Despărțirea: Cum se va schimba viața lui Radu Enache, unul dintre cei mai mari hotelieri români, după ruptura de Ibis

Senica Micu 17/12/2018 | 14:18 Special
Despărțirea: Cum se va schimba viața lui Radu Enache, unul dintre cei mai mari hotelieri români, după ruptura de Ibis

Cum se va schimba viața lui Radu Enache, unul dintre cei mai mari hotelieri români, după ruptura de lanțul internațional Ibis.

Acest articol a apărut în numărul 55 (17 decembrie 2018 – 6 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

Pe Caramel, Radu Enache „l-a adoptat“ în urmă cu cinci ani, când era doar un puiuț. Motanul, care pare mai mult un „aristocrat persan“ decât un mai­danez, i-a apărut dintr-un tufiș, miorlăind și gudurându-se de parcă știa că urma să-i lege o mare iubire. De atunci, antreprenorul și Caramel sunt de nedespărțit, acasă sau la biroul din Calea Griviței numărul 143 (București), acolo unde se pun la cale strategiile de business ale unuia dintre cele mai mari lanțuri hoteliere din România: Continental. Și tot strategic, Radu Enache intențio­­nează să încheie colaborarea pe care o are de peste 15 ani cu lanțul francez AccorHotels, o miș­­ca­­re în urma că­reia cele patru hoteluri branduite astăzi Ibis vor deveni Continental.

PLANURI DE DEZVOLTARE. „Am de gând să în­­trerup cu Ibis, cu Accor. E decis, în 2020, când se închide contractul nostru de management. Înainte, operatorul internațional era angajat doar de noi. Acum, este angajat de mai mulți proprietari și, în plus, operează sub mai multe branduri ale sale“, își explică Radu Enache decizia. „Cum poate să demonstreze Accor că face totul pentru mine, lucrând, în același timp, pentru concurenții mei?“, se mai întreabă el, retoric. De altfel, făcând o incursiune în trecut, antreprenorul recunoaște că nici măcar nu și-a dorit o colaborare cu un lanț inter­național, fiind mai degrabă obligat de un anumit context. S-a întâmplat odată cu privatizarea din 1998 a fostului hotel Nord din apropierea Gării de Nord București, când Fondul Proprietății de Stat (FPS) l-a „obligat“ să aibă un operator străin. Accor a fost selectat în urma unei licitații, iar hotelul a fost redeschis în 2001 sub brandul Ibis.

Astăzi, din lanțul Continental Hotels fac parte 13 unități – dintre care patru sunt Ibis (două în Bu­­cu­­rești și câte unul în Sibiu și în Constanța), iar restul, Continental și Hello Hotels. În total, cele patru Ibis numără 760 de camere, ceea ce înseamnă că, la nivel local, Accor va rămâne, potrivit lui Radu Enache, cu un gol pe care, într-un fel, va fi nevoit să-l umple pentru a se menține la nivelul pe care-l are în piața hotelieră locală. (Înainte de închiderea ediției, reprezentanții Accor nu au răspuns solici­­tării NewMoney referitoare la acest subiect).

Până la despărțirea de Accor, antreprenorul își continuă pe mai multe direcții planurile de dezvoltare, care vor culmina cu deschiderea de noi unități hoteliere în 2020. Punctual, Radu Enache dă primul indiciu: un buget de 10 milioane de euro, din care mai mult de 70% sunt asigurați de companie. La momentul de față sunt conturate două proiecte importante – unul pe un teren propriu în Iași, iar un altul – într-un alt oraș mare, poate fi Brașov, Cluj sau Timișoara, „oricare iese pri­mul“. Pentru Iași, lucrurile sunt clare de pe acum. „Acolo promovăm un PUZ. Rămâne de văzut dacă autoritatea administrativă va fi de acord cu propunerea noastră, având în vedere încercările noastre repetate de a face ceva acolo, un complex hotelier format din două hoteluri de trei și patru stele, plus o sală de conferințe pentru 700 de persoane“, detaliază antreprenorul.

În privința celui de-al doilea proiect, omul de afaceri oscilează între a cumpăra un teren pentru a începe să construiască de la zero sau să preia un imobil deja finalizat. Despre această din urmă variantă spune însă că „este un pic mai dificilă“, în condițiile în care, în ultima perioadă, investitorii au dezvoltat mai ales „proiecte hoteliere self-made“. „Lumea nu știe că trebuie să existe o anu­mită proporție de spații comune, nu ai nevoie să faci tot felul de spații de recreere și de facilități care nu îți aduc bani, ci, dimpotrivă, consumă“, explică Enache.

Tot ca parte a strategiei pentru viitor, antreprenorul spune că intenționează să vândă „abilitățile de management“ pe care le-a dobândit în toți acești ani către alte unități hoteliere sau alți proprietari de hoteluri. Asta chiar dacă, în România, conceptul de management este mai greu înțeles de cei care dezvoltă astfel de investiții, după cum crede aces­­ta. În câteva cuvinte, care ar fi diferența între a face management și a închiria pur și simplu un hotel oarecare? Într-un răspuns în la fel de puține cuvinte, în primul caz angajezi managerul, iar el lucrează pe contul tău și în numele tău. În cel de al doilea, odată ce ai hotelul în chirie, proprie­­tarul nu se amestecă în strategia ta de dezvoltare, fiind interesat doar să își primească, anual, chiria.

POTENȚIAL DE CREȘTERE. Care este în opinia lui Enache cea mai importantă lecție pe care ar trebui să o cunoască un investitor înainte de a construi un hotel? Ei, bine, dacă nu are masa critică de camere, va fi nevoit să aducă bani de acasă. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că este obligatoriu să existe un număr de camere care să acopere toate costurile, pentru că, de exemplu, dacă sunt în exploatare doar 150 de camere, sunt cheltuiți foarte mulți bani, inclusiv pe partea de marketing, ceea ce nu justifică investiția. Așadar, unui investitor i-ar trebui cel puțin câteva sute de camere ca să poată să aibă un cash-flow astfel încât să susțină toate celelalte cheltuieli care apar pe parcurs. În plus, la șase-șapte ani, orice hotel are nevoie de un „facelift“, altfel intervin probleme nu doar cu clienții care au pretenții, ci și cu con­­cu­­rența.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.