Doi foști consultanți fac un milion de euro pe an din cărți de specialitate pe care le împrumută angajaților din corporații

Cristina Dobreanu 09/08/2017 | 11:05 Oameni
Doi foști consultanți fac un milion de euro pe an din cărți de specialitate pe care le împrumută angajaților din corporații

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 21 (7-27 august) al revistei NewMoney

„Citim ca să știm că nu suntem singuri“, spunea William Nicholson, scenaristul filmului „Tărâmul umbrelor“, care îl are în centrul acțiunii pe auto­rul britanic C.S. Lewis. Dar puțini sunt cei care citesc în România. Sau poate că acest lucru este pe cale să se schimbe.

Adesea, în metrou, mai ales pe Magistrala 2 – linia „corporatiștilor“, căci are capătul de linie în Pipera, unde își au sediul numeroase multinaționale –, pot fi observați tot mai mulți călători ci­­tind, chiar și în diminețile aglome­rate. Nu că cititul ar fi ceva ieșit din co­mun chiar și în România, unde, în medie, un român cheltuiește pe o carte, anual, circa cinci euro. Tinerii citesc, iar cărțile lor, indiferent de titlu, au un lucru în comun – o copertă trans­pa­­ren­­tă, care lasă să se vadă puțin din co­­per­­ta ori­ginală a cărții, și o etichetă ro­­tun­­dă, roșie, pe care scrie „Read’n’Roll“.

„Am lucrat mult până să găsim aceas­­tă variantă“, spune Alexandra Stroe, cofondator și, acum, CEO al Book­ster, biblioteca al cărei rol este acela de a aduce cărțile la cititor, mai degrabă decât să îi pună pe cititori să facă obositorul drum până în „cartierul general“ al cărților. În urmă cu cinci ani, Alexandra Stroe a pornit în aventura Bookster ală­­turi de Bogdan Georgescu, cel care a con­­dus timp de 14 ani ope­rațiunile locale ale companiei de consultanță imobiliară Colliers International, și care a pariat pe succesul unui astfel de proiect. Astăzi, Bogdan Georgescu, fără a ieși însă din business, nu se mai ocupă de acti­vitățile operaționale, și îi lasă respon­sabilitățile de CEO tinerei de 28 de ani care, oricum, cunoaște toate procesele din Bookster pe dinafară. „Pentru mine rolul nu este neo­­biș­­nuit. Sunt în Bookster de cinci ani, am făcut pe rând un pic de marketing, vân­­zări, un pic de logis­tică, un pic de con­­ți­­nut, recrutare. Am trecut cumva prin fiecare funcție și îmi este foarte cunoscut bu­­sinessul“, măr­turisește Alexandra Stroe.

CUM S-A NĂSCUT BOOKSTER. Pe Bogdan Georgescu îl știa din compania Colliers, unde el a fost director timp de 14 ani, iar ea a fost angajată puțin timp îna­­in­­te de a pleca la studii în afară. Nu voia să continue în domeniul financiar și a ajuns, în vacanța dintre anii de studiu la master pe care îl făcea în Olanda și Suedia, într-un incubator de afaceri, Novel Ventures, organizat de Bogdan Georgescu. Au discutat mai multe idei, cu scopul de a învăța cum se face un plan de business, însă Alexandrei Stroe i-a plăcut cea legată de o bibliotecă prin care oamenii să aibă acces la cărți de foarte bună calitate. Nu știau care ar putea fi destinația acesteia. „De fapt, eu am plecat puțin mai devreme pentru a putea să îmi termin masterul. Dar am ținut legătura cu Bogdan (Geor­­ges­­­­cu, n.r.)“, astfel că, la un moment dat, el i-a propus să se întoarcă în țară și să por­nească acest proiect. Toate acestea se întâmplau prin primăvara anului 2012.

Au pornit o muncă de la zero: s-au întâlnit cu mai multe companii pentru a le înțelege nevoile, au început să cons­truiască echipa și site-ul și să cumpere primele cărți. Un an mai târziu, făceau primele livrări. „Nu mai țin minte câte cărți aveam la început, însă îmi aduc aminte că primele livrări le făceam chiar noi, cu mașina lui Bogdan. În martie 2013, când am făcut primele livrări, erau  vreo 40 de cărți pe livrare. Și chiar dacă erau puține, tot le rătăceam“, își amin­tește amuzată acum Alexandra, punând în balanță cele peste 6.000 de cărți li­vrate acum, săptămânal, fără să piardă mai mult de una-două cărți. Au învățat din mers pentru că, acum, toate etiche­tele se printează automat, într-o anumită ordine, în funcție de companiile unde trebuie livrate. IT-ul și logistica au contat foarte mult în conturarea businessului, fiindcă „fără ele nu ar ajunge cărțile la oameni“. Chiar și ei au învățat din cărți, căci organizarea businessului s-a făcut însă și cu ajutorul a două volume: „The lean Startup“ al lui Eric Reis și „Scaling up“ al lui Verne Harnish. Prima carte este utilă mai ales pentru principiile de bază necesare unui business la început de drum și cea de-a doua este importantă pentru organizare – obiectivul mare trebuie spart în obiective mai mici (de la cele semestriale, trimestriale până la cele zilnice). „Este o diferență mare față de modul heirupist în care am început în primele luni.“

Toate cărțile din biblioteca Bookster sunt cumpărate de ei și sunt disponibile în trei limbi: română, engleză și franceză. Dacă o carte ajunge să fie deteriorată, este scoasă din uz sau coperta este schim­bată, pentru ca toți ceilalți cititori să aibă acces la cărți cât mai noi. Astăzi, biblioteca are peste 50.000 de volume, iar numărul acestora crește în funcție de numărul de abonați. „Pentru fiecare abo­nat nou pe care îl aducem, noi cumpărăm cam o carte și jumătate“, spune ea.

Pe lângă cărți – categoria oricum cea mai solicitată de către abonați – mai pun la dispoziția cititorilor și audiobook-uri, reviste, materiale video sau articole individuale printate sau online. Cărți în format digital nu aduc – cererea este prea mi­­că. Au dezvoltat și o colecție de cărți pentru copii și acum lucrează la introducerea în colecție a cărților în limba ger­ma­­nă. În medie, un utilizator Bookster citește cel puțin zece materiale (cărți, audiobook-uri, articole, studii de caz) pe an.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.