De ce a ales producătorul de îngrășăminte bio Norofert să investească în suprafețe cultivate cu cereale

Florel Manu 12/08/2021 | 10:17 Companii
De ce a ales producătorul de îngrășăminte bio Norofert să investească în suprafețe cultivate cu cereale

Cu toate că 2020 a fost un an dificil și pentru agricultură, există antreprenori care mizează pe acest domeniu și con­tinuă să investească în el. Studiu de caz: producătorul de inputuri bio Norofert.

Primul trimestru din 2021 nu a fost unul prea confortabil pentru tânărul antrepre­nor Vlad Popescu (33 de ani). Chiar dacă anul începuse bine și rezultatele de pe bursă erau mulțumitoare, în a doua jumă­tate a lui martie, un studiu de audit semnala o raportare eronată a rezultatelor financiare pe 2020. „În urma unor greșeli în con­tabilitate, compania a raportat un pro­fit mai mic“, explică proprietarul Norofert, Vlad Popescu.

Acest lucru a dus la o prăbușire cu aproape 11% a valorii acțiunilor pe 23 martie. Și asta se întâmpla la un an de la intrarea Norofert pe sistemul alternativ de tran­zacționare al Bursei de Valori, AeRO, în mar­tie 2020, după ce în iulie 2019 a avut loc plasamentul privat.

Ferma de la Zimnicea

Norofert le-a explicat situația investitorilor și pentru mai multă siguranță a comandat propriul audit financiar companiei Deloitte, înainte de raportarea datelor financiare de la ju­mă­tatea acestui an. „Pe piața AeRO, auditarea e obligatorie la final de an, și noi am venit cu un audit facultativ la jumătate de an“, spune Vlad Popescu, precizând că ac­ți­unile companiei își revin. Înainte de incidentul legat de raportarea eronată a datelor financiare, Norofert anunța investitorii că intenționează să investească într-o fer­mă agricolă din Zimnicea, județul Teleorman.

Procesul de achiziție este în desfășurare, iar valoarea tranzacției fermei de circa 1.000 de hectare, aflate în arendă, este esti­mată la 9,5 milioane de lei (1,96 mili­oane de euro). „Ferma din Zimnicea pe care suntem în curs să o achiziționăm e un pas firesc în businessul nostru și e de fapt o nouă linie de business, pe lângă cea de bază reprezentată de inputuri pentru agri­cultură ecologică“, detaliază Vlad Popescu.

Ferma în cauză este situată la cinci kilometri de Portul Zimnicea, Norofert inten­țio­nând să dezvolte capacități de încărcare barje la Dunăre pentru businessul său de trading cu cereale ecologice. Vlad Popescu spune că are planuri serioase pentru a face profitabilă ferma, intenționând să in­vestească încă de la început în dezvoltarea de sisteme de irigații. În momentul de față, ferma are irigații pe o suprafață de 400 de hectare, iar antreprenorul spune că „inten­ționăm să ajungem la întreaga suprafață irigată, probabil în doi ani“.

Vlad Popescu spune că, în perioada ce urmează, se uită în piață pentru a mai achi­ziționa și alte terenuri. Însă acestea trebuie să fie aproape de cel al fermei de la Zimnicea, care beneficiază de aproximativ 3.000 de metri pătrați de depozite, precum și de o gamă completă de echipamente agricole aflate într-o stare excelentă. „Vrem să investim în suprafețe mai mari, să depășim undeva la 3.000 de hectare în următorii ani“, mai precizează el, adăugând că își propune să dezvolte și o platformă pentru testarea propriilor îngrășăminte ecologice.

Conform previziunilor realizate de Norofert pentru suprafața actuală, veniturile totale din culturile de grâu și floarea-soarelui, precum și din subvenții vor ajunge la 7,5 milioane de lei (1,5 milioane de euro) în 2022, cu un profit estimat la 3,5 milioane de lei (724.000 de euro).

Marea schimbare

Încă de la intrarea în business, Vlad Popescu a căutat tot timpul să adauge noi activități în portofoliul firmei. A preluat conducerea afacerii în 2015, când tatăl său, Florin Popescu, a fost nevoit să se retragă pe fondul unor pro­bleme de sănătate. Născut la Craiova, antreprenorul a crescut și s-a format profesional la București. A studiat Științele Politice, însă a lucrat încă de la 17 ani în com­­­pania părinților, începând de jos, de la căratul de saci. Practic, a învățat din mers cum se face agricultură. În special cea eco­logică. Intrată pe piață în 2000, Norofert s-a po­zi­ționat inițial ca importator de îngrășă­minte. Odată cu preluarea conducerii de către tânărul Popescu, compania s-a transformat în producător de îngrășăminte, în special din gama organicelor.

Nișa agriculturii organice este repre­zentată în România de puțin peste 325.000 de hectare. La nivel european, lucrurile stau însă mult mai bine.

Potrivit unui studiu din 2019, realizat de World Vision România, piața europeană a agriculturii ecologice este estimată la circa 37 de miliarde de euro. Pe plan local, piața încă nu este conturată și nu există rapor­tări oficiale privind nivelul său. Vlad Po­pescu estimează însă că aceasta ar avea un potențial anual de creștere de 50 de milioane de euro. Suficient încât să îl determine să investească în noua linie de business de la Zimnicea.

Cifre bio

Un studiu realizat în perioada ianuarie-septembrie 2020 de compania de studii de piață RetailZoom arată că în România, vânzările de pro­duse bio au crescut cu 18% față de perioada similară din 2019.

  • RECORD. Cele mai dina­mice vânzări le-au înregistrat produsele la borcan pentru be­be­luși, care au crescut în primele trei trimestre din 2020 cu 72,4% față de peri­oada ianuarie-septembrie 2019.
  • VALOARE. Vânzările de produse alimentare ecologice s-au ridicat în primele nouă luni din 2020 la 68 de mili­oane de euro, un salt de aproape 3 mili­oane față de perioada similară a anului precedent.
  • PROVENIENȚĂ. În 2020, circa 80% din produsele bio comercializate pe piața din România au fost importate, în special din țări ca Germania, Marea Britanie, Italia, Austria, Franța și Spania.
  • PRODUCȚIE INTERNĂ. Circa 20% din alimentele bio provin de pe piața internă și sunt reprezentate în principal de ouă, lapte și miere.
  • CULTURĂ BIO. În România, suprafața totală utilizată pentru producția ecologică a cres­cut de la 182.706 hectare în 2010 la 325.586 de hectare în 2020.
Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.