De ce a ales producătorul de îngrășăminte bio Norofert să investească în suprafețe cultivate cu cereale
Cu toate că 2020 a fost un an dificil și pentru agricultură, există antreprenori care mizează pe acest domeniu și continuă să investească în el. Studiu de caz: producătorul de inputuri bio Norofert.
Primul trimestru din 2021 nu a fost unul prea confortabil pentru tânărul antreprenor Vlad Popescu (33 de ani). Chiar dacă anul începuse bine și rezultatele de pe bursă erau mulțumitoare, în a doua jumătate a lui martie, un studiu de audit semnala o raportare eronată a rezultatelor financiare pe 2020. „În urma unor greșeli în contabilitate, compania a raportat un profit mai mic“, explică proprietarul Norofert, Vlad Popescu.
Acest lucru a dus la o prăbușire cu aproape 11% a valorii acțiunilor pe 23 martie. Și asta se întâmpla la un an de la intrarea Norofert pe sistemul alternativ de tranzacționare al Bursei de Valori, AeRO, în martie 2020, după ce în iulie 2019 a avut loc plasamentul privat.
Ferma de la Zimnicea
Norofert le-a explicat situația investitorilor și pentru mai multă siguranță a comandat propriul audit financiar companiei Deloitte, înainte de raportarea datelor financiare de la jumătatea acestui an. „Pe piața AeRO, auditarea e obligatorie la final de an, și noi am venit cu un audit facultativ la jumătate de an“, spune Vlad Popescu, precizând că acțiunile companiei își revin. Înainte de incidentul legat de raportarea eronată a datelor financiare, Norofert anunța investitorii că intenționează să investească într-o fermă agricolă din Zimnicea, județul Teleorman.
Procesul de achiziție este în desfășurare, iar valoarea tranzacției fermei de circa 1.000 de hectare, aflate în arendă, este estimată la 9,5 milioane de lei (1,96 milioane de euro). „Ferma din Zimnicea pe care suntem în curs să o achiziționăm e un pas firesc în businessul nostru și e de fapt o nouă linie de business, pe lângă cea de bază reprezentată de inputuri pentru agricultură ecologică“, detaliază Vlad Popescu.
Ferma în cauză este situată la cinci kilometri de Portul Zimnicea, Norofert intenționând să dezvolte capacități de încărcare barje la Dunăre pentru businessul său de trading cu cereale ecologice. Vlad Popescu spune că are planuri serioase pentru a face profitabilă ferma, intenționând să investească încă de la început în dezvoltarea de sisteme de irigații. În momentul de față, ferma are irigații pe o suprafață de 400 de hectare, iar antreprenorul spune că „intenționăm să ajungem la întreaga suprafață irigată, probabil în doi ani“.
Vlad Popescu spune că, în perioada ce urmează, se uită în piață pentru a mai achiziționa și alte terenuri. Însă acestea trebuie să fie aproape de cel al fermei de la Zimnicea, care beneficiază de aproximativ 3.000 de metri pătrați de depozite, precum și de o gamă completă de echipamente agricole aflate într-o stare excelentă. „Vrem să investim în suprafețe mai mari, să depășim undeva la 3.000 de hectare în următorii ani“, mai precizează el, adăugând că își propune să dezvolte și o platformă pentru testarea propriilor îngrășăminte ecologice.
Conform previziunilor realizate de Norofert pentru suprafața actuală, veniturile totale din culturile de grâu și floarea-soarelui, precum și din subvenții vor ajunge la 7,5 milioane de lei (1,5 milioane de euro) în 2022, cu un profit estimat la 3,5 milioane de lei (724.000 de euro).
Marea schimbare
Încă de la intrarea în business, Vlad Popescu a căutat tot timpul să adauge noi activități în portofoliul firmei. A preluat conducerea afacerii în 2015, când tatăl său, Florin Popescu, a fost nevoit să se retragă pe fondul unor probleme de sănătate. Născut la Craiova, antreprenorul a crescut și s-a format profesional la București. A studiat Științele Politice, însă a lucrat încă de la 17 ani în compania părinților, începând de jos, de la căratul de saci. Practic, a învățat din mers cum se face agricultură. În special cea ecologică. Intrată pe piață în 2000, Norofert s-a poziționat inițial ca importator de îngrășăminte. Odată cu preluarea conducerii de către tânărul Popescu, compania s-a transformat în producător de îngrășăminte, în special din gama organicelor.
Nișa agriculturii organice este reprezentată în România de puțin peste 325.000 de hectare. La nivel european, lucrurile stau însă mult mai bine.
Potrivit unui studiu din 2019, realizat de World Vision România, piața europeană a agriculturii ecologice este estimată la circa 37 de miliarde de euro. Pe plan local, piața încă nu este conturată și nu există raportări oficiale privind nivelul său. Vlad Popescu estimează însă că aceasta ar avea un potențial anual de creștere de 50 de milioane de euro. Suficient încât să îl determine să investească în noua linie de business de la Zimnicea.
Cifre bio
Un studiu realizat în perioada ianuarie-septembrie 2020 de compania de studii de piață RetailZoom arată că în România, vânzările de produse bio au crescut cu 18% față de perioada similară din 2019.
- RECORD. Cele mai dinamice vânzări le-au înregistrat produsele la borcan pentru bebeluși, care au crescut în primele trei trimestre din 2020 cu 72,4% față de perioada ianuarie-septembrie 2019.
- VALOARE. Vânzările de produse alimentare ecologice s-au ridicat în primele nouă luni din 2020 la 68 de milioane de euro, un salt de aproape 3 milioane față de perioada similară a anului precedent.
- PROVENIENȚĂ. În 2020, circa 80% din produsele bio comercializate pe piața din România au fost importate, în special din țări ca Germania, Marea Britanie, Italia, Austria, Franța și Spania.
- PRODUCȚIE INTERNĂ. Circa 20% din alimentele bio provin de pe piața internă și sunt reprezentate în principal de ouă, lapte și miere.
- CULTURĂ BIO. În România, suprafața totală utilizată pentru producția ecologică a crescut de la 182.706 hectare în 2010 la 325.586 de hectare în 2020.