Cum vrea o tânără de 29 de ani să-și extindă afacerea cu pizzerii cu banii altora

Ionuț Ancuțescu 25/10/2018 | 12:58 Oameni
Cum vrea o tânără de 29 de ani să-și extindă afacerea cu pizzerii cu banii altora

Important e să găsești o formulă câștigătoare, pentru că, ulterior, poți să crești cu banii altora. Acesta e și principiul călăuzitor al Iuliei Cucurezeanu, antreprenoarea de 29 de ani proprietară a unei mici rețele de pizzerii care se extinde în regim de franciză.

Acest articol a apărut în numărul 51 (22 octombrie – 4 noiembrie) al revistei NewMoney

„Rețeta noastră de pizza e secretă“, punctează Iulia Cucurezeanu în timp ce povestește în ritm alert toate pățaniile care au dus-o la experiența actuală. Acest secret poate părea paradoxal în condițiile în care Pizza Station, brandul său de pizzerie, va trebui să crească prin implicarea cât mai multor parteneri pentru a atinge anul viitor pragul de un milion de euro.

De la 1 noiembrie, rețeaua va avea patru puncte, trei dintre ele fiind francizate. Cum și în imobiliare, și în industria restaurantelor, locația reprezintă totul, adresele celor patru Pizza Station sunt în locuri cu mult trafic: una la Piața Romană, lângă ASE (singura operată în regim propriu), o alta în Pipera și o alta în localitatea prahoveană Comarnic, cea de a patra urmând să funcționeze în apropierea Mega Mall. Până în 2020, Pizza Station va număra 13 puncte – cel pu­țin acesta este planul pe hârtie al antreprenoarei –, iar deschiderea unor restaurante la Buzău și Călărași sunt următoarele obiective.

Costuri. Spre deosebire de alte sisteme de fran­ciză, modelul Iuliei Cucurezeanu este foarte simplu pentru francizați. În principiu, aceștia trebuie să vină doar cu banii pentru amenajarea restaurantului (între 22.000 și 27.000 de euro) și taxa de franciză (între 7.000 și 13.000 de euro). De asemenea, francizatul mai are de achitat o redevență de 5% din vânzări, după primele două luni de funcționare.

În rest, francizorul face cam toată treaba, în sensul că vine cu rețeta de pizza și managementul afacerii. În cazul altor branduri locale – 5 To Go e poate cea mai cunoscută franciză românească – conducerea operațiunilor revine în sarcina partenerului, iar „compania-mamă“ vine doar cu formula.

În mare parte, rețeta a funcționat până acum: de exemplu, francizații din Pipera (un cuplu tânăr) au deschis în luna mai a acestui an, iar în scurt timp au intrat pe plus. Cât despre cel din Comarnic, acesta e pe punctul de a lua o master-franciză, ceea ce presupune că va putea subfranciza la rându-i, urmând să-i revină 1% din veniturile celor aduși în rețea. A exis­tat însă și un caz mai puțin fericit: o familie care a luat o franciză pentru Centrul Vechi a renunțat la afacere în mai puțin de o lună.

Retrospectivă. Până să facă pizza, istoria per­sonală a Iuliei Cucurezeanu a fost destul de sinuoasă. „La 22 de ani am început să vând ceasuri“, își amin­tește ea de acea perioadă de început. Ajunsese să vândă online zeci de mii de produse (haine și acce­sorii) și în doar doi ani a strâns 250.000 de euro. Sună prea frumos ca să fie adevărat? Cifrele sunt exacte, doar că businessul era „la negru“, iar produ­sele contrafăcute, ceea ce i-a atras o cercetare pe­nală, confiscarea tuturor banilor și, în cele din urmă, o condamnare cu suspendare. A fost genul de gre­șeală pe care nu mai vrei să o repeți niciodată. Iar acum spune că atunci când aude că autoritățile vin în control nu mai trăiește niciun stres, pentru că se preocupă permanent ca lucrurile să fie în regulă.

Imediat după, și-a căutat un loc de muncă și a ajuns asistentă în cadrul grupului de pariuri sportive Superbet (acționarul principal al acestuia este și acționarul majoritar al revistei NewMoney). De fapt, Superbet a fost calea spre afacerea cu pizza, pentru că în acest proiect a fost cooptată de un manager din cadrul acestui grup care deținea Pizza Cut, predecesorul Pizza Station, compania trecând recent printr-un proces de rebranding inclusiv pentru a evita orice confuzie cu brandul omonim american.  Iulia Cucurezeanu a devenit acționar majoritar în urmă cu aproape doi ani, iar de un an de­­ți­­ne compania în întregime.

Pizza Station nu este prima expe­rien­­ță în zona de food. Pe vremea când fă­­cea comerț online a adus la București Mesopotamia o franciză de food de la Suceava. „Probabil că datorită entuziasmului tinerilor care au creat acest brand mă aflu acum în acest business“, spune an­treprenoarea. Acum nu face altceva decât să le insufle energie altora. E vorba, preponderent, de ti­ne­ri care vor să renunțe la jobul de co­rporație sau care au, pur și simplu, spirit antreprenorial. Iar francizele sunt un teritoriu tentant, având în vedere cele câ­teva miliarde de euro pe care le generează companiile care funcționează în acest regim.

 

Felie cu felie  

În primele șase luni din 2018, Pizza Station și-a dublat vânzările față de aceeași perioadă a anului anterior.

  • Rețeta. Pizza Station obține venituri atât din vânzările directe de pizza, cât și din ta-xele de franciză și redevențele pe care le plătesc francizații. Parteneriate cu Coca-Cola și Telekom vor genera venituri suplimentare.
  • Cifrele. Până la sfârșitul anului, Iulia Cucurezeanu estimează vânzări de 370.000 de euro, iar anul viitor crede că va atinge pragul de un milion de euro.
  • Rețeaua. De la 1 noiembrie 2018, rețeaua va număra patru puncte: una operată direct și alte trei, în franciză. Până în 2020, planul este să fie deschise 13 restaurante.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.