De ce domină bărbații industria produselor comestibile pe bază de canabis

Bărbații domină una dintre cele mai noi industrii ale economiei americane – cea a produselor comestibile pe bază de canabis. Pentru femeile antreprenoare sau pentru cele din eșalonul executiv, lucrurile au o traiectorie cunoscută, similară întregii Americi corporatiste.
Acest articol a apărut în numărul 71 (5 – 25 august 2019) al revistei NewMoney
Când, în urmă cu zece ani, Nancy Whiteman (61 de ani) punea pe piață în Boulder (Colorado) compania Wana Brands, care produce preparate alimentare cu marijuana, industria legală era deja relativ diversificată și dominată de startupuri locale. A contribuit și faptul că băncile și investitorii instituționali de pe Wall Street nu au avut o abordare prea prietenoasă față de acest tip de businessuri, de teamă să nu se implice în afaceri construite în jurul unui drog care rămâne încă ilegal la nivel federal.
PROBLEMA. După zece ani de la startupul lui Whiteman, industria a ajuns să fie îngrijorător de dominată de bărbați. Influxul capitalului de risc și al banilor de pe Wall Street, pe lângă înmulțirea acestui tip de companii și de talie mai mare care au început să aibă operațiuni în mai multe state americane, a îngreunat lansarea startupurilor, mai ales a celor conduse de femei.
În 2015, 36% din executivii acestui tip de companii din Colorado erau femei, dar, după doar doi ani, procentajul a scăzut la 27%, potrivit unei cercetări a publicației Marijuana Business Daily. Cei din industrie se tem că se va ajunge la același raport de gen dezastruos din alte sectoare, precum cel financiar sau cel tehnologic, și că situația se va extinde la nivelul întregii industrii globale a produselor comestibile pe bază de canabis.
„Este sabia cu două tăișuri a capitalismului“, spune Fahed Sultan Al Essa, absolvent al Școlii de Business Hass din cadrul Universității Berkeley care cercetează în industria canabisului și care la începutul anului a fost gazda unui summit pe tema diversității de gen din acest sector. „Pe măsură ce industria devine tot mai atrăgătoare, cresc investițiile, dar și sexismul.“
Antreprenoarele și femeile-manager care au fost de acord să vorbească pentru această analiză mărturisesc că în numeroase situații au fost țintele comportamentelor sexiste – unele au fost întrebate direct când au planificat să rămână însărcinate, altora li s-a atras atenția că ar fi bine să-și pună tocuri și rochie la anumite întâlniri cu investitori importanți.
CIFRE. Dintre cele mai valoroase 20 de companii care activează în sectorul preparatelor cu canabis și sunt listate pe piața de capital din SUA și din Canada, doar două au CEO femei. La aceleași 20 de companii, nicio femeie nu este director financiar. De asemenea, nu prea găsești femei în consiliile de administrație – doar 13% din aceste firme au femei în board, comparativ cu 31% în cazul primelor 20 de bănci din cele două țări amintite.
La nivel mondial, șase dintre cele mai mari companii care activează în acest sector nu au nicio femeie în board. „În aceste boarduri dai mai ales peste tipi în vârstă și albi“, spune Jeannette VanderMarel, fondatoarea companiei canadiene Green Organic Dutchman (evaluată deja la mai bine de 600 de milioane de dolari) și care azi este co-CEO la 48North Cannabis Corp., din Toronto. Canopy Growth Corp., din Ontario, cea mai valoroasă companie de canabis din lume la acest moment, are o singură femeie în consiliul de administrație. Lărgirea diversității în cadrul companiei se numără printre obiectivele mandatului lui Hilary Black, o veterană a industriei. A venit în companie în 2015, iar la începutul acestui an a fost numită în poziția de chief advocacy officer. În opinia ei, această situație delicată a femeilor minoritare în industrie ține de faptul că este un sector la început, în care toată lumea s-a concentrat pe dezvoltarea lui.
„Când oamenii aduc critici pentru Canopy și pentru industria întreagă din cauză că diversitatea de gen suferă, este important de înțeles că nu e ceva ce s-a întâmplat în mod conștient, deliberat. Nu e ca și când niște bărbați s-au strâns la un moment dat și și-au spus în barbă, hmmm, hai să facem cumva să ținem femeile cât mai departe de treaba asta. Nu, este doar o chestiune de cât de repede a crescut totul“, comentează Black. Când era ilegală, industria canabisului era dominată de bărbați. Pe măsură ce a intrat în legalitate, o parte din aceste dezechilibre s-au mai rezolvat. Unele companii, inclusiv cele conduse de femei, fac eforturi ca sectorul să devină cât mai permisiv cu femeile.
„Am văzut cum mai multe femei au reușit să atragă parteneriate sau chiar capital de dezvoltare, iar a doua zi s-au trezit că nu mai sunt CEO. Este o tendință descurajantă“, remarcă Jessica Billingsley, cofondatoarea firmei de consultanță Akerna Corp., care activează în această industrie.
VanderMarel spune o poveste similară. Fetița ei a fost diagnosticată cu sindromul Dravet, o formă rară de epilepsie. A devenit o susținătoare înfocată a accesului medical la remedii pe bază de canabis după ce a văzut rezultatele bune asupra unui băiețel care făcea chimioterapie.
În 2012, alături de soțul ei, a fondat compania Green Organic Dutchman, care, patru ani mai târziu, obținea licență în Canada pentru a produce marijuana în contextul legalizării ei pentru uz terapeutic. Investitorii au devenit ulterior acționari majoritari și în cele din urmă și-au instalat propriul CEO. VanderMarel spune că a decis să plece în momentul în care atribuțiile i s-au redus la cele tipice unui job cu jumătate de normă.
VanderMarel speră că transformarea acestei industrii într-una de tip corporatist poate inversa acest curent. Admite însă că nu va fi ușor și că va fi nevoie de ani buni pentru a schimba lucrurile.
A contribuit Sam Unsted.
Cine, ce, cât
Vânzările de gumă sau de ciocolată care conține canabis au crescut cu 925%, respectiv cu 530% în 2018, în statele unde acest gen de consum este legal.
- Creștere. Proiecțiile privind piața canabisului recreațional indică un nivel de 22 de miliarde de dolari în 2022, potrivit Brightfield Group.
- Tendințe. Dispozitivele de inhalare sunt în vogă. În primul trimestru din 2018, vânzările lor au crescut cu 69%, față de aceeași perioadă din 2017, indică BDS Analytics.
Articol preluat din BloombergBusinesswek – adaptare de Mimi Noel