De ce au renunțat doi tineri navigatori la voiajele bine plătite și au deschis un local cu cafea de specialitate

Florel Manu 08/04/2019 | 15:34 Oameni
De ce au renunțat doi tineri navigatori la voiajele bine plătite și au deschis un local cu cafea de specialitate

Ce fac doi navigatori care s-au săturat de cafea multă și proastă băută în timpul voiajelor pe mările lumii? Revin cu pi­cioarele pe pământ și deschid o cafenea. Și nu cu orice fel de cafea.

Acest articol a apărut în numărul 62 (1 – 14 aprilie 2019) al revistei NewMoney

Erna Knutsen, una dintre cele mai cunoscute femei de afaceri din industria cafelei, folosea pentru prima dată expresia „cafea de specialitate“ în 1974, într-un interviu pentru revista Tea & Coffee Trade Journal. Termenul exotic de atunci s-a transformat într-un adevărat fenomen în ultimii 25 de ani, în special în Statele Unite. În România a devenit cunoscut după 2010, odată cu apariția primelor cafenele care au abordat această nișă. Atenție, e vorba despre o cafea cultivată în doar câteva ferme din întreaga lume, în condiții și microclimate speciale. O cafea care nu trebuie să scadă sub 80 de punc­te, la o evaluare pe o scară de la 0 la 100.

Nișa cafelei de specialitate pare să fie una în creștere la nivel global, iar în România sunt deja peste 30 de astfel de businessuri. Aroma cafelei de specialitate a fost descoperită în 2016 și de Alexandru Răduca (30 de ani) & Alexandru Frosin (29 de ani), după ce au navigat timp de șase ani pe mările lumii ca ofițeri de punte. Au absolvit Institutul de Marină „Mircea cel Bătrân“ de la Constanța cu specializarea de ingineri. Au fost ofițeri pe nave care transportau obiecte voluminoase și mașini. În urmă cu doi ani și ju­mă­tate, după ce au revenit pe uscat, au deschis în august 2016 cafeneaua exclu­sivistă Dose Café, un business de nișă care anul trecut le-a adus venituri totale de aproximativ 150.000 de euro.

Prima investiție. Sătui de câtă cafea de proastă calitate au băut în voiajele lor prin porturile lumii, Alexandru Răduca și Alexandru Frosin au decis în 2015 să ia calea antreprenoriatului. „Am sesizat că există un nou trend, o nouă piață și un nou tip de cafenea pe care am vrut să o adu­cem acasă“, explică cei doi, care au des­coperit în țări ca Suedia sau Belgia gustul cafelei de specialitate, produsă în cantități foarte mici și co­mercializată la prețuri destul de mari.

Au investit inițial circa 40.000 de euro, din banii câștigați ca ofițeri pe navă. Și-au cumpărat echipamente și au închiriat un spațiu pe Calea Dorobanților, la nici ju­mă-tate de kilometru de Piața Romană, într-o zonă în care viața de zi a Bucureștiului este la cel mai înalt nivel. În primele șase luni de la deschiderea cafenelei, au venit cu încă 20.000 de euro de acasă, dar după primul an de operare au reușit să-și asi­gure banii necesari sus­ți­nerii businessului din propriile încasări.

Cu o cifră de afaceri de circa 150.000 de euro în 2018, intenționează ca anul acesta să dubleze veniturile. „Suntem pe o piață puternică“, apreciază Alexandru Frosin, în opinia căruia România se pozi­țio­nează pe locul al treilea în piața euro­peană a cafelei de specialitate. Însă consumul de astfel de cafea este destul de redus.

O nouă abordare. Businessul celor doi foști ofițeri de navă nu este unul sta­tic. Chiar dacă spațiul în care au cafene­a­ua este destul de mic, volume mai mari fac prin participarea la evenimente. Sunt par­teneri ai companiilor de catering, dar or­ga­ni­zează și mici baruri cu cafea la recep­ții și chiar la nunți. Iar pentru a-și rotunji veniturile, s-au orientat și către zona corporate, dar nu doar cu cafea.

„Businessul nostru este orientat și că­tre exterior. Furnizăm echipamente că­tre clă­diri de birouri, ca să-și facă singuri ca­feaua“, spune Alexandru Frosin. Cafeaua vândută de cei doi provine de la Caffenation, o pră­ji­torie din Belgia care periodic face excursii la fermele din întreaga lume ce lucrează pe această nișă. Secretul acestei cafele de specialitate este ca ea să pro­vină din boabe sănătoase și prăjite în can­tități mici. „E o cafea a cărei origine o cu­noaș­tem“, spune Alexandru Răduca, adău­­­gând că știu tot istoricul acesteia, de la țara și regiunea unde a fost plantată până la ferma în care a fost produsă și re­coltată, inclusiv caracteristicile solului.

Gusturi rafinate. Cea mai mare parte a clienților pentru cafeaua de specialitate vândută la Dose Café (dar și în alte cafe­nele de pe această nișă) provine din mediul hipsteresc, și vor­bim de persoane cu vârste între 25 și 50 de ani, așa cum au se­sizat cei doi antreprenori. Dar există și pasionați de cafea trecuți de a doua tine­rețe care le calcă pragul. Răduca și Frosin spun că în­cearcă să-i convertească la ca­fea de specialitate inclusiv pe cei care se aprovi­zi­o­nează de la automate, însă mai au mult de lucru. „Este greu să convingi pe cineva să treacă de la o cafea de 1,5 lei, de la auto­mat, la una de 10-15 lei“, măr­turisește Răduca.

Pe de altă parte, spune el, în cazul cli­en­ților cu venituri peste medie, socializarea pe timp de zi la o cafea pare, încet, să ia locul ieșirilor de noapte la club.

Nu au făcut un calcul exact, dar cred că au ajuns să vândă anual aproximativ zece tone de cafea și spun că nu au făcut o miș­­care greșită orientându-se către propriul business. Mai ales că vin dintr-un me­­diu atipic, care i-a învățat să se adap­teze la orice. Inclusiv la modificările fiscale și regulile mereu în schimbare din le­gislația din România.

 

Caimacul românesc

România este poziționată pe locul 26 în Europa la consumul de cafea, cu o medie anuală de 2,3 kilograme per capita.

 

  • STATISTICĂ. Aproximativ 15% din românii băutori de cafea consumă, în medie, patru cafele pe zi, 41% − între două și trei, 33% − o cafea pe zi, iar 11% − una la două zile.
  • Top 5. Cele mai vândute branduri de cafea în România sunt Jacobs − cu o cotă de piaţă în retail de 27,1%, Doncafé − 23,6%, Nescafé −10%, Tchibo − 6,8% și Amigo − 4,4%.
  • Preferințe. Cel mai apreciat sortiment de cafea pe piața românească este cel de tipul Arabica, preferat de 47% din consumatori.
  • Obiceiuri. Consumul de cafea pe segmentul de vârstă cuprins între 14 și 18 ani a crescut anul trecut la 43%.
  • COMPORTAMENT. Consumul de cafea la serviciu sau la școală a crescut de la 46% în 2016 la 55% anul trecut.
  • PREPARARE. Circa 41% din consumatorii de cafea con­tinuă să prefere prepararea acesteia la ibric.
  • Buget. Românii alocă lunar pentru achiziția cafelei o medie de 74 de lei. Aproape 43% din consumatori își pro­cură cafeaua din supermarket, iar 35% − din hipermarket.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
d