 2006, din resurse proprii și credite bancare, au achiziționat și un teren pe care ulterior au dezvoltat showroomul și spațiile administrative ale companiei. „Aici am avut noroc, pentru că ne-a prins criza cu ra­tele la credit aproape de final. Dacă făceam această achiziție cu doi ani mai târziu, acum nu mai existam ca firmă“, mai spune Mircea Androne.

Zece ani mai târziu, Metatools avea să facă și pri­mul pas către extinderea regională, cu puncte de lucru și showroomuri la Pitești și Buzău. După un alt an, afacerea avea să ajungă și la București, odată cu deschiderea unei reprezentanțe cu activități de marketing și e-commerce. După un rebranding în 2020, frații Androne s-au concentrat pe consolidarea tuturor liniilor de business pe care le dețineau.

Astfel au ajuns să fie și furnizor de echipamente pentru proiectul BRUA, conducta de gaz care asigură conectarea între Bulgaria, România, Ungaria și Austria. În acest contract, Metatools a fost partener cu compania Transgaz, căreia i-a furnizat grupuri de ge­ne­ratoare care asigură energie electrică pe tot traseul din România al conductei. Frații Androne spun că pentru anumite proiecte participă și la licitații publice, însă 95% din business este orientat către afacerile cu companii private.

Acum, în 2023, la 25 de ani de la înființarea businessului, se gândesc inclusiv la internaționalizare, uitân­du-se către piețe mature din Europa, cum ar fi Germania, Franța și Italia, principalul vector pentru intrarea în aceste țări fiind noua platformă e-BricoShop. Sunt conștienți că pentru o extindere în afara țării au nevoie de noi surse de finanțare, în afara resurselor proprii și a creditelor bancare, gândindu-se ca în viitor să apeleze la un investitor sau un fond de investiții, dacă nu chiar să se listeze la bursă.

Toate acestea sunt însă deocamdată la nivel de intenție, urmând ca o decizie concretă să fie luată mai târziu. Până atunci, Metatools rămâne un business de familie, orientat în cea mai mare parte spre zona de scule și unelte profesionale.

Acest material a fost documentat la Ploiești.

Acest articol a apărut în numărul 175 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.